Balkongpotatis skördad!
Nu har jag precis skördat min första kruka med potatis på balkongen! De har inte blommat ännu, men några blast hade gått av på ena plantan, så jag tänkte att jag kunda offra den och kolla om det blir något överhuvudtaget. Lite tråkigt att hålla på och vattna om det skulle visa sig att det inte blir något.
Ca. 15st små söta poatisar fanns det i krukan. Ännu fler om man räknar dem på 5mm, men det känns inte riktigt som att man väljer att koka dem. Hade vi låtit krukan stå några veckor till så hade vi haft en ordentlig måltid. Jag har ju 9 krukor kvar, så mer lär det bli!
Nu ska vi koka våra små päronformade delikatesspotatisar och smaska i oss dem med lite smör! Perfekt mellanmål!
Åhh, nu blir jag sugen på att prova om jag oxå kan……..

Vad gott med nypotatis!! När vi bodde i lägenhet brukade vi också odla potatis på balkongen!! Tycker faktiskt dem blir godare så… Nu när vi har hus har vi satt potatis i landet men i år blev det inga.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Gud så häftigt!!
Detta är något jag "tänkt" göra så länge men aldrig fått gjort…
Mycket som jag tänker….
Plantorna var ju riktigt fin grönska till balkongen också!!
(Och trevlig djungel för katterna..)
Hur smakade potatisen?Blev den god??Den såg jättefin ut ju..
Undrar en sak-hur vattnar du?
Ger du extra näring (det finns ju ogiftig för biodyn.odling) eller räcker bara vanligt vatten??
Man måste vattna mycket väl?

Potatisen var mycket god! Det är en delikatessort som heter Linzer. Riktigt smaskigt med bara lite smör till!
#4 Jag har vattnat massor! Vid några enstaka tillfällen har jag tillsatt näring i vattnet. I och med att näringen i jorden tar slut ganska fort när man odlar i kruka, så är det ju rätt viktigt att tillsätta näring. Men för det mesta har jag vattnat med bara vatten. Ska nog ta och slänga på lite vatten på dem nu medan jag kommer ihåg det…
Vad fina! Det kanske man skulle prova nästa år?
Iiii vad roligt att det blev lite potäter! Nästa år ska jag också!

#4+6+7 Jag lovar att påminna er nästa år, så kan vi odla "tillsammans"! Kan ju vara intressant att se hur snabbt det går med tanke på att vi bor på så olika ställen. Det finns ju några zoner i Sverige…
#8 Ja! Jättekul idé! Hmmm… kom just på att jag kommer ha balkongen på norrsidan då när vi har flyttat, funkar det utan sol på potatisen tror du?

#9 Bra fråga… Vår balkong vetter åt öst, så vi har ju morgonsol. Vet faktiskt inte om det funkar så bra utan sol. Men vet du vad! Vi har ju en bra iFokus-sajt som heter Trädgård. Gå in där och fråga! De har hjälpt mig med min potatisodling!
#10 Nä… det är så pinsamt! Då tycker de att jag är helknäpp om jag ställer en sån fråga! 

#11 Då ställer jag den åt dig!
#12 Tack vännen! 

Lullan1, nu har jag ställt frågan! Bara att vänta på svar! 
Ok, jag ska smyga in där och kika lite… 

Lullan1, nu har jag fått svar. Jag frågade om norrläge, samt vad som är fel om blasten växer för mycket. Så här svarade Christina som är Sajtvärd på Trädgård iFokus:
Potatis är en långedagsväxt och den vill ha mycket ljus under många timmar per dygn. Om blasten ränner i höjden beror det nog på att den söker efter ljuset - alltså kan det vara litet för mörkt. Därför tror jag inte heller på odling på en balkong i norrläge.
Hm… Min potatis behöver egentligen mer ljus. Får se om det går att lösa till nästa år. Kanske kan höra med grannarna om jag får låna deras balkonger nästa år som har söderläge! 

#8 Bra - tack!!Jag är så himla glömsk så det vore kanonbra!!
Kul att se vem som får skörd först!!Kanske fler här hänger på över hela landet?
Kom ihåg påminn i god tid..
Ja det blir väl lagom när du sätter igång själv förstås!
Jag älskar mandelpotatis-men det går inte här i sthlms trakten tror jag..dessutom är det ju en vinterpotatis-undrar om det funkar förresten att sätta det också??Mmm vad gott med färsk King Edvard..
Jag har tur och har söderläge med sol i stort sett hela dagen..så det borde funka bra då!
Lullan -du kanske kan ha "hinkar" hängandes på något sätt utanför de fönster som är åt söder..eller ljusare läge..Så får ni "buskar" utanför fönstrena också
ha,ha kanske det blir lite väl bökigt.?
Du kanske har tomt utanför där du kan få ha några krukor?
Odla potatis gör man det. Trodde man tog dem ur chipspåsen.

#18 hahaha tänker på tv-reklamen som gick för några år sen just med en kostymnisse ute på en åker med en bonde,potatisåker och en påse chips…
#16 Tack för hjälpen! Tråkigt att det verkar som det inte funkar, men jag ska nog ta och försöka ändå! 

Alla ni som vill bli påminda om potatisodling nästa år får hjälpas åt att påminna mig om att påminna er, annars kommer jag nog glömma av det…
Jag har faktiskt en gång lyckats med rädisor på balkongen.

#22 Ska försöka komma ihåg det..
Åh vilken smart idé!! Det ska jag absolut prova nästa år!! Vi pratade om det förra året, att vi skulle kanske prova att plantera morötter och lite andra grejer.
Jag planterade för många år sen majskorn och fick majskolvar - 4 st skördade vi på hösten och kokade och åt med smör. *mmmm*
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Jag brukar odla sallad i balkonglådor. Mycket trevligt att kunna plocka ett blad och lägga på smörgåsen, eller plocka flera blad och ha till maten. Det är mycket man kan göra på en balkong! Precis som en mindre trädgård, fast man slipper klippa gräset!!