Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 394 ggr
Aje-T
0

Kattpromenad med lösa hundar

Nu har jag väl förmodligen blivit lite för nojig, men jag vågar knappt gå ut med Karin på promenad längre, för jag vet inte vad jag skulle ta mig till om vi mötte en lösspringande hund. Sist följde maken med, jag tog ut Mauritz som genast ville in igen, så det kändes lungt att vara två. Men, vad göra om det kommer en hund rusande? Ska jag lyfta upp henne i luften? Det känns så trist eftersom Karin älskar att gå på promenad men efter förra sommarens incident med grannens två ettriga terriers som hon "tappade" blev jag ett nervvrak…… Ja, det gick bra men Karin fick en hostattack efter att ha försökt springa ifrån selen och jag fick upp henne i famnen.

Buffy-co
0

Detta är ju ett problem för sig-att folk inte har koll på sina hundar…
Skulle ju inte våga gå med en katt om man vet att det bor typ lösa pitbulls i närheten som de inte har koll på..
OM hunden vill åt katten och är aggresiv-då riskerar inte bara katten/gäller ju även liten hund -bli biten utan även man själv om man lyfter upp den i famnen-tyvärr..
Men man kan ju aldrig vara helt säker-detta gäller även oss hundägare som har väluppfostrade hundar-hundar kan vara på besök osv.annars har man bra koll på grannars hundar.

Man riskerar alltid att en ouppfostrad hund kommer rusande och överfaller hunden/katten -det finns inga garantier.

Tyvärr har detta problem ökat - då det är en hundboom..folk som inte vet något om hundar köper en "på skoj"för att valpar är så söta..Sen när de tröttnat på den jobbiga unghunden dvs den är  understimulerad mm-då hamnar dessa stackars hundar sedan på tex Blocket som omplaceringar "pga allergi" eller "ändrade familjeförhållanden","utlandsflytt "och allt möjligt..
För inte visste dom att man måste gå kurser och träna en hund för att de ska må bra och bli lyckliga lydiga hundar..

Sen finns ju idioterna som tränar hundar till kamp med flit-men det orkar jag inte ens ta upp här..(vi har haft en incident här på Gärdet med pitbulls-som de bussade på en liten yorkshire terrier på en hundrastplats..Polis tillkallades-tror de fick dom som tur är..men det hjälpte ej lillhunden..)

Grrrrrr

rulda
0

hejsan jag har ett litet tips till dig. Jag går ut ganska ofta med min kattkille som är rädd för det mesta.

Om det skulle komma en hund som attakerar se till att vara i närheten av ett träd som du snabbt kan lyfta upp katten i.
Det kan vara farligt för dig att hålla i katten om hunden kommer springandes.
Om hunden har det temperamentet så kan den hoppa upp på dig och försöka bita katten men träffa dig istället.
men hundar kan inte klättra i träd så när du är ute och går försök att gå nära träd :)

Lullan1
0

Fy vad jobbigt! Jag vet precis hur du känner, för jag vågar knappt ta ut mina katter där jag bor.
Det kryllar av hundar, de flesta är jättetrevliga osv, men vi har en farbror som är ett riktigt orignal och han har en liten brun-vit terrier som springer lös och skäller. Gubben brukar ropa lite tafatt, men det sk*ter hunden fullständigt i.

Är jag ensam tar jag bara ut dem ensamna, det skulle ju knappt gå att ha 3 katter spretande åt varsitt håll och tänk om någon skulle rymma! *burr* Nä, det skulle jag aldrig förlåta mig själv för!

smirik
0

uha vet inte hur jag skall råda, det ju jättte tråkigt om du inte kan gå ut med Karin om hon njutar av det. Nu vet jag inte hur du bor men det finns ingen stans i område där det är mindre chans att träffa hundar?

Eine
0

Sätt åt hundägarna ! Hundar ska inte vara lösa utan  ägarens totala kontroll!Bli tuffare tjejer!Jag har haft hund själv  och den fick minsann inte jaga/ofreda katter!Stackard dig inte ska du behöva frukta för Karins och ditt liv, närapå.Ute har alla rätt att vara och djuren ska hållas under kontroll.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

chikan
0

Eine har så rätt så rätt. Läs på svenska kenneklubben på den här länken om du vill veta mer. Det är bland annat hundägarens skyldighet att känna till vilka regler som gäller för den kommunen h*n bor i, eftersom reglerna varierar mellan kommuner.

Buffy-co
0

Som sagt…detta är ett stort problem i storstäderna..
En grannes lilla yorkshireterrier blev ihjälbiten i Skåne (tror Malmö)på julafton av flera pitbulls när hon var där på besök.
Hon hade ingen chans att rädda honom,de kom rusande och hon fick se sin hund slitas itu framför ögonen..

Man känner sig ganska maktlös som hundägare-detta är trots allt ett större problem för oss med hund..Såå många som har hund nu utan någon som helst kunskap = många "knäppa" hundar.
Och vi som håller koll och har lydnad på våra hundar-det hjälper  inte om en annans hund är helt utom ägarens kontroll och är aggressiv på detta..och kommer rusande mot ens hund.

Mitt råd är ändå att gå där du ser långt runt om dig (så gör jag på hundpromenader-jag har radarn på!) Om det kommer en hund lös långt bort-då skulle jag vända med en katt..gå ifrån den.Man får ha framförhållning.Jag gör så med min hund att om jag inte ser att det är en hund jag känner till eller ser har de har lydnad på den..då går jag bort åt ett annat håll.
Man måste hela tiden ha koll när man går på hundpromenad..

Nu har vi pepparpeppar inte så jättemånga problemhundar där jag bor-men på helger osv kommer många utifrån och bara släpper ut sina hundar för "lek" på stora gärdet-fältet vid TV-huset…..(Upplåten plats för lösa hundar.)
Då går nästan inga av oss som bor här där!!Där kan vad som helst hända nämligen..

Aje-T
0

Tusen tack för alla snälla råd!! Jag ska nog försöka mig på nya promenader och be maken följa med. Det känns ju så himla taskigt för Karin som verkligen älskar att spatsera på gatorna härikring, hon går nästan fot, och hon är ju inte det minsta osäker, lilla Kajsa kavat. Tyvärr finns det inga träd att ta skydd i eftersom vi brukar promenera utmed gatan här i villakvarteret, men jag kommer hålla stenkoll på om någon hund närmar sig och stanna upp så Karin inte utgör någon lockelse till jakt.

Eine
0

Lycka till av hela mitt hjärta, men visst är det för dj-t att ni ska behöva vara rädda!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anna77
0

i värsta fall kanske ni kan ta bilen en bit bort till ett lugnare område / alt. ett område med lite mer träd. (om ni har bil)