Ett lyckligt slut iallafall...
Igår var ju som tidigar sagt världen helt galen…
När jag kom hem igår efter att ha varit borta i 9 timmar står min minsting och jamar ynkligt ute i trapphuset! Jag fattar inte hur det gått till (med 3 rymningsbenägna katter räknar jag alltid in dom innan jag stänger dörren) förstås har hon smitit ut när jag gått till jobbet på morgonen och troligen sprungit uppåt i trappen så att jag missat henne. Att tilläggas är att jag bor på en av Stockholm innestads mest turisttäta områden och HADE hon kommit ut på gatan hade hon hog börjat sringa och inte vågat stanna. Lilla skruttan…tänk vad hon ska ha undrat! Med sin kattfamilj jamandes på insidan av dörren och inte bli insläpp på en hel lång dag.. Ont i hjärtat igen :-(. Och det var verkligen mitt fel. Hon sov iallafall gott i natt, och åt för sju. och vem tror ni var ute i trapphuset på tre röda i morse när jag skulle gå till jobbet…….

stackars dig - vilken chock! Men vilken tur också!
Fast hon var ju riktigt duktig som satt kvar vid dörren!

Vilken chock attt komma hem och se kissen i trappan…
Vilken tur att hon inte sprang ut!

Jisses vilken tur att hon inte kom ut på gatan!

Det bor bara 3 till i mitt hus och jag tror de är bortresta, så den enda hon ev mött är brevbäraren…… så porten har nog bara öppnats en gång på hela dagen. Tack o lov….en liten rex kan lätt tas för en stor kloakråtta (av okunniga kattanalfabeter) om man bara ser svansen… :-(
Har råkat ut för samma sak

Det blir väl att kolla extra noga hädanefter. Det som hände dej är det som händer mej i fantasin, så ibland går jag in igen och räknar 1,2,3,4 och 5. Pustar ut, äntligen kommer jag iväg.

Otroligt skönt att hon väntade på dig i alla fall. Kan tänka mig hur du känner det i hjärtat när du tänker på hur hennes dag varit. Själv var jag ute och letade mitt i natten inatt efter STacie som jag omöjligt kunde hitta vid läggdags. Vi hade haft balkongdörren öppen och jag blev såklart orolig att hon trillat ner.
Letade runt massor hemma innan jag gick ut, flera varv. Efter min långa nattliga promenad satt en
oskyldig katt och väntade vid dörren. Så även för mig slutade det i alla fall lyckligt även om katten aldrig varit ute denna gång.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Ja, ibland undrar jag var de hittar sin gömställen, de är ju totalt omöjliga att hitta om de ger sig den på det…
Usch, vilken mardröm! Skönt att det gick bra, och antagligen led kissen mindre än du gör av ditt dåliga samvete… ;-) Nåt liknande kunde ha hänt mig häromdagen. Skulle gå ut och undrade vart katten hade tagit vägen, han låg nyss på kontoret. Tänkte strunta i det, men gick ändå en sväng. Då ser jag två små tassar och ett litet huvud som trycks mot glaset i balkongdörren… Jag hade stängt ute honom utan att märka det. Gud, om jag hade varit borta länge hade jag ju dött av skam när jag kom hem! 
Vad hemskt! Tur att hon satt kvar i trappan och väntade snällt på dig!
oj oj…!!! Tur att hon var kvar!!!! *pustar ut*

Suck! Skulle behöva en kattsluss! Det var iallalfall ingen sedelärande upplevelse för lilla damen, för i morse tog hon sats sprang rakt mellan mina ben och ut i trappen igen och sen blixtsnabbt upp till våningen över (misstänkte att det var det som hände i måndags oxå…) sen lägger hon sig och rullar på dörrmattan hos grannen över och spinner (de har huskatt)
Så hon behöver iallafall inte gå till katt terapeut och bearbeta upplevelsen…

Eller också är hon som vår Perelli, världens sötaste katten men inte den klokaste
Vad då lära av tidigare misstag? Eller hon kanske är kär i huskatten?

Det där käneer jag till - från stugan min. Katter - specielt den tonåriga honan - tycks vakta, när ytre dörrn öpnas - och sedan ut som en blixt. När jag sedan fångar henne och öppnar dörrn - smiter den andra rackaren ut - och på det viset fortsätter det sedan några varv. Nu har jag sen nätat in också terassen - så att jag och hundarna sitter in i kattinhänganden ;-)

#14 ha ha ha Elica, då är ni ju i tryggt förvar allihopa, skyldiga som oskyldiga..eller hur

Hi hi Elica, det känner jag igen..
Till er med små rymlingar kanske följande tips kan vara något att testa. Be någon att stå beredd utanför ytterdörren med en plåtburk fylld med skruvar, bestick eller liknande som skramlar väldigt mycket. Sen när du öppnar dörren sätter människan igång att skramla hysteriskt precis utanför. På det sättet förknippas inte du med det otäcka men bör skrämma katten att INTE vilja smita ut.

Här i stan klarar vi oftast med det, att hundarna och jag kommer bredvid varandra igenom dörrn 8men som sagt -oftast;). Jag har haft hästar (tom hingstar) och hundar alltid. - och aldrig behöft sådana här staket! Schäfern - som aldrig skulle ens tänka att rymma - ser lite förvånad ut över den nya inredningen…

#16. Bra idé. Jag använder blomsprutan för liknande träning. Nu behöver bara den oranga blomsprutan stå på köksbordet så får vi (till96%) äta ifred….
Vi har turen att ha en inbyggd kattsluss i lägenheten! Mellan inre och yttre hallen har vi en glasdörr. Vi förstod inte vitsen med det hela när vi flyttade in, men efter att Linus flyttade in har vi förstått. Måste ha varit en kattägare till arkitekt 

Vill oxå ha glas dörr!