Dålig andedräkt..
Min lilla Frasse har fått en HEMSK andedräkt. Vad kan man göra åt det? Finns det tandborstar för katter och isf hur går man till väga. Frasse har en tendens att förvandlas till en hal ål så fort man ska klippa klorna på honom och jag kan tänka mig att de kommer bli minst lika roligt att borsta tänderna på kattan :P
Ha en underbar dag!
Vad äter han? Dricker han som han ska? Jag hade nog först och främst börjat fundera på om han får i sig för lite vätska? Det här med tandborstning vet jag ingenting om. ;) Har aldrig testat på mina.
Med vänlig hälsning, Fridah & S*Weminas Spiccato "Nisse"
jag köpte en hundtandborste. Sen hade jag vatten på den och lät katterna undersöka borsten. Men ena katten total vägra. Hon kommer man nog aldrig kunna borsta tänder på. Men den yngre kan man borsta "synliga" tänder utan problem, resterande tandytor är svårt och det är de som verkligen behöver borstas. Så för mig funkar det sådär med borste.
Köpte tuggisar till mina katter. De tuggar på dem näst intill varje dag.
Men lika där bakre tänder nås inte och det är där tandsten och "lukt" sätter sig. Upplever dock att det blivit bättre även om det inte är helt bra.
tuggisar jag pratar om : http://pet.imageg.net/graphics/product_images/pPETS-7023593dt.jpg
Tog mina katter ett par månader innan det började tugga på dom. Upplever samma varje gång jag köper nya. Mina verkar vilja att leksakerna ska lukta "hemma" innan de börjar använda dom aktivt.
Hoppas du får fler, bra tips som jag också kanske kan ta del av!
Tack för toppen tips :) Ska ut och köpa tuggisar direkt :D
Katten får i sig massor med vatten. Så där ligger inte problemet. Får se om det funkar med tuggisen annars får det bli tandborste :P
Hur länge har han luktat dåligt ur munnen?
Har han varit till veterinären för koll av tandsten nyligen?
En dålig andedräkt kommer alltid någonstans ifrån, så kolla upp det tycker jag.
www.kickemcattery.se
Det finns fingertutor som man trär över fingret och gnuggar mot tänder och tandkött. Jag köpte den hos veterinären.
Kanske borde åka in med honom till farbror docktorn då och se om de går att få bort tandstenen. Han har luktat ett bra tag nu faktiskt. Tack igen för alla tips och goda råd. Ni är bäst :)
Har du kollat så att han inte har något sår i munnen? Det kan även komma från matsmältningen, det måste inte vara tandsten. Men börja med en liten besiktning av munnen för att utesluta något där :)
www.kickemcattery.se
Såg att Apoteket säljer något som heter PlaqueOff Animal. Någon som har prövat detta?
Rekommenderar att själva bilda er egen uppfattning om PlaqueOff. Läst en hel del dåligt om det. Personligen är det inget jag själv kan tänka mig ge till mina katter. Man hittar en hel del med en enkel google sökning för de som är intresserade.