Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1932 ggr
[Lec72]
0

Flyga med katt och SAS

Någon som flygit med SAS och katt någongång? Hur ställer dom sig till transportburen?

Undrar mest om det går med en vanlig transportbur i hårt tyg eller om det måste vara en plastbur?

ChristinaSwe
0

Hård bur fungerar inte om du ska ha med katten i kabinen, du måste kunna få in buren under sätet framför dig,

Jag använder mig utav Sturdibur Large den fungerar kanon då den är mjuk i taket så man kan trycka in den under stolen.

http://www.catstuff.se/produkter/index.htm

[Lec72]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, hittade denna..då borde den oxå funka?

Har du flygit med SAS Christina ?

[Lec72]
0

Måtten på väskan ovan är 40x26x20, så det borde ju funka :-)

ChristinaSwe
0

Nej inte med SAS, men FinAir och Air Berlin, måtten skiljer sig lite mellan de olika bolagen, men hittils så har ingen kollat storleken på väskan, däremot vägde de väskan när jag flög hem från Sofia och hade 2 katter i den. Maxvikten var 6 kg och min vägde 5,9 Glad

[Wiveka]
0

Kika på SAS hemsida. Där ska måtten som är tillåtna stå.

Olika bolag har olika mått och olika vikt tillåtna……

Eine
0

Jag flyger enbart med SAS ,både från och till Sverige. Det bästa är att ringa upp en i kundtjänst så får du all info som är aktuell och exakt. Det har aldrig varit bekymmer med SAS,mer än en enda gång då det egentligen var dem jag beställde ifrån(mellanhand) som inte var så genuint kundvänligaObestämd,även om det löste sig.Så nu beställer jag alltid direkt från SAS.Så ring upp dem,det är allra bäst!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Lec72]
0

Jo jag vet att dom tar djur och jag har måtten och det står inget speciellt om hur buren ska se ut så jag antar att den på bilden ovan funkar..

Tack alla för era svar :-)

MyTwiggs
0

Jag flyger med SAS. Buren ska kunna få plats under sätet. En mjuk eller halvmjuk nylonbur är bra. Jag köper billiga burar på rusta, de hade en superbra, tror att de fortfarande säljer någon liknande. Jag undviker de dyraste finaste burarna i fall katten skulle kissa eller så, men det är ju om man har en flygrädd katt eller åker väldigt långt. Köper en ny bur till varje flygresa Tungan ute

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Lec72]
0

Tack Twiggy :-)

Jag har kollat runt nu och fått för mig förklarat att dessa såkallade sherpabags är godkända hos de flesta flyg inom europa.

Min nästa fråga är om någon vet kraven för bryssel airlines? För jag kan ta mig sjuttsingen varken hitta telefon nummer dit eller hitta något om transport med katt :-(

Jag kanske har jobbat för mycket och det har varit en panikartat stressig dag..men Rynkar på näsan

Dolleminas
0

Jag flög med sas och jag hade bara en billigare variant av tygbur, det funkade toppen :)

kvasikatten
0

Jag använder Sherpa Bags - godkända på alla större bolag och även mindre oftast. Tyvärr har mina bags fått skador av katterna. En del krafsar så inni hoppsan att nätet ger vika ….. Annars har alla flygbolag info - hemsidan eller per telefon.
Om du ska åka utomlands har oftast inte de mindre flygbolagen OK för djur i kabinen - satsa isf på de "stora" bolagen. Dyrare men ….
Flög en gång med en katt i en liten Miss Kittyväska för djur (rosa !!!!) och det gick bra det med…
Kram Kvasikarin

LenaWi
0

Sist vi flög med katt så var det ned till Croatien WW. Vi flög med Lufthansa och det fungerade utmärkt.

Sturdi Large bag under sätet. Det enda besvärliga var mellanlandningarna.

De flesta flygbolag som tar katt kostar 50 Euro enkel väg + adm.kostnader på ca 90:-.

Sen kan det variera varifrån man flyger hem vad man får betala för katt i cabinen. Det är dyrare att sätta dem i lastutrymmet tyvärr.

Det som kan vara problem också är att man måste först boka och betala sedan får man ringa och kolla om det är OK med katt i cabinen. Funkar inte detta så får man pengarna tillbaka men efter någon/några dagar och under tider så letar man ju vidare och bokar till nästa flygbolag och kollar där. Man behöver en buffert eller bra kreditkort när man ska flyga med katt :-)