Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 247 ggr
Fritz
0

Bebisar!!!

Nu har dom äntligen kommit, tyvärr genom kejsarsnitt (det var två som ville ut samtidigt). Men nu vill inte Majsan veta av dom o det skär så i hjärtat att höra dom skrika o hon bryr sig inte…Gråter

Hur länge vågar jag vänta innan jag börjar stödmata?

Det blev:

1 röd hane
1 svartpadda med vitt (ser ut precis som Majsan i teckningen)
2 maskade hanar
Bilder kommer sen, min dator strular…

smirik
0

Stort Grattis Fritz vad skönt att dem kom även om det fick bli snitt.

Jätte tråkigt att Majsan inte vill veta av dem men hon är kanske utmattat efter operationen. Jag skulle börja stödmata dem på en gång men har ingen erfarenhet av det så kanske en mer erfarna uppfödare kan råda?

Fritz
0

#1 Tack! Jag har stödmatat förut så det är inga problem…

flis
0

Grattis till småttarna. Hoppas Majsan kan vila ut och sen få kraft att ta hand om de små.

AnneAlva
0

Absolut stödmata på en gång! De är så små och behöver allt de kan få så här i början. Försök att få Majsan att äta lite av mjölkersättningen också, det brukar kunna vara bra för mamma katt också, det där med förlossningar är besvärliga saker.

Vi hade också problem med att en av våra honor inte tog till sig ungarna efter förlossningen. Hon ville mest vara med oss och sprang efter oss och spann och ville gosa. Ibland tog hon en av ungarna och sprang omkring med den i munnen och la den oftast mitt i ett rum där vi befann oss eller ett angränsande för att vi skulle ta hand om dem. Vi slet vårat hår… Nu såhär efteråt liknar jag det vid en förlossningspsykos, hon förstod inte riktigt vad som hade hänt, allt var jättekonstigt och det var små underliga varelser som pep och bökade runt och mest var till besvär. Fick berättat att det kan vara så för förstagångsföderskor ibland och om man är tålmodig och envis så brukar hon ta till sig ungarna efter någon eller några dagar.

Vi gjorde så att vi matade varannan timme (har jag för mig) och när hon lagt sig någonstans bar vi helt sonika alla ungarna till henne och byggde ett bo där hon var. Det var många turer med filtar och bebisar, men till slut låg hon kvar med dem och accepterade att det var hennes bebisar och inte våra. (Nåja, de var ju våra också förstås… Kyss) Det tog ca 3-4 dagar men det kändes som år… 

Hoppas allt löser sig och att det går bra med mor och barn!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Aje-T
0

Åhh grattis! Hoppas det går bra för de små!

Fritz
0

#4 Tack för tipset! Ska börja med en gång…

ingor55
0

Ett stoooort GRATTIS till bebisarna och lycka till

chikan
0

Grattis! Hoppas mammaMajsan tar sitt förnuft till fånga snart - jag menar en minimajsan, en röd och två maskade! Bättre hade det nog inte kunnat bli från min horisont. Jag förväntar mig massvis med bilder när de har växt till sig lite.

Anna77
0

Stort Grattis!! Längar till att få se bilder jag med Skrattande

La_Joz
0

Åh, så roligt!! Grattis till er båda! Och hoppas det går bra men Majsan och bebisarna. Ge dem alla en puss på nosen ifrån oss!

Buffy-co
0

Grattis och lycka till med matningen osv..
Hon måste ju vara påverkad av snittet så det är kanske inte så konstigt..Men de brukar ju ha bra läk-kött djur.Hoppas hon snart tar dom till sig!!

Lullan1
0

Grattis! Äntligen!!!

Hoppas att allt går bra med matning och att Majsan piggnar på sig så hon orkar med småttingarna!

mumsikoff
0

Grattis till bebisarna och hoppas mamma kryar på sig!

[Silkwaves]
0

Grattis till bebbarna !!

Jag har också haft en kejsarsnittskull. vi fick stöd mata första dygnen - sedan gick det av sig själv. Håller tummarna för att det går lika bra för er .

Eine
0

Varmt grattis. Stödmata du, men låt dem också vara lite hungriga så de vill dia henne. kladda gärna lite mjölkersättning på ungarna så hon slickar dem. Ifall hon nu gillar sorten.?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ChatNu
0

Grattis till kullen!!

Synd att två ville komma samtidigt..inte lätt för mamma katt..
Många bra tips du fått..kan bara hålla med & jag önskar verkligen att det löser sig för både mamma & barn..
Kämpa på…
//maria

Fritz
0

#15 Hon verkar inte så förtjust i någonting just nu…

[Wiveka]
0

Grattis till kissungarna och lycka till med matningen!!

[Silkwaves]
0

Min kisse var "hög" på narkosmedlet efter snittet och sprang mer eller mindre på väggarna ( rekommendationerna från veterinären sa att hon den närmaste veckan skulle hållas i stillhet och inte hoppa - hur får man en rex att inte hoppa ???) Efter cirka ett dygn lugnade hon ner sig som tur var och ägnade sig helhjärtat åt sina bebisar..

Dte är viktigt - tror jag att precis som Eine skriver inte mata bebisarna för mcyket - det är nämligen lättare att äta ur flaska än att dia… Man får helt enekelt pröva sig fram och kolla viktuppgången på ungarna.

Vi har haft alla våra kullar i bastun den första veckan - detta för att kattmamman ska få lung och ro och jag tror det hjälpte till lite extra den gång vi hade kejsarnsittskullen … Efter cirka en vecka brukar mamma katt handgripligen tala om att det är dax att flytta bebisarna till ett livligare ställe (läs vårt kök)

smirik
0

Hur går det Fritz? Hoppas Majsan mår bättre

ChatNu
0

Ja, hur går det?? Håller tummar & tassar att det går åt rätt håll
//maria

Fritz
0

#20 & 21 Jodå, jag handmatar för fullt. Hon bryr sig inte alls, nu har hon piggnat till så att hon egentligen borde bry sig om dom men inte. Dom äter med så god aptit allla så det är inga större problem, fast jag har bara varit vaken 2 ggr i natt (då åt dom var 3:e timme). Jag hoppas verkligen att hon tar dom till sig för annars blir det 4 LÅNGA veckor…

Jag tror att en av dom maskade hanarna är lila, men jag är inte helt säker. Han är lite mörkaren än den ena…

ChatNu
0

Ååå..vad tråkigt..håller tummarna för att hon kanske endå kommer igång.
Ja det är tufft att vara kattmamma , tänker på dig.
En stor varm kram till dig..kämpa på.
//maria

Fritz
0

#23 Tack så mycket! Det värmer verkligen..
Jo, tac jag har märkt det. Men det är nästan så att det är värt det, dom är så goa o så luktar dom så gott…. Kyss

Lullan1
0

Vad jobbigt Fritz… Hoppas att Majsan tar till sig ungarna snart, även om det verkar gå bra att handmata de små liven.

Tänker på er, lycka till!

Fritz
0

#25 Tack så mycket!