Ta med katten till jobbet?
Hej!
Jag och min familj är i katt-tankar, och eftersom ingen av oss är så förtjust i katthår, eller har möjlighet att ha en utekatt, har vi funderat mycket på en cornish rex.
Eftersom jag jobbar ensam i verkstad, och jag inte tycker katten ska va ensam hemma hela dagarna, funderade jag på om det skulle gå att ta med katten till jobbet? Är det en helgalen idé??
Om man börjar när katten är liten, borde det väl gå att vänja den? Självklart får den ha sin säng, leksaker osv på jobb.
Vad tror ni?
Mvh My
Visst kan man ta med katten om man har ett jobb där det passar in att ha katt.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag är sadelmakare och har eget företag. Visst får man lära katten vad som är ok och inte, men det måste man ju vart man än har katten! ;)
Just idag hade jag verkligen velat ha en lurvboll… Ligger hemma och är förkyld. Hade haft massa mys med en liten kise.
Ett sadelmakeri skulle jag inte tycka vara ett lämpligt ställe att ha katt på.På tok för mycket vassa nålar och trådar.
Men det är jag det.Har separat syrum i garage så att katterna inte kan komma åt sånt.Skulle aldrig få för mig att ta med katten dit ut.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Alla mina skärande verktyg, och nålar är skyddade när jag inte använder dem, trådarna är ju på rulle tills jag ska använda dem :)
Sen måste man ju kunna lära en katt vart den inte får lov att vara? Visst tar det kanske lite tid och mycket tålamod, men det måste ju gå?
Vill bara varna för att Cornish rex förstår inte alltid att NEJ är NEJ. Det testar dig om och om och om igen.
Lär du den att den inte får ta en trådrulle, och det tar sin goda tid och du en gång låter den komma åt trårullen så får du börja om och det kan ta längre tid att lära om.
Jag har kamp här hemma om min soffa exempelvis. ingen klöste soffa på över ett år. Jag gick inte upp en natt när min ena katt testa och se vad som händer om man klöser på natten, och nu klöser de hej villt på natterna om de själva får bestämma ;)
Men har du ett litet rum den kan stängas in i tillfälligt under dagarna när du arbetar och inte kan ha koll på katten och att du har en plan B för vad som händer om katten inte kan följa med.
Kattunge är både bra och dålig att börja med. Bra för att det är lättare att få den att vänjas vid att åka till jobbet. Nackdel är att den ska igenom alla mognadsfaser, och testa dig till MAX för att avgöra vad den kommer undan med ;)
även om den kommer fortsätta testa dig genom hela livet så tycker jag nog själv det är värre med ungakatter.
Hoppas jag inte skrämt dig angående denna underbara ras, vill bara varna för hur det kan bli. För att du ska få höra något positivt så tror jag min ena katt skulle absolut kunna följa med till Jobbet om man började i tid. Nu har hon mest åkt bil till elaka veterinären och blir därför rätt stressad när man byter miljö på henne. Den andra katten skulle riva sönder din verkstad från golv till tak (misstänker jag eftersom det finns trådrullar och annat som går att peta på) men skulle absolut kunna byta miljö och åka på äventyr.
Du kan i alltid skärma av hans lekyta på jobbet,de måste inte vara överallt.Tycker du ska prova.Inget är hugget i sten,och fungerar det ja då är det bara att köra!.Lycka till
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora