Stamtavla och chipmärkning
Hej hej
Har en fråga ang min stamtavla på min cornish. Jag fick ett separat vaccinationsintyg av min uppfödare eftersom att han inte hade fått stamtavlorna när katterna flyttade utan skickade dem med posten lite senare. (En risk inser jag ju idag).
Men nu är det så att jag har varit hos min veterinär och de har fört in alla hennes vaccinationer i stamtavlan och även kastreringen av henne (som min vet utförde). Men hur gör jag med hennes chipmärkning? Hon är chipmärkt och har alla remsor och så. Men det står ju inte i varken stamtavlan eller i det separata vacc kortet att eller när det är gjort. Är det tillåtet av min veterinär att kolla chipet på min kisse och skriva in det i stamtavlan, alltså intyga att hon är chipmärkt och när. Enligt uppfödaren så blev hon chipmärkt i samband med hennes andra vacc, vilket ju är det vanligaste.
Sorry om jag inte formulerat mig så bra men hoppas att ni förstår vad jag menar :P
Tacksam för svar!

Absolut ingen risk att få stamtavlan senare, det är sådant som händer. Jag klurar på namn väldigt länge så ofta skickar jag iväg registreringspapperna i sista minuten
Men då ska man alltid få ett intyg på att katten är under registrering (SVERAK)
Har du klistermärken kvar från ID-märkningen? I så fall kan du klistra in dem i stamtavlan. Inte mer krångligt än så.
Okej, dock fick jag inget sådant intyg :S
Jag har en klisterlapp där i men tänkte på rutan där man ska fylla i när katten blev chipmärkt. Men de kanske inte har någon betydelse? På utställningar och så menar jag :)
Tack för ditt svar! :D

#2 Men du fick ju stamtavlan, även om man enligt reglerna (SVERAKs) ska skicka med ett intyg att katter är under registrering om stamtavlan inte kan levereras med katten, så allt är ju OK.
Oj, den rutan är ny, den har jag inte sett förut
Men det ska inte vara några problem att veterinären fyller i den rutan åt dig.
Ja precis. Fick allt och allt är okej :)
Aha :P I hennes stamtavla så finns den längs bak bland vaccinationerna :P
Har ringt min veterinär nu i alla fall och prata med dom så får vi se om jag ska ta med mig kissen dit så de kan fylla i den :D
Tack!
Att kolla upp chipnummer på hundar och katter är helt och hållet tillåtet, det är ju så man håller reda på individerna i överlag.
Ska chipnummer stå i stamtavlan så är det ju också helt okej att skriva dit det om du kollar upp det - fel nummer lär det ju inte bli.
Själv har jag aldrig haft en stamtavla till större djur än hamster, där ska ingen chipning skes (
…), så har ingen aning om hur allt det där går till i överlag, haha.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
jag brukar ta med mig stamtavlorna när jag besiktigar kattungarna och be veterinären klistra in, skanna och signera chipmärkningen på varje katts stamtavla :) han man fått stamtavlan i efterhand så kan du själv be en veterinär scanna och signera att det är rätt microchip nr nästa gång du är där.. jag ber också alltid veterinären föra över alla vaccinationer till stamtavlan samt till pass om jag har ett sådant till katten och signera allt så jag har det samlat på ett ställe..
#6 Tack, det va de jag undrade lite över om veterinären fick göra, ang chipet då menar jag och föra in de i stamtavlan. Men då ska jag se till att åka dit och göra det :)
Eg.ska veterinär som chippar också signera..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#8 Det är de hon inte har gjort :/ Och vet inte om jag har möjlighet att åka till Eskilstuna för att få en signering :P
#8 jag åker tillbaka till samma veterinär som chpat ifall jag chippar innan jag fått stamtavlorna.. MEN har fått det överfört till ny stamtavla då jag har fört över katt från annat förbund.. om de skannar och läser av att det nummer som står på klisterlappen tillhör denna katt så måste de ju kunna klar signera oavsett om de har chipat eller ej….
Speciellt som jag har utländska katter.. så kan jag inte flyga utomlands med mina nya stamtavlor för att samma veterinär skall signera chipnumret :/.. då blir det en väldans dyr katt :D :P
#10 Jo men precis :D Så de bore inte vara några problem :)