Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1587 ggr
DorisD
1

Trivs den äldre katten bäst ensam?

Hej!   Tänkte skriva ett inlägg här för att få lite av era funderingar. Ni brukar ge kloka svar:)   Vi har haft två kattdamer här hemma ( cornish rex ) på 13 och 16 år gamla. 13 åringen gick ganska så plötsligt över till andra sidan för några månader sedan:( De har aldrig varit jättetaighta men levt sida vid sida i 13 år. Vår 16 åriga hona är väl egentligen lite av en ensamvarg och trivs bäst med att sova:) Men får sina ryck och vill busa lite varje dag. Hon börjar bli lite småskraltig ( har lite ont i leder mm ) Hon är en rätt känslig katt som själv vill bestämma när hon ska kela och hatar att bli upplyft i famnen tex.   Hon sover halva nätterna i vår säng nu som hon inte gjorde när vår andra katt fanns. Hon har alltså utökat sitt rivir. Det verkar som om hon trivs ganska så bra. Men hon går ofta och jamar och letar lite här och där ( helst på nätter och kvällar ). Hon går och kikar lite på ställen där vår andra katt haft små krypin. Gillar inte att bli lämnad ensam för länge. Då blir hon orolig och springer omkring och jamar. Hon trivs bäst när man är hemma men lämnar henne ifred om ni förstår hur jag menar. Jag trodde att hon inte tyckte speciellt mycket om vår andra katt, men när hon förvann så blev hon som sjuk och åt väldigt lite på en vecka. Så nu är jag lite förvirrad om hon trivs bäst att få njuta själv av sin seniortid eller om vi skulle ta hem en liten kattunge som sällskap. Vill ju inte att hon ska bli stressad och olycklig. Någon av oss är för det mesta hemma. Vad tror ni? Har ni egna erfarenheter av detta?

Ulricah
4

Katter känner sorg och saknad precis som vi så det är inte så konstigt att hon går runt och letar och undrar vart den andra katten har tagit vägen.

Det behöver inte betyda att hon inte trivs som ensamkatt. Låt det gå lite tid och se hur hon verkar. Fortsätter hon att visa att hon är ensam så kanske det är bra med en annan katt men ha inte för bråttom.

Eftersom hon är lite till åren och börjar bli lite skraltig så kanske en kattunge skulle bli lite för mycket för henne men däremot en annan vuxen katt (om det fungerar att sätta ihop dem, det kan man ju aldrig riktigt säkert veta i förväg).

KatternasMatte
0

Det kan också vara som så att hon har blivit sjuk eller fått ont. Sorg är ju en sorts stress och stress på katter kan trigga igång en sjukdom. Så fortsätter det tycker jag att ni ska ta en sväng till veterinären i första hand.

Ni kan också redan nu köpa en felliway-adapter och sätta in i ett eluttag. Den utsöndrar må-bra-feromoner som kan göra att kissen mår bättre.

När det blir en stor förändring i en katts liv kan det ta upp till 3 månader innan de har "hittat sin plats" i tillvaron igen, ibland för äldre katter till och med längre tid.

Arcadia
3

Jag tror nog att det kan vara minst lika jobbigt att ta in en äldre katt = konkurrent till en så gammal kattdam.

Jag tror att jag själv avvaktat med att skaffa katt och låtit henne leva sina sista dagar i lugn och ro. Jag tror i varje fall inte att man för hennes skull bör/behöver skaffa en katt till vuxen eller unge, däremot kan man ju för sin egen skull vilja skaffa en katt till. Då tycker jag visst att man kan göra det och i så fall tror jag ändå mer på en kattunge, må vara lite "jobbig" men ändå inte en direkt konkurent för gammeldamen.

Eine
2

Jag skulle om jag var du,ta in en ung katt/kattunge på 12-13 veckor. Två vuxna kan få jobbigt att komma överens. En unge accepterar en vuxen och viker sig.Vill du ha en raskatt eller huskatt?Här finns många uppfödare med härliga kattungar!Flört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

DorisD
0

Tack för alla era svar:)

Just nu avvaktar vi lite och vår gamlis myser omkring.

Om det blir någon mer som flyttar in så blir det en Cornish eller Devon rex.

Men vi får se hur vi gör vi har ingen brådska.

Tack än en gång för alla era olika synpunkter!

MyTwiggs
0

Jag skulle inte ta in någon ny katt alls, utan försöka ge henne så mycket kärlek och uppmärksamhet som möjligt! Hon är en gammal katt och om hon vore min egen hade jag inte velat utsätta henne för något som potentiellt skulle kunna reta upp eller stressa henne. Katter är av naturen solitära, och jag tror inte att hon lider mer av att vara ensam och ha all uppmärksamhet för sig själv än att dela sitt revir med en katt som kommer att kräva hälften eller mer av allt, som unga vitala katter gör. Att ta in en annan äldre katt låter inte heller som en optimal lösning.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com