Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1517 ggr
MonicaLagerquist
0

Oreggade kattungar

Nu ligger det två annonser ute på Blocket med oreggade CRX-katter.Två är vuxna och dom gåt inte att regga men sen ligger det en kull där det tydligen ska finnas stamtavlor på föräldrakatterna.

Hur gör ni när ni ser liknande annonser?
Jag har nu mailat till henne som har kullen och frågat varför-Ska man bara strunta i det och undvika att läsa på Blocket eller ska man "lägga sig i"?

Stolt ägare till tre La permer

Anna77
0

åhh.. på blocket är tyvärr många oseriösa som annonserar..trist..

Anna77
0

och seriösa med såklart!!!!!

Fritz
0

#0 Jag har sett en av annonserna på blocket och jag har funderat på samma sak, varför?

A-M.H
0

…mmm..ibland lugnast för en själv att inte läsa…men förstår om du vill lägga dig i….tycker det är bra o tufft om du orkar göra det…skriv gärna berätta vad det blev av det hela..

..man kan verkligen undra varför..verkligen..

La_Joz
0

Jag tycker det är bra att fråga kull-annonsören varför. Klart man är nyfiken på hur det kommer sig att ungarna är utan stamtavla när båda föräldrarna har.

Ni som är uppfödare, vad tycker ni om att "folk" föder upp och säljer kattungarna för 2000kr? Kan jämföra med mig själv. Jag är utbildad skräddare (arbetar inte som det för tillfället) och vi fick hela tiden inpräntat att vi skulle ta ordentligt betalt för de jobb vi utförde. Om någon/några skräddare skulle jobba för nästan inga pengar alls, så blir det problem för dem som vill ta ut normalt betalt. Kunder tror att det är billigare än vad det egentligen är att få något skräddarsytt, och därmed får många lägga ner pga att de inte får betalande kunder.

Bryr ni er om att vissa säljer sina kattungar extra billigt, eller spelar det ingen roll? Bara nyfiken på hur det fungerar i uppfödarvärlden…

A-M.H
0

..det är väl kanske inte bara priset som är "problemet" svara jag då som inte är uppfödare, utan svårt att ha koll på ärftliga sjukdomar, inavel. hålla god rasstandard etc..etc.. det var min första tanke eller är jag ute o cyklar nu???Stationary Bike

La_Joz
0

#6 Nej, självklart inte priset i detta fall!! Jag tänkte bara mer allmänt när folk föder upp och tar "underpriser" eller vad man nu ska kalla det…

MonicaLagerquist
0

Som sagt är det ju inte priset som jag reagerar på utan varför man inte reggar dom.

Lullan1
0

Hmm… jag brukar inte titta så mycket på blocket tyvärr. Det finns säkert jättemycket bra där, men jag blir så sorgsen när jag ser både hundar och katter som de nästan skänker bort för en 5-öring.

Som svar på din fråga Monica så skulle jag nog ha skickat ett mail och frågat hur det kom sig att ungarna är oreggade och vilka föräldradjuren är. Jag tycker absolut att man ska lägga sig i, det är ju rasens framtid det gäller!

EvaG
0

Ja det kanske är de enda rexungar man kan köpa i framtiden om man ska undvika uppfödarnas nycker om restriktioner och kastreringar mm

Medarbetare på Vilda västern iFokus

A-M.H
0

#10..näe bevare oss väl…som tur är så finns det många seriösa uppfödare med katthållning( o "nycklösa" ) som passar oss…o våra tankar o funderingar..och än så länge så är det ju fritt att köpa från den uppfödare som passar ens tankar bäst Flört

Hanna-H
0

Inte konstigt att de inte registrerar dem, med tanke på att de inte är vaccinerade, märkta eller besiktigade heller. Det tycker jag inte är bra (samt att man har ju ingen koll på sjukdomar, inavel etc), det känns oseriöst, men lite som jag ser det så jobbar vi mot olika marknad. De som vänder sig till oss som uppfödare, vet i regel vad de vill ha och har förväntningar på sitt köp, de vill inte ha en rex bara för att det är en rex. De här är ju per definition huskatter, och de kommer aldrig kunna användas inom "äkta" crx-avel. Oavsett om mamma och pappa har stamtavla.

La_Joz
0

Synd att det finns folk som gör så, när det är så många som jobbar för att förbättra katternas status och hälsa…

AnneAlva
0

Jag tycker att du gör helt rätt Monica, man undrar ju verkligen hur såna personer resonerar… Personen i fråga behöver uppenbarligen en väckarklocka, och om du kan ge honom/henne den signalen så är det väldigt bra. Tyvärr tror jag väl inte att det kanske blir någon ändring i just det här fallet, men personen bör få veta att det är många som ifrågasätter den typen av beteende.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Leffe
0

Försökt hitta annonserna på Blocket. Det jag hittar är en kull där det står att pappan är en Cornish Rex - alltså en huskattkull
En vuxen Cornish som ska omplaceras, tre vuxna som ska omplaceras, en kull med stamtavla. Då var jag på sidan 18 och gav upp

kissan78
0

#15 Den är inlagd 8 juli under Blekinge…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Leffe
0

#15. Stirrat så ögonen rinner. Har mailat och frågat om föräldrarna och varför ungarna inte är reggade jag också

kissan78
0

Det är riktigt tragiskt!! Ett tag satt jag och svarade på flera såna här typer av annonser, var trevlig (tyckte jag) men fick riktigt otrevliga svar av en del, typ att jag skulle skita i vad dem gjorde och att deras katter blev sålda även om jag var så dum att jag tyckte det var nåt fel!! Blir som dem flesta här illa berörd av sånt här! :(

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Leffe
0

Det kan ju vara en människa som har två reggade avelsdjur, men av någon anledning är avstängd från SVERAK eller IDP.

Det är synd om de stackare som köper. Sedan när kattungen blir stor vill de ta en kull seriöst och hade ingen aning om att det inte går

flis
0

Min systerdotter ringde på en annons om rexungar för ett tag sen och fick frågan om hon ville ha den reggad eller inte. Bara att välja. Hon skulle få den billigare oreggad. Konstigt! Uppfödaren var med i Sverak.

smirik
0

Tyvärr finns det alltid människor som tycker det att oregistrerad avel är ett lätt sätt att tjena pengar.

Om man säljer en kattunga för 2000 och den är oreggad, inte vaccinerad och inte besiktigat då är det enbart för att få profit.

#20 det jätte tråkigt, skulle gärna veta namnet på denna uppfödare och göra en anmälan till Sverak

Fritz
0

#20 jag skulle gärna vilja veta oxå vilken uppfödare…

Fritz
0

#15 Här är annonsen om du inte redan har hittat den oreggade kattungar….

MonicaLagerquist
0

Jag skulle också vilja veta vem uppfödaren är.

Linda357
0

#6 precis vad jag hade tänkt svara!!

[Silkwaves]
0

Anmäl uppfödaren  till SVERAK !! Som SVERAK uppfödare är du skyldig att registrera alla kattungar du kan inte välja… Sådana rötägg till uppfödare ska bort !

Jag blir också så oerhört ledsen när jag ser den här typen av annonser. Min värsta mardröm är att ngn av mina bebisar ska användas i den här typen av oseriös avel - fy…

Eine
0

Priset är väl inte hela världen, då de inte har stamtavla eller nåt annat.Huskatter kan gott få kosta 2000 kr Men sättet att saluföra huskatter/oreggade katter som raskatter gör mig beklämd,De flesta som vill ha en raskatt frågar efter stamtavla tack och lov!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Linda357
0

Nu har jag mailat annonsägaren och ifrågasatt lite, få se om man får nå svar.

hellre köper jag en äldre katt för 2000:- med papper på än att gynna oreggade kattungar den summan.

Buffy-co
0

Jag kan inte låta bli att tänka på de små söta kattungarna som ligger där och visar upp sig så fint…
Jag undrar också varför de ej är reggade helt enkelt-när båda föräldrarna är det..
Är det någon som tagit en kull för mycket??-2 kullar får väl tas och reggas innan man sen måste ta sig ett stamnamn??
Så kanske hon inte vill det..verkligen  dumt att fortsätta med kullar..
Vet ni att de ej är vet.besiktigade/vaccinerade/märkta?
Allt står kanske inte i annonsen?
För kattungarnas skull hoppas jag verkligen att de inte säljs ovaccinerade..
Lilla söta små kattungar..Ledsen

PiaW
0

Man kanske skulle ta och maila en länk till den här tråden till den som har satt in annonsen. Kanske han/hon kan få upp ögonen om vad han/hon håller på med.

ChatNu
0

Ja det är tråkigt när det blir såhär..tyvärr nappar ju folk då de tycker att dom är såå billiga & tänker inte efter.
Priset är ok om det är huskatter, men man blir ju lite bekymrad då kattungar föds som har reggade föräldrar men inte reggas själva.

Sen läser jag nästan aldrig på Blocket..därför ser jag aldrig dessa annonser. Jag går endast in om jag är intresserad av någon vara eller katt tex.
Annonserade själv på Blocket & tycker det är okej..man får bara sortera ordentligt mellan intresserade.
//Maria

mumsikoff
0

Hej Allihoppa!

Efter att hya mailat och itne fått något svar så ringe jag upp annonsören. Hennes förklaring är att kattungarna är inte registrerade därför att hon saknar ett testikelintyg på pappakatt då han är över 6 månader. Eftersom hon nu har kastrerat både mamma och pappa så kan hon inte göra något nytt intyg och därför går det itne att registrera kattungarna. Jag gav henne rået att kontakta SVERAK, men hon lät inte särskilt intresserad. D

et var en ung tjej på ca 20 som hade kullen och har nog inte ork att bry sig så pass mcyket, skulle jag gissa. (nej, itne för at dethar något med åldern att göra alltid, men hon lät så i telefon iaf).

För allmänhetens intresse så är alla bebisarna redan sålda.

Vad säger ni om detta?

MonicaLagerquist
0

Men om hon har kastrerat pappakatt så kan ju den vet som gjorde det skriva ett intyg.

A-M.H
0

Vad strongt av dig att ringa.Glad

Hur seriöst lät det där ! Vilken stackars uppfödare har sålt sina katter till henne. Eller en som inte bryr sig eller inte en uppfödare kanske.

Är de testade ens, el vaccinerade, kollat inavelsgrad. Grymt upprörd blir man. Eller är det bara så att folk inte vet  bättre. Där ser man också hur viktigt det är att man har en bra kontakt med kattens uppfödare. Ja alla vill kanske inte, men det finns ju en viss poäng i det, elller hur ??

Almas kullsysters köpare hade plan på att para henne med en siames. Hoppas att jag lyckades avstyra det, men vet ju inte, för vi utbytte bara foton per mail och hade en liten konversation via mailen….

Hanna-H
0

Om hon visste så mycket som att hon behövde testikelintyg, borde hon även vetat att hon borde vaccinera och besiktiga dom.. Nä - jag köper helt enkelt inte det där.

mumsikoff
0

Skjut inte budbäraren bara ;)

Detta var iaf hennes förklaring, men jag tror att hon inte har den ork som behövs för att gå till veterinären och få ett intyg. Tror också att hon har ont om pengar då hon itne har vaccinerat eller vet. besiktigat ungarna.

Men det är bara vad jag tror, sanningen vet bara hon själv.

A-M.H
0

#36 Absolut inte Skrattande 

Aha…hmmm..hon kanske tänkte göra sig en hacka. Vad trött man blir…Suck..Give Me A Break

flis
0

Uppfödaren min systerdotter ringde kom från Eskilstuna. Däremot var ungarna avmaskade, vaccinerade en gång och chipmärkta. Det här var i slutet på förra året så det är inte den annonsen som visats upp. Dom ville bli av med ungarna snabbt. Från början sa dom 12 veckor vid leverans sen ändrade dom sig och sa att man kunde hämta dom tidigare om man ville 9-10 veckor. Priset var 3000 oreggad. Hon köpte tyvärr en som inte levde så länge. Han var vackert röd och jättesöt. Väldigt social och trevlig.

Hanna-H
0

#38 Var det ett dolt fel? Fick hon någon ersättning?

Hanna-H
0

#36 Haha, nej, jag menade inte att jag inte köpte det du sa, men jag köper inte hennes resonemang (eller förklaring). Flört

Aje-T
0

Usch, jag skulle bli skogstokig om jag hade fött upp mamman och/eller pappan. Det här gör ju bara att fler och fler uppfödare kommer att vilja kastrera före leverans. Och jag hoppas köparna inser att de inte kan ställa ut och gud bevare, para dessa små också……Skrikandes

smirik
0

#38 du kan inte fråga din syster vem denna uppfödare är, som uppfödare får man inte sälja kattungar oreggad och överhuvudtaget inte för dem är 12 veckor. Stackars kattungar.

Denna kommentar har tagits bort.
flis
0

#38 Först trodde vet att det var Fip, men det visade sig vara lunginflammation en allvarlig sådan. Det var en ovanlig form av bakterier som trängt långt ner i båda lungorna. Han låg inne flera dagar med dropp och dom opererade in ett dräneringsrör men han blev bara sämre och vet rekommenderade att han togs bort eftersom han hade så svårt med andningen. Jättetråkigt. Ska höra om min systerdotter vill att jag namnger uppfödaren. Ska annars be henne att hon anmäler till Sverak. Dom hörde inte ens av sig fast hon meddelat att kissen var sjuk.

Aje-T
0

#44 Skrämmande….

Fritz
0

#44 Väldigt skrämmande! Att folk bara har mage att göra så, vill man inte att sina små älsklingar ska få det bra?

Buffy-co
0

Ta det i pm då till de som frågar-för vi får ju inte hänga ut folk här-vad vi än tycker..Finns i forumsreglerna..
Försvarar ej uppfödaren-och vet ej vem det är..om ni nu undrar!

mumsikoff
0

Vill också gärna veta! Du får pm-a som Buffy skrev ;)

Lullan1
0

Shocked  Hjälp!!! Vad tänker en del folk med?

MonicaLagerquist
0

Kan du PM-a mig också.

[Silkwaves]
0

Vill mycket gärna ha ett Pm …

Fritz
0

Jag vill oxå ha ett pm

Eine
0

Om hon inte är medlem i en Sverakklubb kan inget göras från vår sida, fast det vet ni väl? Och det är hennes klubb som måste kontaktas först för att de ska kunna *vidtaga åtgärder*

[Silkwaves]
0

#53 Visst är det så.. och det troliga är att hon/han inte är medlem… men om utifall…

Blir bara så ledsen… och önskar att man kunde göra något…

AnneAlva
0

Jag önskar också ett PM, om inte varningsradar slår ut automatiskt vill man ju veta vem man kanske inte bör ha samarbete med…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

smirik
0

Jag skulle också uppskatta ett pm

kissan78
0

Skulle också vilja få ett pm…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Aje-T
0

me too, jag vill för allt i världen inte rekommendera någon vän att köpa katt från en sådan "uppfödare"!!!

Lullan1
0

Skicka gärna ett pm till mig också!

Eine
0

Jag vill också veta, för att inte sälja dit och inte rekommendera!

[Wiveka]
0

Detsamma som alla andra, ett pm tack

mumsikoff
0

Har ännu inte fått nåt Pm. :(

Leffe
0
flis
0

Hon har semester, återkommer.