Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställning
Läst 2547 ggr
Leffe
12

Den första gång...

Det hände för mer än 19 år sedan att det var en kattutställning i Norrköping. Visst det har varit fler i den staden senare också, men denna gång var det en speciell utställning.

Mirre

Vi skriver den 28 november 1993 så är vi rätt så exakta. Klubben som arrangerade denna historiska utställning hette Östkatten. Vad är det då för speciellt med denna dag och utställning undrar du säkert. Jag ska just komma till det.

Hemma hos mig bodde, förutom mig även två Cornish Rexar. En svart juniorhona och en blåmaskad hane som fortfarande var ungdjur. Vi bestämde, ja egentligen var det jag som tog beslutet, att vi skulle vara med på utställningen ovan. Sagt och gjort. Tidigt i ottan åkte jag, mina två katter och en kamrat till mig till Norrköping för vår allra första kattutställning.

Mina deltagande katter hette Sissi och Mirre eller egentligen Tricksterä's Leontyn och Trickster's Mirage en Mauve. Vad min kamrat hette har inte med historien att göra. Hur som helst. Bägge katterna blev bedömda och fick var sitt Excellent 1. Jag var jätteglad.

På den tiden rökte jag ganska mycket. Så jag stod utomhus titt som tätt. Rökte och pratade med rutinerade utställare där ute, Plötsligt kommer min kamrat och ville jag skulle gå in i utställningslokalen. Jag går till buren där mina katter "bodde", men burdörren var öppen och ingen katt fanns därinne. Jag började bli smått orolig. Då säger min kamrat att de är i andra burar borta vid läktaren. Vi går dit och i en bur sitter Sissi och tittar sig runt omkring med stora ögon. I en annan bur ligger Mirre och verkar sova.

Det var det här som kallades panel. Katterna blev framtagna och bars till några olika domare, som tittade på dem. Sedan kallades ägarna fram. Det var lite nervöst. Det var ju den första utställningen för både mig och mina katter.

Hur slutade då denna historiska utställningen. Jo Sissi förlorade med en röst att bli Bästa Junior. Mirre blev Bästa ungdjur.

Mirre i min famn efter segern

Gittan
0

Vilket minnesvärd dag och vilken söt katt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Eine
0

Minnesvärt för dig,och väldigt trevligt och underhållande  för oss att läsa om händelsen.Grattis sådär 19 årefter!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

UllaNo
0

Kul läsning och vilken härlig söt liten rex.

nakenkatt
0

vilken fin berättelse.och vilken fin rosett ni vann.Måste vara ett härligt minne.

monica38
0

Härlig historia!