Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 7297 ggr
La_Joz
0

Tandproblem!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev lite orolig när jag tog en närmare titt på Misties tänder. Skulle till och borsta dem, när jag upptäckte att det blödde.

Då jag inte har någon tidigare erfarenhet utav vare sig tandsten eller FORL, så tänkte jag att jag frågar er. Någon här måste ju ha/haft katt med tandstensproblem, och vet hur det ser ut.

Ja, ni ser ju på bilderna hur det ser ut! Gult, rött och svart. Ser nästan ut som att hon har hål i tänderna…

Första bilden höger sida

La_Joz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra är på vänster sida.

Buffy-co
0

Jag kan ingenting om FORL mer än det jag läst här-men det där är definitivt tandsten-antagligen inte mer än det hoppas jag!

Och tandköttet är ju rött och inflammerat så du bör gå till veterinären och låta dom ta bort tandstenen så att det inte blir mer inflammerat..
Vet ej om de ibland ger antibiotika mot tandköttsinflammation el. vad de gör…det beror väl på hur inflammerat det är.

Menar ej att skrämma dig!! -jag tror absolut inte det är någon fara-men det behöver tas bort!

Buffy hade liite rött tandkött bara när min kompis som är vette vaccinerade honom sist..Hon sa att hon måste skrapa tandstenen snart-ska göra det med ultraljud så han ska sederas lätt!
Jag har dåligt samvete för det har dröjt ett tag nu pga Dannes sjukdom mm glömdes det bort-men det var ingen fara sa hon..Däremot skulle det göras!
Det är faktiskt ej alls så brunt på tänderna som på Mistie - jag ser det knappt,så jag rek. dig verkligen att boka tid direkt!

Tänderna är ju så viktiga!Och hon kan ju få ont..
Men det ordnar sig säkert,trots allt inget ovanligt!!Glad

La_Joz
0

Tack Buffy-co!

Jag kollade igen lite nogrannare igår och misstänkte väl att det är tandsten. Blir lite orolig bara över de svarta fläckarna, då Isa inte har något liknande. Kan katter få hål i tänderna? Fundersam

Ska boka tid hos veterinär idag…

Lullan1
0

Hmm… det där påminner mig om att jag nog borde ta en koll i munnen på mina katter också.

Berätta hur det gick vid veterinären sen, jag är nyfiken!

Förresten, när man skrapar tandsten på katt, måste den sövas då? Eller hur gör man egentligen?

Buffy-co
0

Ja de brukar sövas-el sederas lite lättare rättare sagt.
För det gör ofta ont och svårt med en katt..Hundar kan man ju skrapa utan sövning-men då får det ju inte vara för mycket..

Har säkert skrivit tidigare men när Danne var ganska  nyhemkommen till mig,2 år så var jag hos vetten(trodde han hade något med öronen..var ju helt ovan vid Cornish-öron som blir röda när de ligger under en bäddmadrass..Oskyldigsamt har lite kladd-ni vet..)
Då skrapade faktiskt vetten tandsten på honom utan sedering!!De hade aldrig varit med om en snällare katt-de sa att "vi testar lite bara"och han satt blixtstilla..inte panikslagen alltså utan lugn!
Men då hade han bara pyttelite tandsten som de tog bort lätt.

I dag använder man ofta(iallafall minkompis) ultraljud för att ta bort tandsten och det är tydligen mycket efffektivare..
Men man måste sedera ändå alltså..

#3 Jag tror de kan få hål-särskilt om de får äta sötsaker..men vet ej hur vanligt det är..Men även tandsten kan få konstig mörk färg tror jag, just i fördjupningar osv!

Anna77
0

Min katt gjorde tandundersökning igår! Han hade inte FORL och ingen tandsten.*hurra*

Anna77
0

# 3 Vad sa vet?

Lullan1
0

#6 Vad skönt!

Anna77
0

#8 verkligen..var faktiskt jättenervös innan,, hoppas han får komma hem imorgon!

La_Joz
0

Jag ringde faktiskt en ny veterinär idag. Min vanliga tar från 1050kr för tandstensborttagning och ligger utanför stan, men den jag bokade hos tar 955kr fast pris och ligger mitt i stan. Båda är kliniker, och båda har jag blivit rekomenderad.

Har fått tid på fredag. De sa först att jag kunde komma nästa vecka, men då jag frågade om de inte kunde höra av sig vid återbud så sa hon att de hade en lucka på fredag. Så på fredag eftermiddag rapporterar jag om hur det har gått! Glad

Lullan1
0

Vad bra att du fick tid redan på fredag! Då får vi snällt vänta och se hur det går!

Buffy-co
0

Oj-var det så dyrt..ja,ja man har inte något val,man gör ju allt för sina små älsklingar..
Ska bli intressant att höra om de använde ultraljud också.

Det går säkert jättebra-vad bra att du fixade en tid så fort!
Hon har en bra matte Mistie!Glad

La_Joz
0

#12 Ja, de använder ultraljud. Jag behövde inte ens fråga, utan hon berättade precis vad de skulle göra och vad det kostar. Då hon först sa att det inte fanns några tider innan jag ska på semester så tänkte jag att det blir lika bra i augusti. Men va sjutton! Lika bra att ha det överstökat! Dessutom blir det ju inte billigare för att jag väntar. Tur att de hade en lucka…

La_Joz
0

Nu har jag hämtat hem Mistie. Allt gick bra, och jag passade även på att be dem chipmärka henne. Hon hade en hel del tandsten, och tandköttet är ganska irriterat just nu. Fick med mig en påse med någon mat som tydligen ska vara bra att ge dem någon gång om dagen. Innehåller någon slags fiber som polerar tänderna. Men jag kommer fortsätta borsta tänderna på henne. Ska försöka ta den till vana att borsta varje dag.

Nu ligger hon här bredvid mig och är fortfarande lite groggy. Ska ta å packa katternas och mina grejer, för ikväll åker vi ut till den underbara ön Tjörn! Äntligen semester!!

Buffy-co
0

Pussa Mitsie från mig..
Vad skönt att ha det gjort väl?Det var väl  inga hål då som du var orolig över?Ser tänderna vita ut nu?(tusen frågor..)
Senare-menar ej nu..kan du väl lägga ut foto så man kan jämföra..Intressant att se skillnaden..

Ha det bra på underbara Tjörn-ja jag har varit där på semester för länge sedan samt på Orust och "alla" andra öar runtikring på västkusten..jag och min fd man bilade runt och sov på vandrarhem där i flera somrar..mysigt!

La_Joz
0

#15 Ja, vilken bra idé! Ska ta ett foto eller två imorn. Nu ska hon få vila och ta det lite lugnt innan vi ska iväg och åka bil.

flis
0

Vad skönt att det inte var något hål. Ha det skönt på semestern La Joz och rapportera hur det går med tandborstningen.

Lullan1
0

Skönt att det gick bra och vad smidigt att du kunde chipmärka henne samtidigt!

smirik
0

Är glad att det gick så bra och smidigt Glad

ChatNu
0

Vad skönt att fått gjort det & att det gick braGlad
Pussa lilla grynet från mig..
//maria