Id märkt eller inte?
Undrar lite generellt över ID märkning bland uppfödarna.. För mig är det en självklarhet med ID märkning - främst för min skull så att om min misse skulle komma bort, så kan jag efterlysa honom/henne och polisen kan snabbt se vem som är ägaren.
Mina huskatter jag hade förrut åkte jag och Vet besiktigade och ID märkte så fort jag fick hem dem. Och vid förfrågan av Uppfödaren, när jag köpte Sture så valde jag självklart att Sture skulle bli Microchippad..
År det en självklarhet för er som håller på med uppfödning om ID märkning, eller anser ni att det helt ligger på köparen?

För oss är det en självklarhet, alla katter blir chippad.
Jag låter folk välja. Alla vill inte ha en främmande kropp under huden på sin katt(inkluderar mig själv men jag har fallit till föga då jag vill följa reglerna)I andra fall kan jag tycka att katten är för liten och jag vill därför vänta.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vi chippar alltid våra kattungar, tycker att det känns bäst så. Dessutom tycker jag att det ska finnas lag på att någon form av id-märkning alltid ska finnas på katter likväl som hundar.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

..nu är inte jag uppfödare som ni alla vet, men vill säga mitt hjärtas mening i alla fall eller om jag säger så här om jag vore uppfödare skulle inte en misse lämna mitt hem utan att vara chippad..oj vad hårt det lät, men jag känner så…

ja på hundar finns det ju lag på det , så det borde vara detsamma på katt..
Tyvärr är det så att ju fler lagar som reglerar ägandet av djur oavsett djurras, gör att djuret stiger i värde och det vill säga höjer djurets värde. det betyder att så länge som det är valfritt att regga din katt kommer dessa människor som köper katt för "25 öre tassen" eller bara släpper ut katten när de ledsnar att ta hand om den.
Jag tror och hoppas på att lika lagar skall gälla alla husdjur , såsmåningom. Så att detta kan få Alla husdjur att få ett högt värde så att man slipper alla dessa hittekatter som är omärkta och omöjliga att finna ägarna till..
Jag chippade alla i förra kullen och kommer fortsätta med det. Såg dessutom till att alla registreringskorten blev inskickade till SKK registret så att alla uppgifter verkligen finns tillgängliga för ev. sökning.
Glöm inte att adressändra där oxå om ni flyttar, eller att katten byter ägare!!! Det sker INTE automatiskt.

Och då tipsar jag om att gå in och skriva under här, för de driver verkligen frågan seriöst och möter jordbruksministern i många frågor. www.djurskyddet.se Det skulle glädja de politiker också som i så många år lagt motioner om id-märkning men alltid blir nedröstade. Så en del politiker är på kattens sida så att säga. Så skriv gärna under samt tipsa andra om det hela. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Nu har familjen skrivit på !

# 7..utfört..

Alltid chipp
Tror att jag kanske har skrivit på den där listan förut, men för säkerhetsskull så skrev jag på nu ändå. Jag antar att de kollar igenom så att det inte är folk som har skrivit på dubbelt, innan de skickar in listan sedan.

För mig är det oxå en självklarhet att chippmärka. Kommer att göra det på mina kommade kullar!

#5 mycket bra skrivit är helt enig

Alla mina katter är chippade och kullarna som säljs är det också.
Stolt ägare till tre La permer

Jag är inte heller någon uppfödare, men jag känner ändå att jag måste uttrycka mig i den här frågan. Jag tycker inte alls att det skall lagstadgas om ID-märkning av alla djur utan även i fortsättningen ska ske på frivillig basis och inte vara något tvång. Klart att det är smidigt om djuren springer bort, men det måste vara upp till var och en. Jag håller också med Eine, det är inte alla som vill ha en främmande kropp inanför skinnet på sitt djur och även det på grund av omtanke. Vi tar hand om och värnar om våra djur på olika sätt och vi måste tro på människans sunda förnuft. Att man får eller köper en billig katt betyder inte heller att man inte ser sitt djur som lika värdefull. För oavsett märkning eller ej kommer det alltid finnas de som missköter sina djur.

#15 Id-märkning kan lika gärna vara en tatuering så då blir det inte en främmande kropp innanför skinnet.
Vore det enkelt att få katter att bli värderade och få hög status skulle det vara en annan sak. Men så är det inte idag. Kan inte ens nämna alla saker jag ser från dag till dag, katter som vanvårdas, utsätts för djurplågeri, varav det ena stora problemet är att folk kastar ut sina katter. Men ni som känner er tveksamma till det hela är välkommen in på http://www.hittekatter.ifokus.se/ för att se vilka problem våra älskade katter genomlider varje dag.
Människans sunda förnuft har jag förlorat tron på. För hade vi sunt förnuft skulle inga lagar behövas alls. Men det behöver vi. Så detta är en väg för att få folk att fatta vad de gör, så att det sunda föruftet vaknar till liv. För jag vet att en gratiskatt kan bli lika älskad som en som kostar tusentals kronor. Men sannolikheten att de vanvårdar, kastar ut, plågar med mera är mindre om de kostar en sudderull. Men nu var det id-märkning vi pratade om :-). /Vanessa

#16 Håller med om att detta är en bra sak-för att komma åt folk som bara släpper ut katter vind för våg..Dom blir ju registrerade och då upptäckta-alltså skulle dessa människor inte "ta en katt för ett tag"- och sedan överge katten,såsom sker i dag..
Men vissa innekatter behöver ju inte vara märkta..Om ägarna är tillräckligt försiktiga och ansvarsfulla så att inte katten KAN komma ut-då är det ju inte en livsnödvändighet för katten-eller hur.
Jag är ändå för märkning för det är väl det enklaste sättet att komma åt det stora problemet-ändå har jag faktiskt själv en omärkt katt som jag är ur-rädd om..Han skulle inte heller dra någon nytta av en märkning i dag.
Buffy märktes inte som unge-det var inte brukligt (vad jag vet) -99 när han föddes-och jag har sedan varit så minutiöst rädd om honom så det inte funnits anledning..
Jag menar alltså att icke-märkta katter inte behöver innebära att man är slarvig med sin katt.
Jag har tex självklart kattförsäkring,innätad balkong och allt annat som krävs för kattens säkerhet.
Men-som sagt..nästa katt kommer säkert vara märkt av uppfödaren.
Och självklart tycker jag att alla utekatter ska vara märkta!
Så lättast vore om alla katter precis som hundar vore märkta

Tycker att katter som har chans att komma ut absolut ska vara märkta på det ena eller andra sättet. För övrigt tycker jag det är upp till var och en.
Jag har en liten fundering bara.. Hur vet man att rätt katt kommer till utställning eller veterinär för vaccinering? Om katten inte är ID märkt?
Ja visst finns det stamtavlor, men de säger egentligen ingenting om jaginte kan bevisa att stamtavlan hör till katten… säg att jag ex har 3 st choklad hanar ingen av dem är ID märkt.., tar en med stamtavlan för vaccinering och koll av testiklarna.. tar sedan en av de andra hanarna på utställning fast det inte är dennes stamtavla - dock har jag "bara" behövt betala för en vaccinering och testikelkoll (ok det låter kanske girit, men dessa typer finns säkert) Hur skall de kunna kolla att det är rätt chokladkatt till rätt stamtavla jag har med mig till vaccinering, utställning har försäkrad? de kan ju inte skanna katten för ID kontroll eller avläsa någon tatuering, ifall katten är omärkt.. de har bara mitt ord på att det är rätt katt…
Inom hundsporten tas det ju stickprov där de kollar idmärkning så att rätt hund ställs på rätt stamtavla, samma när man vaccinerar och så hos veterinären de kollar alltid ID, Även när jag vaccinerar sture, kollar vetten ID på honom..
Detta skapar ju faktiskt en trygghet för mig som ägare också att om katten är chippad/tatuerad, så kan jag lätt bevisa att det är min katt… Mina funderingar bara…

Jo, alla katter över 10 månader måste vara ID-märkta på utställning. Stickprov tas.
#30 Gäller Sverak-utställningar

Men kommer inte tatueringar att förbjudas inom relativt snar framtid?
Har för mig att det bara finns kurser i chip-märkning numera, då tatuering inte kommer vara tillåtet i framtiden (minns inte vilket år nu)
Någon annan som vet?
Tatueringar *suddas ut* med tiden, kan det bero på det?
Märkning är inte till enbart för ifall katten kommer ut av misstag/springer bort.Katter som används i avel ska också vara märkta. Helt vansinnigt enligt min mening.Vem står med avläsare när två katter parar sig? DÅ vore det till nytta….Vem står med avläsare när en kattmamma föder..då vore det också bra att veta(?) Den enda gång märkning verkligen är till gagn är när viktiga prov tas och resultat skrivs in..Det är iaf min åsikt.

Jag har inte hört ett ord om att tatueringar ska förbjudas. För att tatuera måste katten sövas, och då är det enklast att göra det när något annat ska göras med katten. Och det är bara veterinärer som för söva. Kurser i chipmärkning har funnits i flera år, och vem som helst kan lära sig det. Katten behöver inte sövas och är rätt enkelt att utföra. /Vanessa

Borde inte halsband för utekatter räcka?
# 16 hög status? Jag tycker inte att det ska vara plånboken som avgör om du kan skaffa katt eller inte. 5-6 tuser är ruskigt mycket pengar som klumpsumma. Problemet med huskatter är att man sparar alldeles för många kattungar så att de blir "över". Man måste inse att man inte alltid kan prångla iväg alla, för det är då det blir att man ger iväg dem till i stort sett vem som helst.

#25 Halsband kan ju ramla av och gör ofta det.
Om du tycker 5-6000 kr är ruskigt mycket då tycker jag du skall gå in och läsa på denna länken om vad det kostar att föda upp katter. En person som har född en helt vanlig kull bondkatter har skrivit ner alla utgifter i samband med kullen. sidan är på danska men jag tror nu det går att förstår för dem flesta!
Sen har personen inte lagt till alla dem utgifter det är kring föräldredjuren innan kattungerna blir född och inte heller parningsavgiften.
Kattuppfödning är en hobby och en dyr sådan.
Vi chipmärker alla ungar. Om någon köpare skulle ha någon väldigt speciell anledning till att katten inte ska chipmärkas kanske jag kunde frångå det, men helst gör jag inte det. Ett exempel på en anledning: tråden med den upphittade Cornishen. Dessutom är det bra om det någon gång skulle uppstå tvivel kring kattens identitet. Visst, Eine säger att ingen står där och läser av chippet vid en parning. Kanske inte, men skulle det någon gång bli strul, te x vid ett försök till bedrägeri, och ungar måste DNA-testas är det ju väldigt bra om man har "rätt" nummer på katten (samma som i stamtavlan och som är registrerat).
# 16 Om alla katter id-märks och registreras på sina ägare, kommer man att kunna "straffa" eller bötfälla dem som bevisligen har en katt som vanvårdas eller slängts ut = en tankeställare för alla som inte är redo att ta ansvaret för en katt. Det skulle även bespara katthemmen tonvis med arbete på så vis att ägare till bortsprungna katter lättare skulle lokaliseras och katterna komma tillbaka till sitt rätta hem snabbt. Det skulle spara resurser och platser på katthemmen, så att de katter som verkligen är hemlösa får tillgång till detta.
En fin tanke, men *folk* bryr sig inte..

#29 Det är sorgligt om du tror att follk inte bryr sig. För de gör det, men har inte alltid kunskap. Med kunskap, lagar med mera så lär sig folk. Och om det nu är så att någon som vanvårdar sina katter och inte har dem id-märkta och inte gör det efter uppmaning eller har fler än 9 katter utan tillstånd så kan de som jobbar med djur ha lagar att luta sig emot. Det underlättar arbetet som är så hopplöst att man blir alldeles snurrig i huvudet. /Vanessa
klart att jag vill ha mina katter chippade, såg nu att nya lilla Uma inte är chippad så det ska göras när hon ska ha sitt vaccin snart.
Jag tycker bara att åren går, katter missköts lider och dör, och vi sitter med vår hand och håller för Niagarafallet!Alla vi som har katter för kärleks skull, vi märker, sköter och tar väl hand om djuren.Det är de andra vi vill åt, det är vi helt överens om.Jag bara undrar på vilket vis man bäst närmar sig bekymret?Och vem i hela världen kommer att ge resurser(pengar, folk) till att alla utekatter kollas upp?De är ju så oerhört många. Därav tror jag att folk inte bryr sig…Men jag har skrivit på i alla fall.
Vi kommer att chippa våra framtida kattungar, alla våra djur hemma är id-märkta (tatuering el chip) förutom musen … För oss är det en självklarhet.
Har skrivit på listan hos veterinären! :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Så fort någonting kostar pengar är folk mer rädda om det så jag hoppas på krav på märkning, försäkring och gärna kattskatt. Money talks som man brukar säga…….

Och om det är så att man drar sig för at skaffa katt för att det kostar med id-märkning och registrering, då är man inte rätt ägare. För det är inte ett dyrt sätt skydda sin katt. Många gör ju det med sina ägodelar som tv och dator. Men det är lättare att ersätta en vän för livet.
Angående om hur man lägger resurser, så handlar det hela om att om en katt hittas vanvårdad, utslängd eller liknande så kan man kolla vem ägaren är och straffa dem. Om de inte är märkta, då kan katthemmen ta emot katten och inte ens söka efter ägaren, för då räknas den som ägarlös så att säga. Även om vi nu skulle söka ägaren ändå.
Vårt arbetet på katthemmens skulle underlättas då en massa katter skulle komma hem igen, stället för att vara ute och svälta när de gått vilse. Och så vidare. I förlägningen kan en sådan lag även innebära att det skapas poliser som har hand om djurärenden, vilket vore kanon. För alla djur. Så jag väljer att se positivt på det hela om det blir en lagändring. Men tror inte att alla går att frälsa. Men efter x-antal år, så har folk lärt sig och gör det automatiskt. /Vanessa