Allergi och katt?
Jag och min man vill väldigt gärna skaffa katt, problemet är bara att jag är allergiskt. Jag har dock inte reagerat på någon katt på flera år. Har bekanta som har två devon rex katter och jag har inte reagerat på dessa när vi hälsat på. OM vi nu skulle skaffa någon av raserna devon eller cornish kan vi ju inte veta hur det kommer att gå. Jag menar, det är ju viss skillnad att vara en dag eller några timmar hos någon och hälsa på eller ha de i sitt hem dygnet runt. Så OM det inte skulle fungera och jag skulle reagera, kan man äta någon medicin eller så så att man inte måste omplacera katten/katterna? Har försökt läsa lite på apotekets hemsida men jag hittar inget som man får äta längre än några veckor… samtidigt läser jag om de som medicinerar dagligen mot sina katter… Hur funkar det egentligen? :)

Jag är allergisk mot katt.Men klarar hyfsat av mina egna katter.Vi har ett kattfritt sovrum och jag äter piller dagligen samt droppar ögonen.Mina katter får stå ut med att bli av vaskade regelbundet för att minska allergenet.
Jag skulle i din sits tänka igenom hur mycket jag skulle kunna tänka mig att vara dålig av katten. Sen provlåna en katt under en tid.Många uppfödare kan tänka sig låna ut en vuxen katt under en tid.Man är inte alls tvungen att för den skull köpa katt just av den uppfödaren utan kan sen välja om man vill köpa katt därifrån eller hitta sig en annan kattunge.
Stolt ägare till tre La permer

Vad heter pillrena du äter?

Min sambo är/var pälsdjursallergiker. I januari fick vi låna hem en katt under två veckor, och det gick riktigt bra! Min sambo kände av allergin, men inte alls lika mycket som med huskatter, och tillräckligt lindrigt för att han skulle kunna tänka sig att stå ut med att äta ett allergipiller om dagen.
När vi sedan skaffade katt nr. 2 så påbörjade han en allergibehandling. Bioresonansterapi heter det och är en alternativvårdsbehandling. Mot pälsdjursallergi, pollenallergi och eksem så är den nästan 100% säker. Dvs du blir kvitt besvären för resten av ditt liv. Min sambo har gått på 9 behandlingar och har i stort sett blivit kvitt sin allergi. Nu äter han inga tabletter längre. Han var tidigare riktigt allergisk mot häst, men nu kan han klappa och t.o.m peta sig i ögonen utan besvär. Vi hälsade på min mamma som har tre huskatter och han kände inget där heller.
I Luleå finns en klinik som utför bioresonansterapi. Kolla in där!

#3 Tusen tack för länken! Aldrig hört talas om detta! Låter ju mycket intressant då jag även har pollenallergi :) Vad kostar det att genomgå en sådan behandling. Hittar inget om det på länken.
Vad åt han för allergipiller innan han började bioresonansterapin? :)

#4 Jag tror att de har ett paketpris på den kliniken i Luleå. Här i Gbg kostar det 600kr per tillfälle och det tar ca 60min. Han åt vanliga allergipiller som man köper receptfritt på apoteket. Tror att han varierade lite mellan de olika sorterna. Valde väl det billigaste! 
Jag är ju också allergisk och har två cornish. Jag vill poängtera att jag INTE tål dessa katter! Jag får besvär var och varannan dag om jag inte tar min medicin. Framförallt är det astmaspray jag behöver ta. När jag tar pulmicort (eller motsvarande förebyggande astmaspray) regelbundet slipper jag även andra besvär som täppt näsa och kli i ögonen. Men nu de senaste dagarna har jag exempelvis inte tagit sprayen pga att jag glömt att hämta ut ny och vips så kommer besvären tillbaka! Det är också viktigt att du tänker på att även om din allergi är lindrig idag så är risken att din allergi förvärras mycket stor om du dagligen utsätter dig för allergenet. Det helt omvända kan också hända - en del blir helt friska av att hela tiden utsätta sig. Men du ska veta att det finns en ganska stor risk att allergin blir värre, du kan tillochmed utveckla astma! Det har jag gjort eftersom jag utsatt mig för katter. Hade inga allergier i princip när jag var liten, men sedan jag skaffat katter har det blivit sämre och sämre. MEN! Jag tycker att det är värt att ha katt i alla fall, djur är otroligt viktigt för mig. Och så länge jag tar min astmaspray som jag ska så är jag symptomfri. Jag ska också pröva bioresonansterapi nu efter att ha följt La_Joz sambos utveckling och sett att det verklingen funkar! Deppa inte ihop av mitt inlägg - jag vill bara att du tänker igenom ditt beslut. Men som sagt, jag har två katter och är en mycket lugnare och mer harmonisk människa nu än innan. Trots allergi. Lycka till, vilket beslut du än tar.

#6 Nej då jag ska inte deppa ihop, om än jag verkligen avskyr allt vad allergi heter!
Det som oroar mig mest är det här med allergipiller… jag har inget emot att ta det alls, men vad jag läst får man inte äta såna mer än under korta perioder. Men det kanske inte är så?
#7 De läkemedel man köper på Apoteket receptfritt har en begränsing i tid för att inte missbrukas, men om du har allergibesvär ska du besöka en läkare och gör en utredning. Då får du dessa läkemedel utskrivet och subventionerat. Läkemedlena är oftast Clarityn, Versal eller Kestine.
Min man är kvalsterallergisk och har astma, men det funkar fint med vår cornish. Det är väldigt individuellt hur man reagerar, så jag skulle föreslå att du skulle låna katt ett par dagar innan köp.
jag och min son är båda allergisk mot pälsdjur, så vi äter båda allergitabletter dagligen, och det funkar bra, nu har vi två cornish rex här hemma.
min son håller dessutom på att vaccinera bort sin allergi, det tar ca 3,5 år och ska ha gott resultat, detta gör han för att det är så många i hans klass som har vanliga huskatter, och han reagerar i klassrummet.
Det funkar kanonbra med våra rexar, men som nån skrev tidigare så finns det saker vi gör för att underlätta, som- inga djur i sovrummet. hur mysigt det än är. och våra katter får sig ett bad med jämna mellanrum. samt att man kommer ihåg att tvätta händerna när man kelat.
lycka till, det kan mycke väl fungera med en rex..

Här är en till med allergi…både hund och katt..
Medicinerar dock-om än slarvar jag..(typisk mig som apoteksmänniska..
)
Jag har ej aktiv astma men hade det som barn så risk finns att få den tillbaka.Alltså ska jag förebygga det med kortison.
Men jag har en intelligent allergiläkare som tycker det är helt utan problem att jag har mina djur..
Jag tål dessutom Cornishar-har haft det i 10 år och känner ingen skillnad alls med/utan dom.
Min bror som är svårare kattallergiker känner dock av min katt direkt!Systerdotterns kille gjorde det också tyvärr-vid första besöket inom 10 min..
Så det är verkligen olika detta!
Jag har kli i ögonen i perioder då och då året runt även utan katterna(typ på långsemester)
Ingen skillnad om de ligger i ansiktet på mig och jag andas genom pälsen heller…
Nu är detta inge att rek. dock
-mycket bättrea att som #9 skriver sova utan katterna om man är allergiker-men som sagt-jag har ej försämrats något alls och känner inget så jag tar denna risk då jag inte kan och kommer leva utan katt/hund..
(Däremot andas jag inte jämt genom kattpäls
)
De receptfria allergimedel som finns är i små förp. för att man inte själv skall medicinera utan att få en allergiutredning gjord!
Inget farligt att prova dessa -men man ska gå till dr om man har kvarstående proplem.
Sen om man vet vad man har för allergi -inget problem att köpa dom då om man har slut på recept.
Det finns dock fler allergimediciner som är receptbelagda också-man kan behöva prova sig fram.
Tex astmainhalationerna och andra alternativ när ej de vanliga funkar är receptbelagda.
Och man har rätt att få dessa läkemedel på recept om man är allergiker!
Man behöver inte vara rädd för lokal kortisonbehandling(inhalator samt nässprayer)de har bara lokal verkan-inte systempåverkan!
Det är kortisontabletterna(rec.bel.) man ej ska använda länge om det ej är nödvändigt.(ej att förväxlas med Clarityn,Versal osv-det är antihistaminer)
Tvärtom är det viktigt att ta kortison-inhalation förebyggande vid astma!Inte bara använda luftrörsvidgande-de ska endast användas vid akuta besvär..
Yrkesskada..lätt att skriva massor-men försökte svara kort

Jag är allergiker, men har kattuppfödning. Lite märkligt kan tyckas. 
Under våren och sommaren och när vi har kattungar hemma äter jag medicin regelbundet. De tabletter jag tar är antihistamin-tabletter som heter Ceterizin och som kan tas dagligen resten av livet om det skulle vara så. Eftersom jag också är astmatiker tar jag en förebyggande cortisonspray som heter Pulmicort (samma som chikan nämnde) och då behöver jag nästan aldrig ta Bricanyl som är den snabbverkande astmasprayen. Man kan klara sig bra med katter om man har allergi, det är bara lite pilligare än om man inte är allergisk.
Sedan är det ju alltid en avvägningsfråga vad man är beredd att stå ut med, vissa får ju en del problem medan andra får mindre. För mig har det aldrig varit en fråga för diskussion att inte ha katterna.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Hej. Jag är också allergisk mot katt. Så fort jag hade kelat med mina förra katter (båda är änglar idag) så var jag tvungen att gå och tvätta mig för råkade jag ta på mitt ansikte så höll jag på att klia ut ögonen.
Nu har det gått ett par år och kattlängtan har satt in igen. Har tittat runt och hörde även om Cornish och att de var lite mindre allergiframkallande. Så jag var också iväg och "gosade" med en cornish för att se om något hände. Ingenting 
Så idag har jag två små cornish-troll hemma, och jag kan köra ner hela ansiktet i deras mjuka päls och bara mysa och inget händer. Vilket gör mig väldigt lycklig.

#10 Ingen fara med mycket text, det var bara bra! Tack så mycket för svaret :)

Jag har två kompisar som gått på Flora-kliniken i Luleå för sina allergier, både katt-hund-gräs allergi och de har idag en maine-coon och en sibirisk katt. Innan denna bioresonansterapi så skulle detta varit omöjligt. Första besöket kostar lite mer ca: 600 kr sen så kostade de andra besöken ca 350 kr.

#14 Oj! Så billigt! Hade nästan varit bättre för min sambo att åka hem till sina föräldrar i Skellefteå under några veckor och genomgå behandlingen där… Bra pris, och väl värt pengarna!

Vet du hur många gånger de gick innan det var klart och under hur lång period? :)

Minns inte exakt hur länge de gick, tror det var ca 2månader. Det är ju lite hur man själv vill ha det, man kan göra en intensiv behandling om man vill. Tror att det var ca 5-6 ggr för katt men sen fortsatte de med andra allergierna också.