Fiv och FeLv-test
Var och vacinera mina katter idag och passade på att ta blodprov för Fiv och FeLv, vetrinärena hade lite svårt att bestämma sig vart det skulle skickas, jag hävdade bestämt Genoscoper i Finland och erbjöd mig att skicka själv vilket de inte tillät mig.
Min undran är visst kan man väl be vetrinärerna ta blodprovet och skicka själv?
Enligt dom så var de också ca 3 år sedan de skickade Fiv och FeLv prover för endast profylaxis test, jag har ju mest bara läst Cornish-hemsidor sista året och alla verkar vara testade, är det speciellt för Cornish? Testar inte "alla" uppfödare oavsett ras för Fiv och Felv? Är dessa sjukdomar större hos Rexar än hos andra raser?
Djurkliniken där jag är kund är kanske inte jättestor men har 5 vetrinärer och de flesta i Katrineholm med omnejd använder sig av dem.
hund och kattkliniken i örebro tar provet på eftermiddagen.Dagen efter får man svaret.skickat ngt har ej jag gjort sedan 2007.Man betaler här 350 kr.men när det gäller blodgruppering skickar man topz till finland.

Vad jag vet så testar inte alla NFO uppfödare för FiV och FeLv, inklusive mig. Men kommer nog göra det inför nästa parning
Hos min veterinär här i Eskilstuna kollar dom Fiv och FeLv på plats, bara blodgrupperingen skickas iväg….
Fiv/FeLV är inte vanligare hos CRX. Det drabbar alla raser. Det är sådana sjukdomar som är ovanliga, men som är ganska katastrofala att få in. Det är ju upp till var och en om man vill testa och hur ofta och vilka katter man testar, men det är nog alltid värt det om man inte vill ristera ett ganska stort problem.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vissa veterinärer tycker just de testerna är onödiga då de är extremt ovanliga på innekatter och på ett föredrag i våras (Royal Canins i Jönköping?! Var inte själv där men har fått det återberättat) så tyckte veterinären att vi uppfödare skulle lägga pengarna på andra mer relevanta tester.
Jag har testat när de ändå dragit blod för blodgruppering, men om de sedan bara träffar testade katter så behövs det inte igen.
#5 jo Anna det stämmer.Jag var i Jönköping,och de menade på att det var helt bortkastat att testa våra innekatter.Jag själv hat testat mina innan parning.
Jag har testat då och då. Har aldrig haft ett fall i min uppfödning.Men har som sagt testat ibland, nya hannar/importer och även honor om hankattägaren önskar det.Nu för tiden gör jag det direkt på kliniken när jag är där för annat. Det är lite dyrare med går fortare.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora