Nog för att han är ett matvrak....
men igår tog Mauritz priset. Han åt upp en daggmask, bläääähhh!!!
Har ni någonsin sett en katt äta mask????

…ha ha ha ha…inte ens Alfpojken, inte ens Alfpojken…är så glupsk.
Tyckte han den var god.

haha vilken snusk katt han är 

Blä!! Undrar om de tycker att det är gott?! Antagligen, annars skulle han väl inte äta upp den. Vem vet, det kanske är en delikatess!
Har aldrig sett någon katt äta en mask förrut faktiskt men jag gjorde det när jag var liten. Åt daggmask och kattmat (torrisar). Så det kanske har liknande smaker.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Haha! Fantastiskt! Näe, jag har nog aldrig heller sett en katt äta mask. Han kanske tror att han är en mås?
*urk* Nä… inte mask men flugor och andra små "knapriga" insekter går ju ner… 

Mina äter "bara" flygor och spindlar här hemma….

Kom att tänka på en Maskvisa som jag ofta sjungit tillsammans med sonen under glada tillrop!
Ingen tycker om mig, ingen vill ha mej För att jag gillar mask! Långa och slibbiga, korta och klibbiga Kryper dom i sin ask. Biter av dem huvudet, suger ur dem slemmet Kastar sen skinnet bort. *slurp* Ingen tycker om mig, ingen vill ha mej För att jag gillar mask!
#8 Fuffens jagar ALLTID humlor när vi är ute. Han har blivit stucken (ja humlor sticks - de bränns inte som man fick lära sig när man var liten…) massvis med gånger. Men han bara skakar lite på tassen och sen på dem igen. Finns med en humeljakt i en av hans dagböcker också. Men det vet du ju redan!
#9 Haha! Den där fina gamla sången sjöng jag en period i min barndom jämt på! Tyckte den var fantastiskt, och faktiskt så är den ju fortfarande det! Tack för påminnelsen Lullan!

#9 Vilken rolig och äcklig visa! Hur går melodin? Kanske lite svårt att sjunga över nätet…
#10 Oh! Du har ju tom lyckats fånga humlan på bild! Imponerande! Isa är alltid så j*kla snabb, så hon hinner alltid skrämma iväg dem innan jag är framme med kameran.
#11 Tacka inte mig, tacka Mauritz! Visan poppade upp i mitt huvud medans jag satt här och skrev lite! Visst är den härligt trallvänlig? 
#12 Hmmm… lite svårt att förklara melodin, men den är ganska rolig att sjunga. 

#12 Den kanske går att hitta på nätet någonstans…
Aje.T: den visan kan du ju sjunga för Mauritz! Fast han har ju nån som tycker om honom, så helt rätt är det ju inte. 

"Alla tycker om mig, alla vill ha mej För att jag gillar mask! Långa och slibbiga, korta och klibbiga Kryper dom i sin ask. Biter av dem huvudet, suger ur dem slemmet Kastar sen skinnet bort. *slurp* Alla tycker om mig, alla vill ha mej För att jag gillar mask!"
Skrev om den lite, lite för att passa bättre till Mauritz. Hoppas det är ok! 

#4 hahaha…visst lite udda kanske att en katt äter mask - men ett barn !!!!Urk…bläää…Minns du smaken??
Var det daggmask eller..
Men barn kan vara lite "äckliga" med sånt där - en kompis son åt gladeligen kattmaten om han kom åt den när han var i typ två/treårsåldern..
Här hemma har jag mått lite smått illa när Danne knaprade på stora äckliga nattfjärilar,flugor,gräshoppor mm det lät lite äckligt..
(hmm gräshoppor och kackerlackor äter ju vissa i Thailand..så de kanske är en delikatess..Har som tur är inga kackerlackor här hemma…)
#18: Hihi! :-) Vet inte Pip att de är fridlysta??? Fast det gäller kanske inte för hungriga katter. Är man köttätare så är man! 

Melodin till masksånggen, med en sambo som jobbat inom förskolan så har man dem mest konstiga länkar i sin dator 
#19 Nej det vet att nog inte och det visste inte matte heller
Fast den stackars ormen var det inte stor idé att rädda tyvärr.. Som tröst kan jag säga att vi har massor av kopparorm på vår tomt…
#20 Vad kan vara mer passande än en masksång ? 
#17 Ja barn kan äta det mesta konstiga. Minns tyvärr inte smaken men antar att jag nog gillade den, då. :) Jo det var en (flera) daggmaskar. Har alltid varit fascinerad av maskar, när jag var runt 2-3 då åt jag dem, när jag blev något äldre lekte jag med dem, byggde 'hus' åt dem i skottkärror o lådor, gjorde sängar dem kunde sova i osv. Kan ju säga att jag klarar inte av att sätta en mask på en krok när man ska fiska, känns så barbariskt att trycka in en krok i magen på dem stackarna. Mina fd vänner. Blev lite ot…
Enya älskar myror, till hennes lycka får vi in massor av myror på våren, vi vill ju inte lägga ut gift till myrorna då Enya äter myrorna. Sen är ju spindlar jätteroliga att leka med. Flugor är en delikatess. En av huskatterna jag hade kom hem med små ödlor, halvätna, ofta levande. :s Ser det ändå som sunt att dem äter 'vild' mat, även om jag kan tycka det är lite äckligt…
Masksången har jag aldrig hört tidigare men den 'gamla' dagmamman i mig började givetvis sjunga för att prova hur den gick, synd att jag inte kunde den tidigare….
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#18 oj,oj…en hel kopparorm!!Men…fridlysningen gäller nog inte katter hi,hi
Undrar om någon av er varit med om att er katt tagit fågel??
Usch-jag skulle bli tokig då..älskar fåglar också nämligen.(och alla andra djur..)
Även om jag inte ätit daggmaskar eller bäddat ner dom i små sängar osv
-så klarar jag inte heller att sätta dom på en metkrok..Är väl lite väl blödig kanske..Skulle vilja fiska-men klarar inte heller att döda fisken
hmm-vill egentligen bli vegetarian - men kött är ju så gott och man kan ju förtränga mycket
….
Blääääähk!!!! Daggmaskar!! De ska man ha på metspö eller i rabatterna! ;)
Ingen av mina katter äter sånt tror jag, däremot myror, flugor, getingar, spindlar (!!) och andra kryp. De har iofs inte testat mask vad jag vet … *hmmm*
Masksången är underbar! Den sjunger vi ofta här hemma och eftersom barnen älskar daggmaskar (inte äta då!!) och samlar dem i burk på somrarna så sjungs sången än mer ofta då …. ;)
Fast vi har en annan variant … kanske lite värre! ;)
Ingen tycker om mig, ingen vill ha mej För att jag käkar mask! Långa och slibbiga, härliga och klibbiga Ligger de i sin ask. Biter huvudet av dem, suger musten ur dem Kastar sen skalet bort. *slurp* Ingen tycker om mig, ingen vill ha mej För att jag käkar mask!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Jisses Anki.H, det där slår till och med Mauritz!!! Hoppas vid alla gudar att han inte hittar en sån i trädgården. På tal om fåglar, både Karin och Mauritz älskar att smyga på fåglarna naturligtvis, men ingen av dem har försökt äta upp någon….än.
Karin dängde dock till en liten talgoxe förra sommaren, vilket uppmärksammades av maken samt grannens katt Skorpan. Lydig som hon är satte sig Karin bara och tittade på den utslagna pippin och Skorpans attack stoppades effektivt av nätet. Sagan slutade lyckligt med en något yr fågel som flaxade iväg i friheten.