Avla på en katt med svansknick.
Vissa säger att det är helt ok, andra inte.
Vad anser ni?

Beror inte det på om svansknicken är medfödd eller orsakad av skada? 
Jo…men hur vet man det till 100%?
vill nån berätta vad det är? har inte hunnit lära mig allt sånt än, men är självklart intresserad eftersom att jag också vill ha ett litet katteri..

#2 Jag tänkte att om man råkar klämma svansen i dörren eller nåt liknande, och man vet sedan tidigare (veterinärsundersökning, utställningsbedömning mm.) att katten inte har en svansknick, då är det ju garanterat orsakat utav skada. Får man plötsligt veta att katten har svansknick, då kan man ju inte till 100% säga att det är skada.
#3 Det är om det finns en liten "knick" på svansen. Den är med andra ord inte helt perfekt rak. Svårt att förklara… Sen finns det ju olika grader av svansknick. Ibland syns det för blotta ögat, ibland är det knappt man känner det.
Hej!
Jag tycker att det är ok att ta en kull på svansknick-katt !! Men ser man att hela eller delar av kullen får svansknickar är det ju inte ok att fortsätta att ha katten i avel. Det kan ju faktiskt vara så att det inte är ärftligt, det kan ju ha varit "trångt" i mammas mage eller haft oturen att ha för kort skinn på svansen, så tippen böjer sig! Det finns faktiskt en sån förklaring. Oftast uppkommer den knicken när katten är lite äldre!
Har man tagit en kull på en svansknick-katt och det inte visat några knickar så tycker jag att det är hekt ok att fortsätta avla om katten tillför rasen bra egenskaper och utseende!
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan

Om man vet att knicken har uppståt vid en skada, då skulle jag nog kunna tänke mig att ta en kull på katten om det var för att precis denna katt hade t.ex linjer som var unika för avels basen eller något liknande. Problemet är att man stort sett aldrig kan veta om det är medfödd eftersom medfödd svansknick kan uppstå senera i livet även om katten inte har det från födseln. Men om man måste av verkligen goda avels skäll då är jag helt överens med #5 får katten kattungar med denna defekter skulle jag ta den ut av avel.
Sen är avelsbasen för crx hyfsad stor och jag tycker inte det är önskvärd att avla på katter med defekter. Då hamnar vi i risken att crx blir en ras med mycket defekter och sjukdomar.
Håller helt med #6

#6 Du tog orden ur munnen på mig, kunde inte ha skrivit det bättre själv. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Det är nämligen så att min lillflippan gjorde illa svansen dagen inna jag hämtade henne från min uppfödare.
Det var en stor knick på 90 grader, men den läkte och gav med sig efter någon månad. Svansen var helt rak men ett tu tre så hade det blivit en liten knick allra längst ut på svansen igen, den sista kotan. Hon hade dock ramlat ner från trappen(ca 2 m rätt ner i golvet).
MEN, jag vet absolut inte till 100% om det uppkom då. Så vitt jag vet så är det ingen annan bakåt i släkten som haft knick. Hon kommer från från en fin släkt… 

Jag tycker inte att man skall avla på genetiskt orsakade svansknickar. I ditt fall så är det svårt att veta exakt hur och varför knicken har uppstått. Om det var så att du var 100% säker på att knicken uppstått genom en skada skulle du inte ens fundera på om avel är okej eller inte och ställa denna fråga här. Det finns så många crx uppfödare just nu och att i det läget avla på en katt med en eventuell defekt är helt onödigt ur "avelssynpunkt". Vi har ju fått följa din historia bla här på forumet och vi vet alla hur jättesugen du är på att börja med avel men eftersom du frågar så vill jag svara ärligt och säga att jag tycker du bör vänta tills er situation med katterna ser annorlunda ut (för om jag fattat rätt har ni inte möjlighet att ha fler katter just nu) så att du med stor omsorg väljer ut en ny hona som du kan ställa ut och se hur hon utvecklas och därefter om det känns lämpligt börja med avel. Då har du så mycket bättre förutsättningar att bli en seriös uppfödare!
Lycka till med ditt beslut. Det är inte lätt att låta förnuftet och suget komma överrens i sitt hjärta!!!

#9 det var inte en katt jag skulla avla på, risken för att det är genetisk är för stor.
Förstår det är svårt om du är intresserad av att bliva uppfödar men som uppfödar är det mer viktigt att tänka på vad som är rätt och fel katt att använda för avel, än lusten till att ta en eller flera kullar på en katt. Min personliga åsikt är att intressen för rasen måste komma före egna intressen.

Om jag vet att en katt har svansknick och inte är säker på hur den uppkommit, så skulle jag inte avla på den!
En av mina första kattungar jag hade, alltså min första kull, fick en svansknick vid kanske 8 veckor? Han hade inte den vid födsel. Den kan ha kommit genetiskt, men också genom olycka. Då jan inte var säker så sälde jag honom med avelsförbud i stamtavlan. Bara för att vara säker.
Hans pappa har inte svansknick, dock en pytteliten "båge" på yttersta kotan. Inte i leden, och svansen är rak. Denna kändes först av en domare, som är expert på att få fram svansknickar, men hon gav honom cert och han blev champion endå. Jag har fått många mer kunniga uppfödare att känna på svansen, och de har inte kännt någonting. Har har nu 9 + 9 avkommor (med två olika mammor), och bara en hade knick. Han har nu också 9 barnbarn och ingen har någonting konstigt på svansen.
Men som sagt, om jag inte vet hundra procent var en tydlig svansknick kommer i från, så skulle jag inte avla på den katten. Jag funderade även på att dra ovanstående katt från avel, som inte egentligen har svansknick. Jag hade då inte samma erfarenhet som nu (även om jag ju har mycket att lära kvar), och kunde inte själv säga att det inte var svansknick.
Natta
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Jag hade väl redan innerst inne bestämt mig för att sterilisera henne. Det är det rätta att göra, med tanke på att jag vill starta en seriös uppfödning..
Jag har redan tingat en ny hona så jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå väl där. Visst finns det många cornish uppfödare men det är väl inte så konstigt med tanke på att rasen är fantastisk
.

Bara en liten fotonot… *sterilesera är när man bara knpisar av äggledaren, men katten har kvar löp beteendet (så gjorden man gärna förut). Kastrera heter det även på honor, då avlägsnar man alltihop, vilket numera är det man oftast gör.*
Jag trodde också att det hette strerilisera på honor, och kastrera på hanar, tidigare…
Ursäkta att jag kom i från ämnet.
Du kan ju ev, fråga en veterinär om det går att röntga svansen, om man kan se något. Jag tror inte att det går att tyda om det är något medfött eller skada, men i vissa fall kanske det går?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#14: tack, jag brukar säga olika beroende på vem jag pratar med. Folk förstår iaf att katten inte kan få ungar längre