Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkatter-i-nöd
Läst 605 ggr
Leffe
0

Cornish Rex upphittad

Polisen har plockat upp en Cornish Rex i eftermiddags på Heleneborgsgatan på Södermalm i Stockholm. Det är en blå-vit okastrerad hane, som troligen varit ute en längre tid och dessutom varit i slagsmål Har sår på nos och tassar och sårskorpor. Väldigt mager och smutsig, men kelig och otroligt social. Befinner sig nu hos Föreningen Djurhjälpen i Vaxholm. Känner du till katten?

Buffy-co
0

Hörde om denna katt från min kompis som är på katthemmet och arbetstränar - de ringde mig och frågade en sak.

Blev så sorgsen när jag hörde om denna stackars katt-hur kan folk vara så oförsiktiga att en Cornish kommer ut på en gata mitt i stan???SkrikandesSkrikandesSkrikandes 
Stackars lille kisse- säkert inte van vid konfrontationer med andra katterGråter
Och..visste ej att den var okastrerad!!!!Då måste det ju vara en avelshanne??Vem har en okastrerad hanne hemma..om ej för avel?
Hmm konstigt-hoppas ägarna snabbt hör av sig!

Skönt att polisen fick tag i katten!

Hanna-H
0

Är det en avelshane bör den väl vara id-märkt på något sätt? Men det kanske redan är kollat?

Leffe
0
AlexH
0

Vet de att den är renrasig? När jag bodde i Vendelsö, Haninge så träffade jag en med en en crx som var andra generationen.. dvs hans mamma var ett resultat av en plyckshändles mellan huskatt och cornish, mamman var 50 % och hon hade parat med en crx och fått sin katt som jag träffade.. den var lockig fast lite annorlunda då pälsen var lite längre än på en vanlig crx, och huvudet och kropp såg mer huskattlik ut

(med tanke på att den var oreggad - denna katt var inte heller reggad)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Leffe
0

Det är nog ingen "utparning". Den har rexad päls. Ska kolla den i helgen

Fritz
0

#5 Var inne på hemsidan och kollade men kunde inte hitta katten. Var ska jag kolla?

Leffe
0

Den har bara varit där några timmar och tror inte att deras webbmaster jobbar nu. Skrev adressen för att man skulle kunna kontakta dem om man kände till katten

Fritz
0

#7 Jag som är lite för snabb, kom på det efter att jag skrev…

AlexH
0

#5 men den jag hälsade på hade rexad päls (utparningen i andra generationen) fast man såg endå att det inte var en vanlig crx..

jaja i alla fall, hoppas verkligen denna kille får ett hem och mycket kärlek.. trodde man var tvungen att id märka alla katter, precis som med hundar enligt lag…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Leffe
0

#9 Tyvärr är det ingen lag på det. men är under debatt. Ska kolla den i helgen

La_Joz
0

Usch! Stackars lilla kisse! Hoppas verkligen att den kommer tillrätta snarast. Och hoppas att den råkade smita ut på något otroligt sätt, så det inte är någon som är oansvarig och släpper ut en fertil och oreggad hankatt.

Linda357
0

Men hur kan den hamna ute i stora stan, stackarn måste ju ha varit ute ett tag om han var så sårig.

Det är nog ens största mardröm, att katterna smiter.

hoppas katten kommer till rätta, eller får ett nytt kärleksfullt hem.

smirik
0

1# fast det händer ju för även dem bästa att katter smitar ut, även om man gör allt man kan för att säkre sitt hem!

Synd att han inte är chippad, också lite konstigt efter som dem flesta uppfödare enten chippar eller örontatuvera sina kattungar.

Hoppas han hitter hem eller i alla fall rätt hem.

vanessa
0

Hejsan, allihopa. Är med i föreningen Djurhjälpen, och vi hoppas att någon känner till honom. Anledningen att vi dels inte satt ut bild är för att vi vill bli kontaktade och vill gärna få bilder bland annat. Sedan så har kisse inte hunnit landa ens.

Nu när jag ändå har er på tråden så att säga, så vill jag gärna uppmana er att gå in på www.djurskyddet.se och skriva under deras namninsamling, för att få igenom en lag om id-märkning och registrering av alla katter. Det skulle dels underlätta livet för katterna, och därigenom alla katthem. En hund som försvinner, blir hämtad av ägaren inom tre timmar för det mesta. Lite skillnad mot idag.

Denna namninsamling ska i höst dängas ner på bordet hos jorbryksministern. Och det vore bra om det är så många namn att bordet bågnar och han inte kan se någon annan lösning är att godkänna lagen.

Så håll ögonen öppna om någon blivit av med en crx kisse. Leffe kollar i helgen om det är en äkta crx eller falsk larm. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Gittan
0

#4 och #11 Vem säger att den här katten är oreggad. Den bär väl inte omkring på ev stamtavla Glad

Vad det än är, renrasig eller ej, reggad eller ej hoppas jag den får rätt hem snabbt

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

smurfan-13
0

Åh stackars kissen! Hoppas att han har en orolig matte/husse som väntar på honom!

Annars är väl det precis en sån katt som jag velat skaffa, men inte trodde det skulle dyka upp. Har alltid tagit mig an de oönskade, men nu när jag beslutade mig för en till kisse vågade jag inte ta en huskatt, då jag stundtals har varit överkänslig mot den jag har. Så beslutet föll på en rexkatt, som iaf inte fäller om huskatten här hemma.

Håll oss uppdaterade hur det går för honom!!

vanessa
0

#15 Alla renrasiga katter som brukar vara chippade (id-märkning), och därigenom blir de registrerade. Så det har inte med att de skulle släntra runt med stamtavkan runt halsen.

Var idag på katthemmet och hade kattpass. Träffade kissen. En minst sagt pratglad sak som ville bli så älskad. Förutom den väldigt korta lockiga pälsen, så har den korta lockiga morrhår också. Den har väldigt långa tår på tassarna så att säga. Är det vanligt? Har inte sett texar annat än på utställning, och då får man inte direkt någon närkontakt. Men jag och Leffe åker ut imorgon och så får han se om det verkligen är en rex.  /Vanessa

AnnaS
0

#17 Jo, registrerade i ID-registret menar du? Jag tror de andra pratar om registrerad i SVERAK eller i en IDP-förening. Det kan man inte veta, oavsett om de är ID-märkta eller inte. Det är två olika register Glad

vanessa
0

Idag har Leffe och AlexH varit ock tittat till skönheten. Några timmar senare ringde agaren och lämnade beskrivning, visade stamtavla och sådant. De var så lyckliga, och deras lilla dotter grät av glädje när de kom in i karantänen och såg honom. Katthemstjejen som stannade kvar för att ta emot dem, fick en orkidé som tack. Och vi ska få en "större summa pengar" för det hela. Så vi tackar och tar emot. De kommer nu att id-märka honom. Han ska få en kattkull, sedan kastreras enligt dem. De ska nu endast ta ut honom i sele. För de hade honom på gården, och trodde inte att han sulle ta sig ut. Det vet väl vi alla att en okastrerad katt håller man inte på plats direkt :-). Men han har kommit hem, och det är skönt. /Vanessa

Leffe
0
AlexH
0

Det känns jättebra - en riktigt stilig herre - Vackert huvud enl mitt tycke.. Hoppas att pälsen växer till sig ;) Vacker Teckning!!

Otroligt kelen så jag är mycket glad att han fick komma hem!

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A-M.H
0

Flowers & Vase ..uuunderbart….bra jobbat alla inblandade..

Lullan1
0

Vad skönt att det löste sig till slut! Glad

chikan
0

Vad glad jag blir att höra att det löste sig för rymlingen!

smurfan-13
0

Guh så härligt! :) Hoppas de lärt sig ett & annat nu med.

Buffy-co
0

Skönt !! -men jag undrar hur länge han hade varit borta??
Han hade ju rivsår,var mycket mager mm enl.Leffe #0
Det tog 2 dagar alltså för ägarna att ringa polisenFundersam??
Han kom ju in den 21/6 och hämtades den 23..
Konstigt tycker jag-jag skulle varit tokig efter några min.med en katt borta i stan…Hade dom kanske lämnat katten medan de haft semester?-man undrar ju…
Dessutom undrar jag hur många blivande hittekatter som nu kommer att födas efter honom….
Det låter väldigt konstigt att ha en okastrerad hanne,omärkt samt ute på en gård i stan..????
Ursäkta om jag låter hård,men…det låter faktiskt inte klokt.

Men jag är glad att katten hittat sitt hem- eller rättare sagt att ägarna äntligen ringde polisen..

Leffe
0

#26 At than var mager kom från katthemmet, men efter att sett honom vart det nästan tvärtom. Det är ju en viss skillnad på kroppsstorlek på en Cornish och en huskatt. För övrigt vill jag nog hålla med dig. Men tydligen har de lärt sig läxan nu.

AlexH
0

#26 Jag var med Leffe och tittade till denna Herre och han var inte mager som först skrevs, och rivmärket på nosen var ett par dagar gammalt kan vara allt från annan katt till nyfiket nosande. Kissen var välmående och väl omskött, visst ägarna kanske skulle ha ringt tidigare  och jag håller med, man släpper absolut inte ut en okastrerad hane och tror han stannar på en öppen innegård :)''

Anledningen till att det stod mager var att katthemmet han var på inte hade sett en så tunnpälsat misse som han faktiskt var så i jämförelse med de andra katterna på hemmet så såg han kanske mager ut Flört

Kan ju vara så att polisen inte har samma behjälplig bemanning under en storhelg som denna som sitter med infon om var katten finns… När min Faraohun smet så ringde vi till polisen på direkten och anmälde detta.. sedan när vi fick tag i henne ca 5 timmar senare så ringde jag och sa till polisen att de kunde plocka bort efterlysningen av henne och då hade den första polismannen inte ens lagt in infon i deras söksystem..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AlexH
0

Trevligt att träffas föresten Leffe Skrattande Det gick ju smidigt trots fullt packad bil med hundar barn och man som fick vänta snällt när vi tittade till den bortsprungna herren.

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Buffy-co
0

Det var inte kattens utseende som jag reagerade på mest -utan att det tog sån tid innan den hämtades..Jag undrar hur länge den varit ute innan polisen hittade den..
Vet att polisen kan vara seg ibland-men i detta fall hade de ju redan hämtat katten och lämnat in den på katthemmet..Och det var ju innan midsommarhelgen.Det finns ju då inne i deras datasystem redan eftersom de gjort ett "ingripande"(det måste ju inrapporteras av de som gjort det..)
Tror knappast det då skulle ta 2 dagar att få veta att en katt upphittats och körts iväg..
Om så är fallet är det urdåligt..

Det är ju en annan sak är ju att det tar tid att få in en efterlysning i datasystemet -dåligt det med,men..

Dessutom skulle jag som kattägare ringa/åka runt till varenda katthem runt hela stan…Men visst dom svarar väl inte hela tiden-vet inte vilka tel.tider de har…men jag tror de har journummer.

Det låter dock mycket konstigt hela historien i mina öron - jag undrar hur dom tänkte egentligenFundersam
Skulle aldrig ha någon katt alls- kastrerad heller-på en gård inne i Stockholm!

MonicaLagerquist
0

För mig är det helt ofattbart att man kan släppa ut en okastrerad hankatt.

Stolt ägare till tre La permer

AlexH
0

#30 håller med dig det du skriver.. och jag vet vad jag själv skulle göra, skulle inte vänta med att ringa eller släppa ut en katt Ö H T. jag försökte bara ge en förklaring om varför de tog tid på sig…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

EvaG
0

Jag tycker att det viktigaste i det här fallet är att katten kommit hem igen. Att den smitit kan bero på olika omständigheter. Själv skulle jag inte heller släppa ut en katt, framför allt inte en fertil katt mitt i stan. En fertil skulle jag inte ens släppa ut på landet. Men de kanske inte visste bättre eller trodde inte den kunde smita. Tycker inte man kan döma dem. Hur som helst tror jag att de aldrig mer släpper ut katten utan koppel.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

smurfan-13
0

De kanske hade ringt polisen, men polisen är inte alltid så duktiga på att föra samman djur m ägare tyvärr :(

Har flertalet tråkiga erfarenheter m hundar som sprungit bort & polisen har varit totalt värdelös på att hjälpa!

Vet bla en hund som satt i polisens stall i 3 dygn innan någon där kopplade ihop att det var hunden som de fick in en anmälan om att den var försvunnen för 4 dagar sen & det trots att ägaren ringde varje dag för att höra om de hört/sett något! :( Så lägg inte allt för stor tillit på att polisen kan hjälpa…

Buffy-co
0

OK..tråkigt att de kan fungera så dåligt-jag vill kunna lita på polisen,och gör väl det oftast.
Men i just detta fall var det ju dom som körde in katten till katthemmet…Skrattande

A-M.H
0

#35..måste berätta lite kort, hade en abbessiner för ett antal år sedan "Fabian" Han var tatuerad i ena örat, vid detta tillfälle var han ungefär 11 år, en ståtlig sorrel hane (kastrerad) Han var i Sollefteå på rekreation hos en kompis dotter som bodde i radhus tror jag och jobbade på om det var nåt äldreboende.

En dag när jag kommer hemfrån jobbet (i Stockholm) har det ringt en polis från Sollefteå ( pratat in på telefonsvararen)som uppger att det kommit en röd (sorrel) abbessinier hem till en äldre man och stannat över natten. Den äldre mannen kontaktade polisen, som kontaktade mig och allt löste sig på en handvändning.

Polisen var en äldre man (lät så på rösten) och så vansinnigt trevlig, jodå nu hade han koll på Fabian, det var den enda röda abbessinern han kände till i Sollefteå så nu var han i trygga händer om han skulle förrirra sig. Mannen som Fabian övernattat hos undrade om det var så attt Fabian inte trivdes där han var , så kunde han få flytta hem till honom för där verkade han trivas(efter en natt) och han var helt uunderbar (Fabian alltså).

Jag ringde dessutom tillbaka till polismannen en gång till efter att Fabian avhämtats av kompisens dotter,( mannen han övernattat hos bodde i stort sett granne med henne.) tackade honom så hjärtligt och vi pratades vid en lång stund om bl.a djurhållning. En underbar polisman och jag var så välkommen att hälsa på om jag nån gång bevistade Sollefteå.

Så visst kan det fungera alldeles utmärkt, men nu bor vi ju i huvudstaden och här har nog polisen fullt upp med diverse kriminella element dygnet runt och hinner väl ändå inte "fängsla" dem som fängslas bör. Tyvärr.Ledsen

vanessa
0

#34 & #35 Polisen gör ett kanonjobb, speciellt i Stockholm. Tänk på deras arbetsbelastning, som skiljer sig väldigt mycket från alla andra yrken. De får larm om rån, misshandel, självmord, mord, förvirrade personer och så vidare. Och så får de ett djur på listan. Då handlar det om prioriteringar. Är ett djur viktigare än en pågående misshandel? Nej. Efter varje pass så samlar de allt de gjort och skriver in det.

I stockholm har poliser i flera distrikt skapat egna djurhandläggare, som utöver deras vanliga tjänst tar hand om djurärenden. Katter, hundar och andra djur. Och så sätts de i häkte :-), där allt finns för dem. Samt så får de ta turer i rastgården, om de inte hunnit komma ut till katthem med mera. Hundar placeras nästan direkt på hundstallet.  

Vid ett tillfälle så vet jag att de blivit larmade om en skadad katt. De körde den mitt i natten till veterinär och då visade det sig att katten inte var skadad. Den höll på att föda. Poliserna blev så lyckliga och skrattade av glädje. Så döm inte polisen för att vissa saker tar tid, utan döm istället de som drar ner på polisernas pengar och gör att de inte hinner med allt. /Vanessa

chikan
0

Jag tror förstås att det finns båda bra och dåliga poliser, precis som det finns både bra och dåliga kattägare, bra och dåliga kockar och bra och dåliga butiksbiträden. Men det är inte så svårt att förstå att våld mot människor prioriteras framför bortsprungna djur, och jag tror säkert att de flesta poliser gör sitt bästa för att det ska gå så snabbt som möjligt. Men eftersom jag själv arbetat som myndighetsperson i ett år nu (tack och lov är det snart över!) så vet jag hur förbannat mycket pappersarbete, byråkrati och annat trams som gör att saker som borde gå snabbt tar hundra år.

Buffy-co
0

Håller helt med dig vanessa!!
Jag anklagar absolut inte poliserna -det finns självklart rötägg där som överallt annars-men som sagt..efter att ha jobbat i flera år tidigare på KS akuten har jag fått en del insyn i deras jobb..
Och som jag skrev- det var ju polisen som kom med denna katt..
Så jag håller fullkomligt med om att det är de ansvariga politikerna som man ska gå på och försöka påverka -inte dom som sliter med ett av de tyngsta jobb man kan ha!!
Det går ej att föreställa sig ibland, vad de kan få se och uppleva under en arbetsdag..
Precis som vårdpersonal har poliserna ett av våra viktigaste jobb..i mitt tycke!!Sen behövs ju vi alla förstås!
Och så självklart alla som sysslar med djurskydd/vård såklart är värda en extra stjärna!Skrattande

vanessa
0

Ja, vård, poliser, och en del andra jobb är värda alla stjärnir som finns på himlen. Eller åtminstonde mer i plånboken :-). Pappersjobbet på alla yrkena är befängda.

Har lite glädjande nyheter. I vårt djurskyddsinspektörers distrikt så har de numera anställt de som tar hand om papperna, så att inspektörerna kan gå ut och göra sitt jobb istället för att fippla med papper hela tiden. En av inspektörerna höll på att drunkna i papperna och han kände att han inte kunde göra det jobb han ville. Nämligen kolla upp djur och anmälningar.  Hoppas att fler distrikt kommer att nappa på samma metod. Ett litet steg i rätt riktning. /Vanessa