Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3285 ggr
La_Joz
0

AKUT!! Hjälp, sjuk katt!

Behöver akut rådgivning angående min mors katt!

Han beter sig som när en katt ser fåglar, dvs han klapprar med käken fast utan att låta. Samtidigt slår han med framtassarna mot munnen och nosen. När han inte gör detta så sitter han med tungan utanför munnen och med apatisk blick. Han är väldigt slö och sitter bara och tittar rakt ut i luften.

Detta har pågått sedan 06:45 i morse. Min mamma hade precis gett katterna lite blötmat till frukost. Hon har försökt kolla i munnen, men kan inte hitta något. Hon har kontaktat en djurklinik som råder henne att avvakta ett tag.

Är det någon här som har varit med om liknande? Någon som vet vad det kan vara?  

Vore mycket tacksam för snabba svar!

AbigailGabble
0

Jag har verkligen ingen aning, men tänker direkt på getingstick eller nåt sånt?

Å, hoppas att han snart blir sig själv igen!

La_Joz
0

#1 Har också tänkt den tanken… Han är innekatt och balkongen har inte varit öppen sedan igår, så det är inte troligt.

Min första tanke var tråd, och även att han kanske har fått nån benflis i maten som har gått in i gommen eller nåt. Jobbigt när man inte kan fråga om och vart det gör ont! 

Mamma har kontaktat ett djursjukhus i Borås istället för det hon ringde först, och de ville ha in honom med en gång, så hon är på väg dit nu. Får hoppas att det inte är nåt allvarligt.

kissan78
0

Här håller vi tummar o tassar för att det ska gå bra för kissen!! Tycker också att det låter som ett geting/humlestick. Det kan ju ha kommit in något djur igår, det är ju inte alltid man ser dem små rackarna och kissen hittat den inatt och 'lekt'.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

La_Joz
0

Jo, det är ju klart att det kan vara så att en busig geting har gömt sig inne. Men troligast är nog att han fått i sig nåt via maten, då det började strax efter att han fått sin frukost.

Jag hoppas nästan att det är nåt "enkelt" som ett getingstick, så det inte är så illa att han har svalt en tråd som fastnat. Fick höra av en vän om hennes katt. Den hade svalt en tråd som fastnat i tarmen samt satt sig runt tungroten. Katten bara spydde och spydde, vilket inte var så konstigt då tarmarna drogs längre och längre upp i halsen på grund av tråden. Usch!

kissan78
0

Huvva det lät hemskt! Med vännens katt…

Började det efter maten borde det kanske va något i den. Väntar på att få höra hur det går!! Är orolig för kissen.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

AbigailGabble
0

Skönt att hon kommer iväg med honom! Här håller vi alla tassar och tummar för att det går bra!

Eine
0

Det kanske är en blodpropp?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

La_Joz
0

Pratade precis med min mamma. Baileys tänder på högersidan i munnen är tydligen förstörda. Han är väldigt röd och inflammerad. De ska ta röntgen på honom och kolla att det är något längre ner i halsen, sen ska de ta bort hans tänder. Vet inte ännu riktigt vad det är som har hänt tänderna, men tydligen ingenting som man har kunnat se själv, och det verkar som att Baileys smärtgräns nåddes nu i morse, då han inte visat några symptom innan. Mamma har lämnat Baileys på djursjukhuset över natten för observation. Är det inte tänderna som orsakar hans beteende så misstänker de epilepsi. De ska hämta honom imorgon kl 16, så jag återkommer med rapport.

kissan78
0

Kanske det är forl?! Hoppas dem hittar någon bra lösning på problemen för kissen!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Buffy-co
0

Lilla katt…håller tummarna för honom och att allt går bra!!
Hur gammal är han?

AnneAlva
0

Lillstumpen, hoppas allt går bra me gossekatten. Håller tummarna för honom!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

La_Joz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 forl? Vet jag inte vad det är. Ska nog googla lite på det…

#10 Han är 5,5 år. Inte gammal, men inte heller ung!

kissan78
0

#12 Åhh vilken vacker kisse. Forl är en tandsjukdom, där enda som går att göra är att dra ut dem angripna tänderna. När alla tänder är utdragna så kan katten leva ett fullgott liv iaf. Tror att det tyvärr ibland kan sätta sig i tandköttet också men är inte helt säker. Googla gärna på det. Hade en vännina vars katt lever med forl.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ingor55
0

Hejsan

Tusen tack för allt stöd ang min katt Baileys. Det känns gott att veta att folk bryr sig. Baileys är kvar i Borås tills i morgon. När vi kom in så undersökte veterinären hjärtat och det var OK. Sen tittade hon honom i munnen. Han var frisk o fin på vänster sida, men…..oj oj oj så han såg ut på höger sida……tänderna var gul/brun/svarta och det blödde rejält från tandköttet när hon tog på tänderna. Hon pratade om att det troligen var en sjukdom som äter upp tandroten från undersidan. Var  hos veterinär i höstas och då var det inget fel på hans tänder!!!!

Så nu ska han vara där och kollas upp under morgondagen med röntgen och en massa blodprover, samt sövning och borttagande av dom sjuka tänderna. Läkaren kan inte helt utesluta att det även kan vara en lindrig form av epelepsi, men hon sa att till 95 % trodde hon att det var tänderna som spökade.

Har tyvärr inte försäkrat mina innekatter då jag inte trodde att dom kunde råka ut för något skadligt. Hur dum får man vara egentligen! Det här kalaset kommer att sluta på minst 5000kr!! Även om jag hade haft en försäkring så täcker den inte tänder sa veterinären!!! Tänk att tänder inte tillhör kroppen hos vare sig djur eller människor!!!

kissan78: Du skriver om en sjukdom som heter forl…. Har för mig att det var den veterinären pratade om.

Är det någon som vet om den är ärftlig?? Har ju en syster till Baileys också.

Ni kommer att få mer info om Baileys vart efter jag hör något. Det är ju intressant för andra oxå att få kunskap om sånt här.

Tack Josefina "La_Joz" för din insats imorse. Den var guld värd för mig.

Kram från mig till Er Alla

kissan78
0

#14 Det låter rätt likt forl faktiskt så det är nog det då… Vad jag vet så är det inte ärftligt men det finns ju alldeles för lite forskning på det hela. Däremot verkar det vara en sjukdom som ökar.
Är väldigt intresant att få höra hur det går, man lär sig alltid något ur sådana här tråkiga situationer! Skriv gärna ner allt du får veta och lär dig!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ingor55
0

Om  man får tipsa om en annan sajt så finns det en bra artikel på perser i fokus om FORL. Har precis läst den och tycker att den är mycket bra skriven. Har också fått reda på att Agria håller på med en stor undersökning ang FORL.

kissan78
0

#16 Vad bra, då ska jag leta reda på den och läsa. På nåt vis så känns det som att för el senare kommer man att ha en katt som drabbas så det är lika bra att lära sig redan nu.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ingor55
0

Ja efter vad jag har läst så ökar den sjukdomen och ingen vet någonting hur man ska stoppa eller lindra den. Ska faktiskt kolla upp hans syster oxå. Man vet ju som sagt inte.

Anna77
0

håller tummarna!!!!!!!!!!!

smirik
0

Något nytt? hur går det för lillkissen?

ingor55
0

Jag har inte hört något idag. Ska hämta honom  16.00.

Hör av mig när jag har kommit hem.

Anna77
0

hoppas det går bra!!

Aje-T
0

Oh lille stackare, hoppas det blir bra!

ingor55
0

Hejsan

Nu är Baileys hemma. Det var FORL och hela kalaset kostade hos veterinären 4873 kronor!!! Och medecinen gick på 118 kronor!!!

Den enda tröst i det hela är att även om han hade varit försäkrad så hade jag inte fått ut en enda krona!!!!!

Och givetvis är det en tröst att  han är hemma och mår bra igen ;-)

Vi ska tillbaka om 6 månader för en ny undersökning och röntgen, för en av dom stora hörntänderna i vä översida är troligen angripen. Då ska jag även ta med hans syster Flisa för en röntgen och undersökning.

Det känns både tråkigt och skönt att veta att FORL kan vara mycket svår att upptäcka, ibland ser man det endast med röntgen, för ingen behöver ha dåligt samvete för att katten drabbas.

Tusen tack till alla som har stöttat oss under dom här dagarna. Baileys skickar en stor blöt kattpuss till ALLA

chikan
0

Skönt att höra att han mår bra igen! Nu kan jag pusta ut. Har suttit och oroat mig varenda gång jag tänkt på Baileys. Är det alltså så att han kommer bli helt bra nu? Eller kommer han kunna bli dålig igen? Jag vet ju inte så mycket om det här FORL heller.

ingor55
0

Han kommer alltid att ha sjukdomen FORL. Risken är stor att det blir mer tänder som angrips, och måste tas bort.

Men nu mår han bra och får smärtstillande i några dagar.

kissan78
0

Vad tråkigt att höra att det var forl men samtidigt kunde det vart något ännu hemskaare. Han kan ju må bra i långa perioder trots sin sjukdom. Skickar massa nospussar till den tappre killen!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ingor55
0

Baileys tar med glädje emot alla nospussar

Lullan1
0

Stackars liten! Skönt ändå att han verkar må bra efter omständigheterna. Ge honom en liten gotlandspuss från oss!

Buffy-co
0

Skönt att han mår någorlunda bra redan iallafall!

Detta du skrev om att inte tänder ingår i kattförsäkringen(idiotiskt..var det Agria förresten?) är en påminnelse till oss alla att hålla koll på katternas tänder och ev.tandsten så att det inte blir värre tandproblem!
Både för kattens skull,att den ej får lida och för våra plånböckers skull-det kostar mer ju värre det blir-precis som hos tandläkaren..
(Nu hade inte detta hjälpt tyvärr i Bailys fall med FORL just,..men det blev en väckarklocka-även om det var en tråkig sådan….)
Pussa Baileys från mig med!

Leffe
0

#30 Tror inte någon kattförsäkring har med detta om tänder. Det har ju inte ens vår egna människosjukvården som en kroppsdel. Tänderna går ju utanför sjukvården för oss människor också.

Hur som helst FORL verkar vara något verkligt ruggigt och plågsamt.

smirik
0

Vad skönt att han måt bättre, bara jätte tråkigt at det är forl, har också hört att det väldigt plågsamt

ingor55
0

Leffe D   Det stämmer. Ingen försäkring täcker FORL. Däremot håller Agria på att forska om FORL och det är ju kanon att något försäkringsbolag tar sig an den uppgiften.

Och som sagt, visst är det konstigt att tänder inte ses som en kroppsdel???

Baileys har legat på min kudde och gooosat med mig under natten så han är tillbaka till den vanliga Prinsen ;-)   SKÖNT

Tack igen för alla pussar, säger Baileys.

Buffy-co
0

#33 det var alltså Agria du har?

ingor55
0

# 34   Jag har ingen försäkring på någon av mina katter *skäms* Och tyvärr så får jag nog inte teckna någon nu heller. Men om det går så ska jag välja Agria.

Buffy-co
0

#35 Virrpanna jag var..du hade ju skrivit att han inte var försäkradOskyldig
Själv kommer jag nog välja If till nästa katt-har Agria nu och kan ej byta pga åldersgränsen.
Men är mycket mer nöjd med If på hundförsäkringen-de tar ingen extra procent utöver kostnader över självrisken som Agria gör..Hos if betalar bara den-sen inget mer (inom samma sjukperiod-som alla förs.bolag har indelat i)Man kan välja olika hög självrisk också..

Det blev svindyrt!! med Agria på förra hunden som opererades mm-dom tar mycket mer än självrisken alltså!
Har dock ej kollat kattförsäkringen än..

ingor55
0

#36 Vet du om man får teckna försäkring på en Perserkatt som blir 8 i höst? Var brukar gränsen gå i ålder? Om jag får teckna på Baileys är väl oklart kan jag tänka mig och hans syster är det nog inte troligt att jag får teckna på heller. Hon är en liten köttbulle??? Hon väger 5,2 kg!!!!

cherish
0

Så otroligt ledsamt att läsa att din kisse har FORL. Skönt att du fått diagnosen och behandling iaf och att han mår bra under omständigheterna. Ja det kan bli dyrt utan försäkring och jag hade hört att Agria inte täcker FORL (har Agria själv). FORL är ärftligt men jag vet inte exakt HUR det nedärvs. En del européer har drabbats av det vet jag men det finns i alla raser.

Kram på er!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Buffy-co
0

Hmm jag vet inte riktigt gränserna när man vill nyförsäkra -detta med försäkringar är bra-men hatar att gå igenom dom…Jag bara betalar!Och jag har den som täcker det mesta som går.
Vet dock att mina två var för gamla när jag försökte byta till If för något år sedan…Buffy fyller 8 i höst.

Såg nu i If:s broschyr att försäkringen gäller endast t.o.m det kalenderår katten fyller 12 år!(hund 10år)Dåligt..men hittar ej Agrias grundbroschyr..inte insatt i pärmen,den fick jag ju för 12 år sen,har bara "nyhetsbroschyr"-så jag vet ej vad de har för övre gräns..
Säkert liknande el.sämreFlört
(Är anti Agria pga jag betalade så mycket med min förra hund..ok jag fick lite också,men de tar för stor procent tycker jag utöver självrisken)

När det gäller tand el bettbesvär gäller ej If-försäkringen om de ej är en "direkt följd av olyckfall"(dåligt)
Kan berätta att hos If får man en självriskbonus om man ej utnyttjat försäkringen-alltså haft tur och djuret ej varit  varit sjukt..
Nu är det ju min hund jag har hos If-men jag har under hennes 4 år som hon peppar,peppar varit frisk tjänat in 8OOkr där som jag får avdragen på självrisken vid framtida behov.
Smart och juste tycker jag..
Man betalar ju x antal kronor i försäkring under ett djurs liv-om det blir långt..så inte mer än rätt med lite rabatt..

Obs! Jag jobbar ej för If…Och tycker själv deras bilförs. tex är svindyr -har alltså ej bilen där.
Men tycker personligen djurförsäkringen är mycket bättre än Agria..Som jag ju tyvärr haft/har katterna i.

PS.Om systern är mycket yngre och friskförklarad av vet. är nog inte "tjockleken" något hinder för försäkring..Det beror på om vet. anser det vara sjukligt..Jag tror man måste ha vet.intyg på vuxna katter-men vet ju ej detta riktigt som sagt..Bäst du ringer och kollarDS

ingor55
0

#39 Tack för alla uppgifter.

Systern är lika gammal, och jag skulle nog tro att det är kört.

Men det är bra att få reda på lite om andra försäkringsbolag oxå*L* Man ska ju inte vara blåögd och bara se rakt fram Cool

Leffe
0

Vet att man får försäkra katter som är över 6 år på Agria (med vet-intyg) Försäkringen gäller tills katten dör - ingen ålderstopp

Självrisk 1100 + 10 % på resterande summa

kissan78
0

#41 Visst gäller det vård, man får väl inte teckna livförsäkring på äldre katter?!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Leffe
0

Ja det är vård som gäller och tur är ju det

Buffy-co
0

Hoppsan!!Och jag som trodde att If var så mycket bättre i allt-men då är ju detta en mycket dåligt skillnad..
Nu har jag ju Buffy i Agria-kanske bäst för katter då..eftersom de ofta blir äldre än hundar..
Ska dock konfrontera If med detta-återkommer om detta var fel uppgifter jag gav..
Men kanske det är så pga de har generösare ersättning innan denna "slut-tid"..
Nu hade jag aldrig nytta av den på Danne-han var ju frisk hela livet-och när han väl blev sjuk de sista halvåret så gick kostnaderna precis under ersättningsnivån(som vanligt..)
Sedan fick jag ju hjälp av min kompis också som är vet. och då betalar jag ju bara material och medicin..
För avlivningen betalde jag henne ingenting-hon är en vän som är guld värd..!
Men för hund-väljer jag absolut IfFlört

Buffy-co
0

Måste bara tillägga att du har hälften så dyr Agriaförsäkring mot mig!!**Du måste ha någon uppfödarrabatt eller??
**Vad betalar du i årspremie??Kanske mer där då??

Min kattförsäkring har som självrisk 2000kronor samt 20% rörlig självrisk. inom 125 dagars period.
Ingen självriskrabatt-trots aldrig utnyttjad försäkring.(måste fråga om det)
Premien per år är 495kr så det är ju inte mycket..

Konstigt eller hur??
Och detta är då bara Agria Bas Veterinärvård.

(Har maxad vet.försäkring +livförsäkring hos If till hunden,den är lite dyrare-men billigare om något händer)

Buffy-co
0

Generadkom på att vi var OT nu..kanske en ny tråd bör göras..om
kattförsäkringar?
Men undrar över LeffeD:s förmånliga Agria försäkringFundersam

Puttat upp en gammal tråd med omröstning om försäkringsbolag!

Leffe
0

De har olika alternativ man får själv välja vilket, men det blir olika premier. Vet att de hade sämre avtal för men de har ändrat

Buffy-co
0

#47 frågat en sak i tråden "Vilket försäkringsbolag"..

Leffe
0
Lullan1
0

Hur mår Baileys nu?

ingor55
0

#50  Baileys mår precis som innan. Man kan inte tro att han hade så ont som han hade. Sitter o tittar på honom och tänker " Du mitt lilla hjärta är värd varenda krona som det kostade". Han är sååå underbart kelig så att mista honom hade varit fruktansvärt. Gråter

Fick tänderna i en påse, väl rengjord, och det ser inte ut som tänder alls. Rötterna är nästan helt borta. Kan inte förstå att dom över huvudtaget fanns kvar i munnen. Dom satt verkligen löst sa veterinären.

Skönt att det är över för den här gången. Vet att jag har fler liknande besök hos veterinären framför mig. Tyvärr.

Buffy-co
0

Lilla gubben,,man blir så rörd när djur är sjuka…de kan ju inte tala!
Vet hur det var när min katt visade sig ha försämrad njurfunktion(inga andra liknelser..)Jag kunde inte sluta kela med honom -ville gå och bära honom hela tiden..Jag undrade så om han hade haft ont osv(nu sa vet. att han inte hade det..men..)
Förstår precis hur du känner-och tänk att det kunde gå så fort!Du hade ju nyligen kollat tänderna hos vet..så du behöver ju inte känna någon skuld alls!

Läste i annan tråd om en katt med FORL som levde gott utan tänder faktiskt..nu hoppas jag att  ni slipper ta bort alla tänder-men det kanske ändå är en tröst?Du kanske har läst den tråden?
(minns ju inte vilken det varGeneradhmm kanske inne på siames..)

Nu var den katten sjuk på annat sätt tyvärr-men FORL led den ej av pga tänderna tagits ur..

Håller tummarna att det går bra med kommande vet.besök!!

Lullan1
0

#51 Vad skönt att höra, det gör mig glad att han mår bra igen!