Hane el. hona ??
Hjälp, vi har ju bestämt hemma att en till misse får plats och är välkommen att bo tillsammans med oss.
En hona, jag var tvärsäker, vi var tvärsäkra speciellt som vi har en kastrathona, en kastrathane (kullsyskon) samt en fertil hane som är ett år drygt. Han ska inte var fertil hur länge som helst p.g a olika anledningar ffa för att han varit lite "hård" på den kastrerade hanen som han var absolut bästa kompis med innan han blev fertil. Suck, men så kan det ju bli. Att han inte får var tillsammans med de andra när vi inte är hemma är bara en kortsiktig lösning. Vill inte riskera att kastratkillen blir biten igen samt att de blir ovänner för livet, för det är de inte än, funkar bra när nån tvåbent är hemma.
Men nu börjar jag vackla, sambon med mig, kanske en hane ändå som inte behålls fertil. Men hur ska det gå ihop med den fertila hanen hemma,( så länge han är det alltså) en kattunge inget problem, en hankattunge, ja den är ju inte fertil, än…prepubertal kastrering är på inga villkor ett alternativ för oss. Vill ju inte ge den nye krabaten ett dåligt utgångsläge. Ja menar inte dåligt utgångsläge p.g.a prepubertal kastrering utan att vi har en fertil hane hemma nu.
Ni alla med erfarenhet eller bara tankar, gärna logiska
HJÄLP !!

Jag tycker att ni ska köpa den kattunge ni faller för och itnestirra blint på kön ;)
Däremot kan jag inte riktigt förstå kommentaren om att tidig kastrering är en dålig utgångspunkt. Tycker den inte riktigt har något underlag.

..hmm..såg att det blev lite tokigt formulerat har redigerat…

Förlåt, känner mig lite dum… Men jag förstår fortfarande itne varför det skulle vara ett underläge om ni köpte en hankattunge som redan vore kastrerad. Hur påverkar detta Cigge mer än att ni tar in en liten honkattunge som inte är kastrerad?
Förlåt om jag missförstår *trött* Blev bara lite nyfiken på ert tankesätt 

..ähum jag uttryckte mig lite sinnessvagt…tänkte mest har det nån betydelse om kattungen är hona el hane, när den kommer hem till oss med en kanske fortfarande fertil hane hemma , som visat klara tendenser på att vilja överta "chefsskapet " från den kastrerade hanen, kanske inte bara för kattungen utan för hela den fyrbenta flocken… samt att Cigge inte får vara tillsammans med de andra när vi inte är hemma så länge han är fertil…
Kanske är jag bara fjantig o analyserar för mycket, men vill ju inte utan att tänka mig för ta hem en kattunge utan att försöka ge de bästa förutsättnigar för den, samt för de andra.
Och sen att jag inte är för prepubertal kastrering det är en annan sak, som jag avhandlat i en annan tråd. Där får alla ha sina åsikter, jag skrev det bara här som infomation till de som ev har en åsikt el ett gott råd i till mitt (vårt) dilemma

ok, låt oss återgå till tråden ;)
Jag tycker fortafarnde att du ska ta in den kattunge som du tycker om.
En hane blir problematiskt då han kan "störa" Cigge då Cigge är fertil och en hona kan börja löpa tidigt och en olycka händer lät…. Svårt val…

Mitt råd är, ta den katten ni tycker bäst om oavsett kön. Om det sen blir problem med cigge då kanske det är dags att kastrera cigge.

..ja olycka av "det" slaget är absolut , absolut "förbjudet"……det finns liksom inte…
..vill ju helst undvika det eventuella problemet med Cigge, innan det blir ett problem, därav mitt dilemma..phuuu..han är ju inte riktigt redo för kastrering än…även om det är oundvikligt inom någorlunda snar framtid vare sig ny misse eller ej..
Borde inte börjat fundera kanske, utan bara valt att följa hjärtats röst. Samtidigt som jag vill ha klart för mig vilka ev problem som kan uppstå, som kan undvikas. Att behöva omplacera katt bara för att jag varit obetänksam vill jag inte vara med o medverka till..

Oj… Svår fråga och jag har inga som helst råd att ge. Kan bara säga följ ditt hjärta och lycka till! Kul med en till!! (Pst.. Du har väl inte vunnit på hästar och köpt en jättevilla redan?)

Ja, följ härtat, som ovanståden sagt.
Men lite av mina erfarenheter. Jag tog in en liten hona, med en fertil hane hemma. Det var inte lyckat, då hon luktade jätte intressant, så tillslut var jag helt enkelt tvungen att tillfälligt sätta ut honan på foder, för han förstökte bara para henne.
Men samtidigt så kan ju en ung liten hane kännas som en konnkurent till honom, så det är nog ett svårt val. Men om du kastrerar den lilla hanen så fort den börjar vara fertil?
Hoppas det blir bra i alla fall.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Vilket dilemma, vännen … jag har inget råd att ge dig, har ingen erfarenhet av det här … har ju bara en pilsk crx-hona som försöker para alla katter här hemma, t o m Baileys-stackaren … 
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

La_Joz..tyvärr inte…..men har efter nogsamt övervägande och samtidigt lite missebabylängtan bestämt oss för att 4 är en bra "mängd" missar….Men spelar ju till helgen igen och då kanske….
Fylgias, det är nog lite så som min (vår) tanke vänt till från att ha varit tvärsäker på att hona är bäst. Och två fertila hanar är ju inte ens en tanke, vi har ju våra missar som sällskap och att de inte ska få vara tillsammans och fara runt i hela lägenheten det är inte optimalt för oss el våra katter. För oss finns ju ingen anledning att behöva göra så, skilllnad när man är uppfödare och det är ju en helt annan sak.
Sen är jag ju lite svag för hanar, enkla (ja som män..ha ha ha..sambon vet inget om just detta inlägg) Honor är ju små snorkfröknar ofta (småbitchar också ) och det kanske räcker med en sån, hon vill kanske vara ensam prinsessa här hemma.
Men som ni alla säger, vi kommer att inom en snar framtid hälsa på hos en viss uppfödare som parat sin hona med min absoluta favorithane och då ska hjärtat få säga sitt.
Sen för att göra det hela mer komplicerat så skulle det var vansinnigt kul om det är ett "ämne" för utställning. För det tycker ju både sambon o jag är kul!!
Huuu så långrandig jag blev…
Om du köper en kattungepojke så tar det en lång tid innan han blir fertil. Och då kanske allt har löst sig. Den äldre är kastrat då annars tror jag att de accepterat varandra och den äldre är big boss