Seriösa avelsprogram??
När man kontaktar vissa uppfödare (främst utländska) men även svenska och dessa ber en att berätta om sitt avelsprogram!
Vad är det de vill veta då?
Är det hur man tänker sig kattens utseende framöver, stamtavlans utseende eller är det något annat?
Köper jag en katt från någon som jag vars katter jag fastnat för så har det ju ett syfte, dennes kombination passar mina katter!! Stamtavlan är det enda man riktigt VET när man köper in en katt, men den kattens utseende vet man ju aldrig hur det blir när den är färdigvuxen.
Vad är det mer man ska berätta för den nyfikne i andra ändan?? Berätta så att jag vet, för jag letar efter en RÖD hane som inte har samma katter i sin stamtavla som mina katter har, minst 5 gen bakåt.

jag skulle berätta om min vision med mitt avelsprogram, vad är det jag önskar att ta fram och varför vill jag ta fram just denna typ av crx. Och då gäller det båda typ & temperament, hälsa etc. Sen kan det ju vara att det är bestämda linjer som man har särskild intresse i eller att man har ett mål att avla på en specifik färg eller annat.
Jag har gjort det till en vana att skriva ner i en bok mina tankar kring uppfödning och dem erfarenheter jag lär mig och mina visioner och ändringar till dessa om dem uppstår. Det är ett jätte bra arbetesdokument för mig. Har också skrivit ner kring Iris's dräktighet och födsel och hur kattungerna utvecklas.

Tack för ditt svar! Då har jag lite mer att gå på o jag tror att jag var inne på rätt väg men var lite osäker.
Har kollat den "nya" standarden som finns på FiFé hemsida o börjar bygga upp en crx i huvudet. Sen har jag tittat både i Sverige(Norden) o utomlands hur andra "tolkar" standarden. Allt för att se så att jag tänker rätt.
Fick faktiskt lite beröm av en domare som dömde Zigge, för ett bra avelsarbete o att jag var på rätt väg. Zigge fick EX1,BIV o NOM på första utställningen o pappa Herman är från min första kull o parning. Blev lite mallig för det…

Berätta vad du har för värderingar kring din avel, vad du vill fokusera på i första, andra hand osv. (T ex hälsa, temeprament, päls osv) Berätta också vad dessa delar innebär för dig och varför du värdesätter dem mer eller mindre. Vad är sund avel för dig, vad är en bra CRX rent extriört i dina ögon, vad har dina katter för svagheter och styrkor och hur ska du arbeta för att komma dit du vill med dessa bitar?
Sen personligen är det av yttersta vikt för mig att få veta hur folk tänker på katthållning generellt - under vilka omständigheter omplacerar man, har man fertila hankatter, hur håller man dom i så fall, vilka andra uppfödare samarbetar man med, vad tycker man om restriktioner/kattungekastrering/tester osv. Sen är det viktigt att ha bra referenser, i alla fall om man hållt på ett tag.
Det finns också uppfödare som inte alls bryr sig om vissa delar av det jag skriver så egentligen handlar det nog om att du funderar på vad du själv hade velat veta. Det är i min mening viktigare att hitta uppfödare man "funkar" med än att skriva "rätt". Gillar h*n inte ditt svar är det nog fel uppfödare för dig att arbeta med. :)

När det gäller samarbete med andra uppfödare så har jag inte kommit så långt. Det känns som om man sitter i sin ensamhet med katter som ingen är speciellt intresserade utav. De enda vänner o kontakter man har är här på forumet, vilket börjar bli ett litet beroende. Så fort man vaknar så sätter man på datorn o kollar vad andra har skrivit.
Jag har inte hållt på så länge så att man har blivit någon som alla känner till. Skulle gärna vilja samarbeta med andra uppfödare som tänker lika som jag, men det är inte lätt att få kontakt när man inte har hållt på så länge eller har katter från dem.
Vill någon så är det bara att maila….

#3 Håller med Josephine här.
Speciellt viktigt är det för folk att veta hur du håller katterna och hur du ser på avel i allmänhet. Oftast är det itne hur pass snygga katter du har ui katteriet som dem vill veta, utan allt annat runt det.
Tycker själv det är viktigt att veta hur man vill en CRX ska se ut och kunna förklara hur man prioriterar för att komma dit. Många vill också gärna veta varför du har vänt dig till just dem - för att dem har snygga katter, eller har visa specifika linjer eller några egenskaper som du vill ha in. Det är bra om man vet sådant i förväg så att man inte står handfallen då frågan kommer upp.
Jag brukar tala om vad jag behöver,(t ex storlek, höga ben) och varför jag tror att just uppfödaren jag vänder mig till kan komplettera mina katters egenskaper.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Med de katter jag har här hemma o de ev. planer jag har framöver så vet jag att en RÖD hane med STORA öron o LÅNGA ben är det så behövs. En bra profil kan behövas till en av honorna, men henne är det inte bråttom med eftersom hon haft 2 kullar tidigare o kan få vila lite,
Men jag har inte bråttom … snarare tvärtom…
Jamen, det är väl ett bra avelsprogram, man måste ju börja någonstans? Hör dig för du, duger inte din målsättning för vissa, så finns det flera andra uppfödare som gärna hjälper dig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora