kattunga låda
Vi har hittat ett par bra ritningar till kattungelåda och har tänkt oss att bygga en sådan själva. Men nu är jag född med 10 tummar på värja hand, så är inte 100 på att vi lyckas
Därför skulle det vara mycket uppskattat med lite tips på vad ni har använt som låda till mamma och bebisar, Gärna med bild 

Lätt som hen plätt är ju att ta en flyttkartong, skära ut en stor "halvmåne" på långsidan så att mamman tar sig in och ut. Sätta "frystejp" runt de skurna kanterna. Efter ett ta kan man såga ut större hål så att de små tar sig in och ut. Ingen bild tyvärr. Det är kanske inte så supersnyggt, men man kan ju klä med tyg och filtar som är lätta att tvätta. Jag la ett lager med 3-5 handdukar i botten så var det lätt att byta handduk och den under redan luktade hemvant. Kanske är det därför min kissar älskar kartonger än i dag…..

Jag brukar ta en jättestor kartong typ TV kartong. I den ställer jag en något mindre som blir lådan ungarna föds i och som mamma bäddar i. Den gör jag en lucka i som jag kan öppna när ungarna blivit lite större. I lådrummet utanför placerar jag tidigt en liten kattungetoa så blir de snabbt rumsrena också.
Har fungerat toppenbra.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Vi har försökt med hus men mamma katt brukar inte välja just det boet vi gjort iordning, så vi har frångått det. Dessutom är det lite bökigt då man ska väga kattungarna varje dag, och ska in och böka i lådan. Vi använder pallkragar som hage. Botten klär vi med filtar och överst ett lakal (lätt att byta och tvätta). I ett hörn har vi lagt en kattbädd med nån filt i, och så hängt en handduk eller liknande över kanten på pallkragen som är lätt att vika åt sidan, så att det blir som ett litet tak över bädden. Det har fungerat bra och allt är lätt att tvätta och blir därför inte ofräscht. Tänk bara på att inte använda frotté, som kattungarna lätt fastnar i med sina små klor. Fleecefiltar är bra, de håller värmen och finns billiga på ikea.

#3 blev nyfiken-trots att jag inte har kattungar på gång hemma..men vad är en pallkrage?
Funderar o funderar..förstår att det har med lagerpallar att göra??Eller??
Hmm- vad är det och var får man tag i det?
#4 Det stämmer ungefär, det är som en ca 20 cm hög kant i trä som sätts på lastpallar så man kan frakta löst gods på pallen. Det är gängjärn i varje hörn så att den kan vikas ihop och bli platt. Vi kan "få" från mitt eller makens jobb, men finns annars att köpa på t ex granngården. De brukar även användas att odla i, utomhus.
Tillägg: de är 80 x 120 cm och går att stapla hur många som helst på höjd.

#6 Ok -tack!!
Det är ju sådana som man kan odla växter i också har jag läst om..
..alltså inte bara odla små Cornishar..
#7 Hihi, odla cornishar! 

Tack för alla bra tips, den pallkrage ser smart ut, kanske något att bygga vidare på. Fler tips och ideer är vällkomna 

Vi brukar börja med en flyttkartong (våra katter ääälskar kartonger…) som vi gör en öppning i någon decimeter från golvet, lagom för att barnen inte ska kunna kravla sig ut. Inredningen är handdukar/filtar/lakan/allt som är mjukt och gosigt. När de blivit stora nog att ta sig ur kartongen bygger vi ihop något liknande pallkragen Hanna nämnde (fast något högre) av gamla hyllplan vi har hemma. Blir lagom högt för att kattungarna inte kommer över förrän de är stora nog att kunna vistas i ett helt rum utan kiss-olyckor. Grind sättes i dörrkarmen och när de tar sig över där är det kört, då får man leva med att släpa fötterna efter backen för att inte av misstag råka trampa på en liten söt krabat som inte befann sig under foten millisekunden innan…
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Ett litet påpekande. När ni använder kartonger - använd aldrig fruktkartonger typ banankartong - de kan vara besprutade och det har sugits in i kartongen
#11 Vilket bra påpekande! Säkert lätt att missa i villervallan med kattungefödslar.