Livmoderinflamation?
Är det vanligt att en hona får det efter förlossning? Jag är orolig för Bullan, hon verkar ha ont nu (hade det inte tidigare), eller ja, jag VET att hon har ont nu. Det har kommit ganska mycket blodblandad vätska ur henne. Jag är orolig att alla efterbörder kanske inte kom ut som de skulle, emellanåt kom det små bitar.

Du har inte oksitoksin (stavning?) som du kan ge henne hemma?
Annrs får du nog åka in till vet om hon har ont och/eller har feber skulle jag tro…
Stackars tjeja - håller tummarna för att det går bra!

Hej Hanna! Om det är livmoderinflammation, tror det heter pyemetra el nåt liknande på katter, det är en mkt allvarlig komplikation som behandlas med antibiotika och inget annat, kan bli aktuellt med att livmodern avlägsnas (hysterektomi) om katten är illa däran. Kan leda till allmän blodförgiftning (sepsis) om det ej behandlas omedelbums. Ring veterinär om du inte redan har gjort det. Kräver snar behandling. Ni klarar det här. Anne-Marie
Jag har talat med strömsholm och mannen jag fick tala med gav ett kunnigt intryck. Han tyckte vi skulle försöka avvakta till imorgon och ta kontakt med veterinär här, under tiden ger jag henne vetrimoxin och håller henne under uppsikt. Blir det värre får vi givetvis åka in. Han sa att det kan vara efterbörden som kommer ut nu.

Bra!! Vetrimoxin är antibiotika (ja det fattar jag ju att du fattar) Viktigt att börja behandla tidigt, och det har du ju börjat med. Milde tid jag fick nästan "hjärtstopp" när jag läste din tråd.
Har hon feber ?? Dricker hon ?? Bebbarna får de mat??
Stackars Bullan, ont också, det är ju en bakteriell infektion. Lilla snorplan. 
Jo, hon har feber, men bebbarna verkar mätta och nöjda för de sussar nu, och det har alla gått upp 10-15 gram på ett dygn. Hon har ätit i förmiddags, men inte efter det. Hon är inte uttorkad än så länge, håller koll på det. Ska försöka få i henne lite vätska ifall-att.
Det är så SVÅRT, ska man åka eller inte? Jag vet ju att de i regel bara ger penicillin.
Kan även tillägga att det inte luktar illa och inte är gulgrönt eller så, det luktar.. hm.. "mensblod" 

Stackars Bullan!! Hon får inte gå och bli dålig nu när hon har små bebisar att ta hand om. Ge henne en styrkekram från oss här!
hoppas hon snart blir piggare, men ha henne under uppsikt.
kram frånmig och katterna.
Ska läsa/sova några timmar nu men har ställt klockan på 02:00 för att kolla till Bullan och ta temp igen.

…mm..och penicillin (antibiotika) det får hon ju redan..det man gör är ju odlar i så fall för att se att det är rätt sort…och el om det behövs tillägg och ibland dropp om honan är uttorkad…få i henne vätskeersättning, det är aldrig fel..
Fasen också..fick du doseringsanvisning av veterinären. Ska ju ges per/kg/kroppsvikt..är ju viktig att dosen inte blir undermålig…
Nu håller vi tummarna under natten, men minsta känsla att det bär iväg åt fel håll, ring veterinären igen, det är därför de finns för att kontaktas vid behov av hjälp/Anne-Marie

Fy vad jobbigt, hoppas det löser sig. Om det skulle vara livmodersinfektion hoppas jag också att den är "lindrig" så att du slipper ta bort livmodern på henne. Men eftersom du börjat ge antibiotika så tidigt så minskar ju riskerna för det drastiskt. Håller tummarna för att du slipper åka in inatt. Kramar!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Hur har det gått? Håller tummarna för att hon mår bättre!
När vår Theia hade livmoderinflammation fick hon en penicillinspruta som start och sen två kurer antibiotika av en synnerligen illasmakande sort. Men hon repade sig och fick en kull efter det. Hemskt att se sin katt må dåligt!

oj låter verkligen som en livmoderinflammation, hoppas allt det bästa för Bullan, vi håller tummar och tassar för hon kommer må bättre snabbt

Hur har det gått?
Stolt ägare till tre La permer
Hon kändes inte lika varm nu, men har inte tagit temp sedan 05.00. Jag har gett henne ca 60 ml vätska under natten. Hon har fått penicillin e gång till också. Vår vanliga vet. har semesterstängt!
Sitter o försöker få tag på en annan, men meddelandet i telefonkön låter jätteskumt så de kanske inte har öppet heller.. Och jag är helt slut. Zzzz…
Vad tråkigt att Bullan har blivit dåligt. Typiskt också att det är semesterstängt. Hoppas du hittar någon vettig vette. Vi håller tummar och tassar för att hon blir fort bra.
Fick tid på en annan klinik inne i Örebro, men får inte komma förrän 14:00. Suck. Hon i telefon sa att det var ju INTE bra att hon hade så mkt feber, ändå får man inte komma med en gång, dumt.

#17 vilken hopplös vet, ni skall ju få åka på en gång! Finns det ingen djurhospital där ni kan få en akut tid?
#18 Det finns bara två "djursjukhus" i Örebro, varav det ena är vår vanliga vet. och det andra är det jag ringde till. Vissa av veterinärerna i stan är sådär att okej, jag kan gå dit om det gäller en vaccinering men inte mer, och distriktsveterinärerna har gett mig så spydigt bemötande förr att dit tänker jag ALDRIG gå igen, de tycker kossor och grisar är mer spännande än katter.
MEN Bullan mår bättre!
När jag kom upp till henne nu efter att ha suttit i telefonkö, så hade hon bytt ställning i boet och lagt sig på andra sidan (hon har legat likadant sen igår kväll annars), och när jag kom och satte mig reste hon sig upp och gick och åt några bitar, samt gick på låda!! Hon gick inte alls lika ansträngt längre, verkar inte ha lika ont! Vi passade på att ta temp på henne och febern har börjat gå ner, tjohoo (och i och med det var hon även duktigare på att streta emot..)! Och det kom dessutom bara två droppar blod, mot igår när det rann… usch usch. Det luktar fortfarande inte konstigt, bara blod. Det var väl framförallt en sak som gjorde att vi inte åkte till Strömsholm inatt, och det var hennes ögon, hon såg inte dimmig ut och hon verkade trots smärta och feber klar och fast besluten att fixa det, jag har sett katter som haft mindre feber men varit betydligt värre däran. Så nu ligger hon och diar de små igen och jag gav henne ytterligare nästan 20 ml vätska, tror det är jätteviktigt särskilt när småttingarna ska ha sitt.

Det är nog bara en moderkaka som är kvar, eller en bit av den. Enligt min veterinär så kan de absorbera en sådan själv och det är kanske det som hon har kämpat med inatt?
Jag håller tummarna att allt går bra och att Bullan blir helt frisk snart!
#20 Jo, och jag har ju läst att en sådan faktiskt kan "rinna" ut, minns ej var jag läste det men det kanske är det som kommit…

Vilken tur att hon är bättre nu!
Så skönt att hon verkar må bättre - förhoppningsvis var det "bara moderkakan" . Men även om det är livmoderinflammation så finns det ju hopp. Min Tittioo drabbades också av detta, fick penicillin och blev helt frisk och fick två om än små kullar efteråt… (Sedan kastrerade jag hennne för att hon inte skulle få återfall…)
Hoppas att det ordnar sig för Bullan! Tänker på er!

Vad skönt att det verkar ha vänt, duktiga Bullan!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
satt med hjärtat i halsgropen genom alla kommentarerna, och så kommer man fram till #19 och ser att det börjar vända! Vilken lättnad. Hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll. Alla tummar och tassar hålls här med.
Ja, det är SÅ skönt! Hon verkar ännu svalare nu, fast jag har iofs inte tagit tempen, och jag har inte sett något blod. Hon har varit uppe och ätit och druckit igen och rör sig mer eller mindre obehindrat, har gosat och spunnit (det gjorde hon inte igår eller inatt, så även om det kan vara ett tecken på att katten mår dåligt tror jag inte att det var det i det här fallet). Har bäddat om i hennes bo också, det såg inte särskilt trevligt ut. Och hon ser ut att njuta av sina små bebisar! 
Jag ska ta tempen på henne snart, om det visar sig att hon är feberfri eller näst intill, hur skulle ni gjort? Skulle ni åkt till vet. nu i alla fall eller skulle ni avvaktat? Hon verkar ju just nu nästan återställd, om än lite medtagen.

Håller tummarna för att febern gått ner ännu mera nu och att krullmamma repar sig. Jag skulle nog ha avvakta om febern har gått ner ännu mer. Hålla uppsikt på henne, men hålla mig lugn sålänge febern inte går upp igen.
Tror som AnnaS att det är moderkaka som ska ut.

Jag skulle nu nog åka till vet ändå, hon har haft feber och illaluktande flytningar och även om hon mår bättre då beror det kanske på medicinen. Hon har kattungar som är beroende av henne, jag skulle inte våga chansa.

Håller med #30, du har ju ändå en tid bokad så varför inte åka? Känns skönt att få höra att allt är OK

Hanna..åk till veterinären..tveklöst…Kämpa på Bullan 
#30 Nej, hon har inte haft illaluktande flytningar, det har bara luktat blod 
Nu är hon feberfri. Hon har varit och gått runt på nedervåningen och druckit vatten, och det har inte kommit mer blod.
Jag är lite orolig över att dra iväg 2 dagar gamla kattungar till veterinären, det är stressande och vi måste dessutom förbi min makes jobb för att byta bil. Ja, jag vet inte.
#34 Vilken jobbig sits… Har du pratat med veterinären? Vad rekommenderar h*n?
#35 Det är upptaget just nu. Det känns som att jag hellre avvaktar och åker iväg akut om det skulle bli så, än att åka iväg nu. Vi kunde ju tyvärr inte få någon tid hos veterinären här i samhället heller, så vi måste åka in till Örebro, iofs inget jätteavstånd men ändå.
Så länge det inte är en mystisk färg eller luktar illa skulle jag iaf inte vara orolig. *Avslag* kommer efter förlossningen och någon/några dagar efter. Det droppar hela tiden, lämnar fläckar på underlaget.Kolla hennes juver också. Är hon het där? I så fall kan det vara juverinflammation och då ska inte ungarna äta där!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#37 Nej, det är ingen fara med juvren, mjölkbaren funkar som den ska 
Fick till slut tag på vet och vi kom överens om att avvakta, det tyckte även Bullans uppfödare var rimligt så det känns bra. Vi är så glada över att hon mår bättre nu, lilla snuttan! Det är sån't här som gör att man älskar dem ännu mer, att de kämpar och är så duktiga! Men hon förblir under strikt uppsikt.
#39 Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll med Bullan! Håller tummarna för att det fortsätter så!

..phuu..tur att febern gått ner, jag var ju inte orolig för den blodtillblandade vätskan som rann ut, utan för febern. Blir det kvar av delar av moderkaka är det stor risk att man (katten el människan) blir infekterad och det bör ju behandlas. Livmoderinflammation är ju (om man nu drabbats av det) ingen helt ovanlig ofarlig komplikation och den måste behandlas med antibiotika och det får ju Bullan nu och hon verkar ju fått effekt av den behandlingen. Nu är det viktigt att reda ut dosering och hur länge hon ska fortsätta behandlingen som alltid med antibiotikabehandling oavsett om det är människor el djur.
Jag anser mig ju ha mångårig erfarenhet av avancerad sjukvård, mest människor förstås, men jag är ju inte helt bakom "flötet" när det gäller djur heller. *förstå mig rätt*
Ingen är väl gladare än jag, förutom Hanna o Jimmy (o Bullan o bäbbarna) förstås att Bullan verkar repa sig. Fy fasen vad orolig jag blev. Men bra kämpat Bullan, låt inte febern rå på dig mera nu.
Mumsa ordentligt nu Bullan-Ruskträskisarna så ni är stora o fina när vi kommer o hälsar på om nån vecka.
Bullan låter hälsa att hon fortfarande håller normal kroppstemp, och att hon ätit och druckit väldigt duktigt under dagen, särskilt har hon mumsat av den grädde hennes husse köpte hem. Hon tycker det är jätteroligt när hon får komma ur barnkammaren och springa och tjena på sina kompisar, och husse och matte förståss. Men sen har hon fått nå't äckligt gojs i tvingat sig också, med spruta i munnen, usch (och jo, matte håller reda på doseringen
). Hon tycker sååå mycket om sina bebisar och bara pussar på dom hela dagen. Det har kommit lite mer vätska men inte alls sådana mängder som igår, hon krystade faktiskt ut några droppar för en stund sedan, så hon verkar se till att få det ur sig. Och det luktar fortfarande inte illa, så det kanske är som Eine säger, avslag, och inte alls livmoderinfl.
A-M.H Kan man inte få feber då kroppen försöker stöta bort något den inte vill ha i sig? Matte Hanna har själv varit med om det, men iofs inte sådan stor temp. förändring som Bullan hade.

Riktigt skönt att höra att det blev bättre! Håller tummarna för att hon får ur sig allt det dåliga och kan lägga ner all sin energi på bebisarna istället!

Är så glad att det går bättre för bullan man sitter ju med hjärtat i halsen och hoppas att det inte är något fel.

…behöver ju inte vara livmoderinflammation, men tanken var inte galen, kan ju vara början o hejdad i tid el om nån rest av moderkakan fanns kvar, räcker ju med en liten"bit" för att man ska bli riktigt "klen"
Tempen i sig är inte farlig, den är ju ett tecken på att kroppen går på högvarv och försöker skydda sig från "inkräktare" tex infektion el "främmande" kropp av något slag, vita kroppar produceras i våldsam takt, det är när kroppen inte rår på inkräktaren som det blir farligt. Och nyförlöst missemamma med nyfödda bebbar som inte orkar äta eller förflytta sig och skyhög temp, då blir jag orolig på allvar, lindrigt talat….ähum..men Bullan har ju svarat på behandlingen och fort dessutom så nu är det nog ingen fara längre.
Vilken skillnad det är på hanar o honor. Alfpojken när han fick antibiotika så bara stoppade jag i munnen o han svalde utan protester. Men det är ju så med hanar av alla de slag, lite korkade, lite klumpiga o lättlurade.
Men säger som slutkläm…sååå häärligt lilla fina Bullan att du är pigg igen…
Nu har jag skrivit riktigt långa inlägg, ska genast sluta med det
Fortsätt med att må bra Bullan och ta hand om din fina Bullan-Ruskträskisar och kommendera matte Hanna att lägga ut foton/ Nospuss snorpelbullan!!