Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 690 ggr
Dalhem
0

Tips inför kattköp, uppfödare mm.

Hej!

Jag har under ganska lång tid beundrat er ras på avstånd. Jag har haft skogisar under många år, med ett SVERAKreggat stamnamn under vilket jag fött upp en kull, innan mitt första barn föddes. Nu har jag varit borta från kattvärlden i några år, här hemma finns fortfarande två underbara kastrater (skogisar) men jag är otroligt sugen på en liten kattunge av en korthårig ras. Jag har ingen erfarenhet av cornish rex alls men dras till det speciella utseendet, pälsen och de beskrivningar av deras temperament som jag läst.

Så nu skulle jag behöva all hjälp och alla tips som ni erfarna cornish rex-ägare sitter inne med. Tror ni överhuvudtaget att en cornish passar in i en familj med två små barn (iofs mkt kattvana), två skogisar och en hund.

Tips på uppfödare runt om i landet tas också tacksamt emot. Jag bor i östergötland men har inget emot att åka en bra bit för den rätta katten. Jag vill understryka att jag inte vill avla men gärna vara en aktiv utställare igen

nakenkatt
0

ja det tror jag absolut.har man vuxna katter förut är ju en unge det mest lämpligaste.Cornishen är ju social och gillar familjelivet.har själv elva barnbarn har aldrigt varit problem med cornishar och barn här.tycker detatt det blir stökigt ngn gång går de helt enkelt undan.jag har också förmånen att ha ett stort hus med ett eget kattrum vilket är toppen om man har rumöver vill säga.Att ställa ut är ju jättekul inte minst för en själv.har blivit bekant med jättemycket trevliga människor runt om i landet.ja visst finns det många uppfödare runt där du bor eller inte allt för långt bort.Du har de flesta på nordiska rexringens sida.Själv har jag förhoppningsvis ungar i vinter.jag bor i kumla och min uppfödning heter Hub cats.Kika in på rexringen så får du lite tips.jag tror ej du ångrar dig om du köper en cornish,det är en underbar ras.Lycka till.

Leffe
0

Kan säga att de och skogisar kommer jättebra överens. Jag har båda raserna hemma då jag hållt på med uppfödning av bägge raserna. Cornishen använder ofta skogisarna som en skön kudde och kan verkligen lägga sig tätt intill skogis för det är så varmt och skönt. Så hittar man dem sovande ibland. Cornishen inkrupen tätt intill skogisen och skogisen med en fram- och en baktass över cornishen. Det har hittills under åren aldrig varit något bråk mellan resp ras. Däremot så kan de leka med varandra. Den ena rasen jagad av den andra åt ena hållet i lägenheten. Sedan tvärtom när de kommer tillbaka.

noir
0

ABSOLUT! Min ena Cornish som jag haft sen hon var kattunge dansar kring barnen av lycka när vi får besök och tar fram leksaker och visar verkligen att det är dags att leka. När det kommer hundar på besök så är hon en riktig retsticka och efter ett tag vill hon umgås med hundarna, självklart ska det rätta sig efter henne men efter ett par gånger så blir hundarna hennes kompisar :)

Tror det passar er perfekt! Var berädd på många skratt och mycket energi :D

Eine
0

Rakt och enkelt:Ja,det tror jag!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
1

här hittar du många uppfödare Nordiska rexringen

Dalhem
0

Tusen tack för jättebra svar! Det låter väl som om jag skulle kunna börja titta runt efter en passande uppfödare. Har ingen brådska utan hade väl tänkt mig en liten nykomling till i början på nästa år.

AnnaS
0

Har en CRX-hona som älskar barn, hon är som en värmesökande missil när det gäller barn och då har inte vuxna en chans. Hon är så snäll mot barn och barn gillar henne för att hon inte är rädd för dem. Hon pussar dem och stryker sig mot dem, hjälper dem att bygga med lego t ex.

Det är nästan så jag känner mig som en skurk som inte har egna barn eftersom hon älskar dem så mycket… Tungan ute