Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 441 ggr
Elica
0

Skitig transport - hjälp!

Hej, har någon goda råd? Två sista gånger när jag har tagit katterna med i en bil har Ascanio bajsat i transportburen. Först irriterad jamande och sedan bajs. Senast hade jag tom en liten sandlåda i deras bur, men han sket överallt. Första gången redan efter 10 minuter - så jag misstänker att det är mera protest……. Det som skilde från föregående transporter var att jag hade båda katter i en större bur. Förr hade dom varit ensamma eller tillsammans i en mellanstor transportbur - tänkte att det vore bättre med en lite större. …… Idag tänkte jag ta katterna skilt i små burar. Hur gör ni när ni tar katter med i bil?

chikan
0

Jag har de faktiskt oftast lösa i kortkoppel i baksätet tillsammans med mig. Det funkar jättebra efter att de har fått utforska lite innan vi kommer iväg. De brukar ligga snällt och sova i och bredvid mitt knä. Men Hugin brukar tala om lite då och då att han inte uppskattar att åka bil. Och Fuffens spyr ibland, men det är bara att sätta ner honom på mattan på golvet så kan man spola av den sedan.

Elica
0

Jag tror det vore ide'elt, men jag kör själv, och har bara två hundar med….

AnneAlva
0

Vi har två burar med två katter i vardera bur. Burarna är rätt stora så de får gott om plats och det verkar som om de tycker att det är okej att åka på det viset. Enda gången det blivit kiss i buren var när Thera var högdräktig och vi var tvungna att resa en längre sträcka, men det var helt och hållet vårt fel, lillstumpan.

Du har rätt i att det låter som en protest från Ascanios sida, om det inte fungerar att ha dem separat i två mindre burar kanske du får gå tillbaka till din gamla transportbur, han verkar ju gilla den åtmistone.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

LinusCRX
0

Jag har haft samma problem med Linus och fortfarande. Däremot brukar det funka om jag plockar bort maten kvällen innan vi ska ut och åka (på morgonen). Då har det (peppar, peppar) inte hänt något i bilen efter 10 min…. Frukosten serveras istället när vi kommit fram.

Elica
0

Tack Linus! Måste prova följande gång. Dessvärre är katterna just nu i en pensionat varifrån jag skall hämta dom snart (tog den friheten att städa utan djur - himmel så lätt det är!:). Om han bajsar idag igen, i den gamla buren skall jag försöka på svältkur före. ….. Tyvär får jag allt då och då en helt spåntan idé att åka till landet. …. Men det är fint och veta att det finns hopp.

smurfan-13
0

Min huskatt blir enormt stressad & åksjuk när vi reser. Hon kan både kissa, bajsa & spy om det vill sig illa. Vi tar alltid bort maten kvällen innan hon ska resa, men helt säkert är det ändå inte.

solskensbarn
0

Sesam får ha sin transportbur som koja när vi är hemma och han vill helst inte bajsa i sitt hus. Han tycker det är helt ok att åka bil och vi har tränat det regelbundet sen han var liten.

Elica
0

Jag antar att Ascanio har "frihetskompleks" - han avskyr allt, om han blir fångad….. Han har alltid jamat i bilen sedan han kom till mig (8 månader gammal). Hittils har han inte spytt/kissat/bajsat - bara dom två sista gångerna. …… Idag hämtade jag hela zoon från pensionat, och resan gick relativt hyfsad. Han hade fått mat ca 4 timmar innan, jag satte ändå båda katter i samma transpårtbur - som dom också har som koja hemma. Först var katterna på baksätet, men när han sjöng hela tiden, stannade jag bilen och tog buren på framsätet så att jag kunde prata och lite pilla med katterna….. En halv kilometer före vi var fram (efter en knapp timme i bilen) började han bete sig som om han skulle villa bajsa. Jag var stygg och helt enkellt förbjöd honom. ….. Och det funkade! :-)). Och han har inte haft någon som hälst brottom här hemma heller;-) …. Så jag tror faktiskt att det var en liten pråtest - hans jamnde var precis det samma när han börjar bli irriterad, att jag sitter framför datorn - och inte ger mat - och följande steg är att börja bita på viktiga papper….

chikan
0

#8 Grattis till framgångarna! Det är bra när det funkar att bara ge dem lite uppmärksamhet samtidigt som man känner sig lite lurad! De gör bus och hyss och otyg och så belönar man dem med uppmärksamhet! Skrikandes

Elica
0

#9 Det låter nästan som om vi hadde samma ras av katter? ;) :-))) Och det värsta är att hundarna tittar med stora ögon: "Inte skulle det där gå igenom om vi gjorde det?!!"…. om man lyder blir kravena bara större… världen är orättvis. *suck*.

chikan
0

Haha! Tur att jag inte har hund också då! Hundar måste man ju verkligen vara konsekvent med för att det inte ska bli en bråkig "problemhund". Lite lättare att ha en småbusig katt hemma som pangar en och annan blomkruka eller bajsar i transportburen då och då. Flört

Eine
0

Skilda transportboxar och många lager med tidningar i botten hos den som blir dålig, samt några sopkassar att kasta skiten i. Det gör det iaf lite enklare att hantera.Bara att skala av lager efter lager av tidningspapper. Ha dessutom vattenflaska, torkpapper och våtservetter till hands…Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Elica
0

Tack Eine, det där låter praktiskt:-). Jag tänkte att göra resan trevligare åt katter genom att ge mera plats och sällskap! I en mindre bur (en eller två katter) bara lite mjauande - genast när det är mera plats att röra på - då hände det. Och sista "spiken" till "äkta illamående" var, att han inte behövde bajsa, när jag kunde förbjuda. Han har aldrig spytt, men naturligtvis kann det ligga bakom lite illamående. …. Måhända att den lilla buren är tryggare.

LinusCRX
0

Får jag fråga något fånigt????

Hur gick du tillväga i bilen när du förbjöd honom att bajsa i buren???? Jag kör oftast själv så har ni något förartips????

Elica
0

Han är en mycket civiliserad typ - och känner till ordet nej. :-) Jag vaktar nämligen att han inte äter Elicas mat, och oftast räcker det faktiskt att jag säger hans namn lite fodrande - lågt och olycksbådande…… Och jag har en bur (på framsetet) med dragkedja ovanpå, så jag hade allt då och då fingrarna inne och kunde smeka honom lite. Och när han börja förbereda visste han, att han var inom räckhåll. (inte att jag skulle ha gjort eller kunnat göra något:-)…..