USA-export
Hjälp! Har fått en förfrågan från Arizona om en choklad hona, men vet inte hur man går tillväga vid en export.
Vet någon av er? Har varit inne på jordbruksverkets hemsida och där står det att den som importerar till USA ska kontakta "sin" myndighet och höra om vaccinationer mm.
Hur går en flygtransport till? Var bokas den?
Tusen frågor känns det som!

Sammaregler gäller till USA som till ett vanligt EU land.
Dock, skulle jag verkligen överväga riktigt noga att skicka katt dit. Tyvärr så bor dem flesta katterna, om itne i burar, men i skilda katterier. Detta är inte alltid bra för våra svenska "hemmafostrade" katter som har ett större socialt behov än katter somhar växt upp i denna miljö.
Dessutom är det en ganska stor hälsorisk för katten att byta miljö så drastiskt, i USA finns många virus/bakterier i den normala floran som vi inte har i Sverige och vice versa. Därför kan katten lätt blir riktigt sjuk under "övergångsperioden".
Sedan har ni ju också transport problemet - vill ni verkligen skicka en katt CARGO i så många timmar och med möjliga tarnsfers om inte köparen kan komma själv?
Och sist men inte minst. De flesta uppföddare i USA tar det som en självklarhet att när dem köper en katt till avel så har den vissa garantier såsom avelskvalite, dvs att den inte är streil och allmän kvalite, att den hålelr för avel. Dessutom också självklart massa hälsogarantier etc. Ställer ni upp med detta i ett kontrakt?
Har själv skickat en katt till USA och tror att det kommer krävas väldigt mycket utav nån person i USA för att jag ska göra om det. Inte för att inte den här katten ahr fått ett underbart hem, men med all den oro vi har haft vad gäller allt inkl. sjukdomar, transporter och i allmänhet kontakt med köparna.
Bara lite funderare så att ni verkligen är helt säkra vid eventuell export ;) *håller tummarna för att allt går bra*

Ska kanske tillägga - EU-land reglerna innebär en rabies spruta och sedan vänta i 30 dagar. Sedan är det fritt fram, dock måste katen ha ett veterinärintyg och köparen måste ha papper från USA också. Detta måsteköparen kolla upp för att se vad som gäller i just dennes stat.
Jag har sålt kattunge till USA utan problem, men e var här på semestern och vi träffades osv innan de fick ta med sig katten. Alt gick bra med resan. De åkte ju över sjäva också. Inga sjukdomsproblem.
Däremot tror jag det är värre om man inte träffar de som ska ha katten. Tycker att personkemi måste stämma mm
#2 Stämmer detta med att man ska vänta 30 dagar? Har för mig att sprutan "gäller" 30 dagar. Det stod något sådant på rabiesvac.intyget när jag exporterade till Finland. Alla sa efter 30 dagar, men så stod det inte så katten var tvungen ta en spruta till

Ja, det stämde iaf för ca 1 år sedan… Och det stämmer till Nederländerna just nu, så jag antar att det borde gälla i alla Eu-länderna…. OCh USA:… Ska kolla upp det ;)
Det står på jordbruksverket sida "Vaccination mot rabies ska inte göras före 3 månaders ålder. För att djuret ska hinna utveckla antikroppar ska det gå 3 veckor efter vaccinationen innan djuret får resa till ett annat EU-land." Gäller säkert utanför EU också.
Vi funderar mycket på just hur katter lever i USA, såg programmet om utställningar………vill heller helst inte skicka kissen med cargo……mycket att fundera på.
Kul ! Är det Passiondragon som kontaktat dig? De har frågat mig i åratal men jag har aldrig haft något lämpligt att skicka iväg.Vill man slippa allt eget besvär, kan man kontakta t ex Pet cargo, de kan ta hand om allt har jag för mig.Är du osäker på hur katten skulle få det kan du alltid fråga. De har fler djur och verkar djurvana.(Passiondragon alltså, inte Pet cargo)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#6 Hon har inga katter men har haft uppfödning av Chihuahua tidigare. Då hon har vänner i Tuscon som har Cornish uppfödning under namnet RexRaves så blev hon kär i rasen och vill ha en solid chokladhona. Jag har bett om referens från vännerna och hon verkar vettig och svarar på mina undringar som jag ställt.