Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettveckans-bild
Läst 4390 ggr
MrsCecilia
7

Att leka med din katt..

Det är viktigt att aktivera din katt, både att bygga upp relationen mellan er och att katten både fysiskt och fysiskt ska få utlopp för sin energi, det är också ett bra sätt att inte få din nattsömn störd. Jag läste någonstans att man ska leka med sin katt minst 30 min/dag.

Robban 2011

Det gäller att hitta de rätta leksakerna som din katt tycker om och viktigt att komma ihåg att du inte ska leka med dina händer. Då kan katten associera det med fara och jakt vilket kan gör att du t e x inte längre kan klappa din katt.

Våra tre katter är helt olika när det gäller lek och endast en av dem leker själv (Greta), de andra måste man aktivera och leka med. 

Ofta behöver man inte köpa dyra saker utan de roligaste leksakerna har man hemma, mjölkflärpar, papperstussar, aliminiumfoliebollar och plastkorkar är några förslag.  Tänk på att inte ha farliga leksaker framme såsom snören, gummisnoddar utan ha dem framme när du har uppsikt över katten.

Det är bra att växla mellan leksakerna för att undvika tristess. Mina katter har lite svårt att leka själv och de vill gärna jaga något i ett snöre. 

Vår rexkatt Robban tröttnar väldigt snabbt på leksakerna och det är väldigt svårt att vara påhittig med vad man kan roa honom med. Han tycker inte heller om att leka när de andra katterna ser honom, och skulle de leka så blir han lite sur. 

Han är dessutom den som behöver leka mest, annars blir han en lite terrorist. Att hitta på lekar här hemma är en svår utmaning, trots vi lägger undan saker i nån månad för att sen plocka fram dem. 

Många katter tycker om att smyga på leksaker och hoppa fram och ta dem, låt katten fånga bytet var 5:e gång så katten känner att det har varit en lyckosam jakt. 

Andra roliga saker som vi gör med våra katter:

-Fylla en liten bytta med vatten och lägga i några flytande saker som katten ska fånga.

-Vår skogis Greta gillar att apportera

-Använda aktiveringsbollar

-Gömma godis

-Använda laserpekare

-Sugrör brukar vara poppis

-Träna med sele och gå på små promenader

-Leka i kartonger

-Fling-ama-string, en leksak du hänger på dörren.

-Och självklart Da Bird

-Gömma björn tycker Robban är kul

-Kurragömma

-Bygga tunnlar

Lite mer tips kan ni läsa om här: http://www.katter.nu/katter/lek.htm

Så vad gör ni för att aktivera era katter? Vilka lekar fungerar hemma hos er? (alla tips mottages tacksamt)

MrsCecilia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är alla tre när de nyss flyttat hit för 2 år sen.

Eine
2

Trevlig artikel som vanligt när du skriver .Några nya tips har jag inte för mina katter är överallt..och gör allt. Busar,river ner(bäst av allt för då hittas nya saker)Klättrar i bokhyllor och gardiner,stökar till bland mina prassliga rosettband (extra kul ) Därmed inte sagt att de får göra allt detta🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MrsCecilia
1

Robban är oxå aktiv..Men han springer mer och jagar oss..För att vi ska leka med honom ;-)

Leffe
1

Sessan vill ofta ha min uppmärksamhet när det är lekdags. Gamla Pysen leker sällan. Han vill mest bara ligga i knäet och kelas, men ibland när han tror att jag inte ser honom kan han leka med en liten sak på golvet och hoppa omkring…tills han ser att jag ser honom för då slutar han direkt.

Gittan
1

Trevlig artikel med bra tips och fina bilder.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

nakenkatt
1

Mycket bra artikel.