Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkatter-i-nöd
Läst 325 ggr
vanessa
1

Älskade katter märker man

I våras startade Djurskyddet Sverige en landsomfattande Kattkampanj. Djurskyddets vision är att ingen katt ska vara hem- eller ägarlös. 

"Älskade katter märker man" är Djurskyddets slogan för kampanjen 2007. I våras gick även programserien "Hitta hem" som Djurskyddet Sverige såg till skapades. Nu spelas det återigen in nya program. Allt för att väcka folk ur sin Törnrosasömn vad det gäller katters liv och leverna.

De driver en namninsamling för ID-märkning och registrering av alla katter. Något som redan finns för hundar, men verkar svårt att få politikerna att inse att det behövs för katter också. Och varför inte, alla ägda djur? Denna lista kommer att lämnas in i höst till jordbruksministern som de träffar med jämna mellanrum.

Så skriv gärna under denna namninsamling på www.djurskyddet.se.

Situationen för svenska katter är hemsk, katthem och kattälskare går under av allt som sker dagligdags. Man beräknar att det finns över 100.000 hemlösa katter i landet. Katter som lever utan mat, värme och omvårdnad. Det är faktiskt så illa att hemlösa katter har blivit Sveriges största djurskyddsproblem.

En del anser att katter är vilda och klarar sig. Det stämmer inte. De är domesticerade och inte en naturlig del av vår fauna. De har inte nio liv som är en myt som drabbar dem hårt. De är inte vilda men kan bli förvildade. En helt annan sak. Släpper man ut en hund, häst, gris eller annan varelse utan mänsklig kontakt så blir den också förvildad, rädd och skygg mot oss tvåbenta.

Djurskyddet har en noll-vision med målet att ingen katt ska vara hem- eller ägarlös. Första delmålet är att få till stånd en lag om obligatorisk ID-märkning och registrering. Det är bästa sättet att stoppa det djurplågeri som händer dagligdags. Där ägare kastar ut katten, flyttar och lämnar den kvar, samt att de som springer bort ofta inte kan komma hem igen.

En märkt och registrerad katt kan spåras, vilket gör att den kan komma hem igen om den hittas. Den som inte tar ansvar för sin katt kan då ställas till svars.

Om lagen drivs igenom, så kan det hända att det blir djurskyddspoliser i framtiden, för polis behövs för att se till att lagar följs. Och det gagnar vartenda djur. Bara det att det finns ca 1 miljon katter som måste märkas, ger en slagkraft bakom det hela. De andra ca 600 000 är redan id-märkta och registrerade.

Så snälla, snälla skriv under namnlistan, www.djurskyddet.se. Tack! /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Erika91
0

Putt Cool
Här finns det väl några som kan skriva på?

Aje-T
0

Självklart har jag redan skrivit på! Och, älskade katter borde inte få driva omkring hur som helst. Fick idag höra av en vän som bevittnade hur en katt blev påkörd i Nacka, han såg hur den stackaren låg i kramper och dog. Hur kan man bara låta sin älskling springa omkring i tätbefolkade områden??Gråter

Buffy-co
0

Har skrivit på!
Har själv bevittnat en katt som blev påkörd i Mörby Centrum för flera år sen när jag bodde där..Tog så illa vid mig att jag var alldeles slut den kvällen-min fd man fick kolla katten, jag klarade på den tiden inte att gå fram.
Katten var dock heldöd kan man säga..-ringde polisen som tog hand om det..
Blir så upprörd över att ha katter lösa bland livlig trafik..
En del har katter ute här på Gärdet också..(med halsband-alltså är de utsläppta med viljes..)
Förstår inte hur man är skapt-man kan inte hålla av sina djur särskilt då..Det där som vissa säger att "dom håller sig undan bilarna"-tror jag inte ett dyft på..Visst oftast kanske -men de kan ej förutse faror som vi människor, och en gång räcker att dom inte ser en bil..

Erika91
0

Nej jag tycker inte att man ska ha sina katter ute om det är mycket trafik.. min farmor har en väg bredvid sig men hon har katter som går ute - de går ALDRIG ut på vägen men det beror väl på att de har skog tre sidor av fyra runt tomten så jag tycker det är bra att de är ute där!!
Men om det är mycket trafik och finns mycket faror för katten tycker jag att man inte ska ha den ute!! Då har den det bättre inomhus med kanske vistelse i koppel eller en inhägnad på balkongen!

Natali
0

Jag har edan tdigare skrivit på. Min man och son också… *fniss*

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

vanessa
0

Det är så sorgligt att många katter springer ute och inte har koll på sig. Knappast att de skulle göra så med en hund. Sedan när de dött, så kan man inte meddela ägaren det om den inte är märkt. Suck. Tipsa gärna alla djurälskare i er omgivning att skriva under./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lindaluring
0

Jag vill bara poängtera att man kan vara djurälskare utan att dela åsikten om lag på ID-märkning. Jag tänker inte skriva på. Jag tycker inte att det ska behövas någon sådan lag, det måste var upp till var att välja hur man tar hand om det man håller kärt.

Anna77
0

Jag har skrivit på och stått i köpcenter två dagar och fått flera hundra påskrifter! *nöjd*

Leffe
0

När jag satt i entren på Speedcats kattutställning i Järna nu i helgen och visade besökaren på listan skrev många på. Tror vi fyllde fyra listor

Anna77
0

Det är ju jättebra Leffe!!Skrattande Bra jobbat!!

flis
0

Har också skrivit på.

Leffe
0

Ja visst ja Dethar jag också. Skrivit på alltså

Lullan1
0

Anna77 och Leffe

Vad duktiga ni är!!!