Bästa blötmaten?
Nu när jag äntligen har tagit tummen ur och blitt medlem här så kommer det lite fler frågor! :)
Jag skulle vilja utfodra mina två herrar med mestadels eller bara blötmat. Jag har läst en massa trådar här och på andra ställen vad man ska mata sina katter med, alla tycker olika. Men jag känner att jag vill ge dem mat med så lite konstigheter som möjligt, och torrfoder känns konstgjort. Men att BARFA känns för avancerat och svårt.
Den ena katten är lite rundare än den andra, som jag tycker nästan är för mager. Så det är ju olika kroppshyddor.
Om jag säger Mjau blötmat, vad säger ni då? Kan katter bara äta det utan att få näringsbrist? Plus lite rått kött och kyckling ibland?
Kanske ska säga att de just nu äter något av RC kastreringsfoder.
Jag har gett Mjau i tetra, Icas egna "påsar" och Porta 21
tycker inte att det är någon större skillnad när det gäller avföring….
men däremot när det gäller kissarnas vikt. Det är lättare att hålla nere vikten med blötfoder. Så de får blötfoder morgon och kväll och sedan torrfoder under dagen, kolla bara så de inte får för mycket av något, dvs "lagom" dagsranson.
Mjau är bra,Bozita likaså. Husses jar jag ibland och har inte hört något dåligt om det. Inga katter blir feta på blötmat enbart(min erfarenhet),så ge det en period och se hur det utvecklar sig. En köttbit eller kycklingvinge är heller inte fel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Mjaus burkarär bra och mina katter gillar det. Har provat andra märken också, men de blev inga hit hos mina katter
Hur mycket ungefär ska två katter ha per dag då? Två tetror per dag om man kikar på Mjaus dagsgiva, på två katter?
Vuxen katt på 3-4 kg ca 300-400g. Tetran är ju på 370g.
Ska man köra lite torrfoder varvat med blöt så magen hänger med eller är det bara att byta från ena dagen till den andra?
#5 varva lite,man vet ju inte om någons mage reagerar fel. Och försök fö tag på Maju i burk,inte tetra,om du vill spara lite. det blir billigare. Finns bland annat på Willys.
#6 Våra katter äter inte blötmaten om burken varit öppnad så då är det faktiskt billigare med tetrorna då man slipper slänga 
#7 Inte ens om maten är rumstempererad? Kall mat gillar inte alla..Jag har absolut inga problem med burk som är öppnad. I och för sig lägger jag över i en glasburk med lock,kanske det kan påverka?Här slängs ingen mat,mina glufsar då i sig
#8 Här har vi kinkiga katter 
Vi ger dem både torrt och blött och de har ätit så lite blötmat så jag fryser till och med in halva tetrorna så allt är jättefärskt, och ja rumstempererat ska det vara. Men när vi nu snart har kommit iordning efter flytten och hela familjen bor på ett och samma ställe igen så ska det bli lite mer ordning på det här med maten 
Jag föredrar torrfoder för att det är lättare att kontrollera och styra vikt på katten/katterna.
Mängden är olika beroende på märke, det du måste tänka på är att du ska ge dem mat för vad de SKA väga inte för vad de väger just nu. Ger du en övergiktig katt (ex 6 kg) mat för en katt som ska väga 6 kg så kommer den att fortsätta väga de. Så följ det som står på påsen. Står det ex 50 g för 3 kg så ska du ge de (om det är en bra vikt för din katt såklart).
Min kisse får James Wellbeloved torrisar och ibland blöt.
Som inbiten djursjukvårdare så rekomenderar jag foder från djurbutik/veterinärklinik. Det är inget fel på foder från ex ica så som Kitkat, men det är lätt att blötmat inehåller 80% vatten och därför i längen blir dyrt då katten inte får i sig all näring den behöver.
Men läs på påsarna vad de är i dem och titta så att det inte bara är växter och grönt, eller vatten ;P

Jag tror du behöver läsa på lite om kattens behpv innan du förkastar blötmat.
Mina katter har ätit blötmat i massor av år och de har då inte näringsbrist.
Stolt ägare till tre La permer
Den här länken har lagts upp här en gång av Eine, tror jag?, men det är bra för alla att läsa som har katter och väldigt bra att upprepa.
Förkastar inte blötmat, säger bara vad jag själv föredrar och att man ska vara försiktig när man köper blötmat så att man inte betalar för vatten. I EU så har vi ju restriktioner på vad maten får/ska och bör innehålla och iom att maten säljs i våra butiker så är den ju godkänd. Så som jag skrev så är det absolut inget fel på den mat man köper i mataffären. Allt handlar ju om vad man själv föredrar och vad katten mår bäst av och de är ju individuellt :)
Även min katt äter blötmat ibland men basen består av torrfoder. Att andra gör tvärt om säger jag inget om. Men hon bad om en åsikt och jag sa bara vad som funkar bäst för mig :)
Har läst den och jag skrev även i slutet på mitt inlägg att ".. titta så att de inte bara är växter och grönt, eller vatten ;P" Menade självklart både torrfoder och blötmat. :)
Holtan: Det är ju upp till var och en vad de vill mata sitt djur med, det är ens egna val. Men som JAG tolkade lite på din text var att du var negativt ställd till blötmat.. och det är många idag fortfarande.
Jag själv trodde förut att det inte alls var bra för katter att äta blötmat och att det var bra med torrfoder för katters tänder, och detta var innan innan Monica berättade för mig att det är bästa basfödan för dem, samt att emellanåt ge dem ben/kött/inälvor bitar i rå form. Jag hade inte heller läst länken som jag skrev ut och jag kan säga att för MIG: är det hela VÄLDIGT logisk att tänka på.
Men som jag skrev: Alla har rätt att välja.
Jag tycker dock att någon som är så fokuserad på en art och samtidigt har en lång erfarenhet, väldigt bra koll och samtidigt går till grunden av denna art.. det är nästan obetalbar information och kunskap.
Mina katter har torrfoder framme dynet runt. Fyra av dem får blötmat morgon och kväll. En Mjau-burk räcker till tre måltider för dem. Den femte katten som är en skogis vägrar äta blötmaten.
Ingen av katterna är tjocka inte ens gamla kastrathanen. Ingen av dem är för smala. Ingen av dem har dålig päls och de verkar alla mår bra.
Länken är oerhört bra! Det tycker jag verkligen och håller med om vad hon skriver.
Min mening var inte alls att låta negativ till blötmat. Den är riktad till "dålig" blötmat om man nu kan säga så?
Menade att det finns en del sorter av blötmat som i stort sätt bara innehåller vatten och knappt ågot kött alls. De var dessa jag syftade på. Som då kan bli dyrt iom att katten inte blir mätt och inte får i sig någon näring.
Tycker lika illa om dåliga torrfoder, som även länken beskriver, bara är baserat på växter och kolhydrater. :)
Erkänner att jag är dålig på att ge min kisse rent kött och eftersom att jag hade otur med en oseriös uppfödare till min katt så fick jag inte all kostinfo från honom. Så har inte fått lära mig vilken typ av kött som är bra.
Många veterinärer hyllar alla dess olika torrfoder och jag antar att man påverkats av de eftersom jag förut jobbade med dem. Men man lär sig med tiden och som tur är finns det forum som detta där man kan lära sig massa nytt och få tipps :)
Ser nu i efterhand att första inlägget inte blev formulerat som jag tänkt mig i huvudet :P
Men kort och gott så ville jag bara varna för dåliga foder och uppmanar att man verkligen läser på påsen/burken vad fodret faktiskt innehåller. :)
Holtan: Det är bra att du förklarar ifall det blir missförstånd! Vet själv hur det kan vara.. men jag tycker helt att om det funkar för en, kör på det bara. Men jag tycker likväl att även om man känner att man vet och kan, så ska man alltid vara öppen för nya tankesätt eller information. Man kan lära sig mycket av det.
Ja och det är nog många medvetna om att man tar någon ordentlig burkmat som de känner funkar för dem, katterna och plånboken. Det dyraste är ju inte alltid bäst. Och viktigast att katten får i sig det dem ska ha, det dem behöver och som de ska leva på. Det är ett ansvar man inte kommer undan med ett husdjur.
Då är det bra att du hamnat här! du kan få otrolig bra och fin kontakt med flera uppfödare och fråga om tips och råd. Det kommer jag minsann göra när jag skaffar en (flera) cornish! Jag älskar information och tycker aldrig man kan få för mycket utav det. Sedan får man försöka få fram det som man känner sig mest bekväm med och som framförallt gör det bästa för sin katt.
Det är mycket möjligt att om en/flera veterinärer hyllar torrfodret pga sina hyllande historier.. varför inte tro på det? men jag tycker man ska vara även öppen för dem som har riktig koll.. jag känner själv att veterinärer är nog väldigt duktiga, men de kanske inte har riktig grundkunskap och bär på värdefull information som de kanske inte riktigt kollat upp.
Det är bra! alla ska få en chans att förklara sig.
jeenova: Håller med dig fullt ut! man ska vara öppen för nya förslag. Och jag gillar verkligen att det finns dem som lägger ner tid på att informera och lära ut om foder och vad som är bra för våra djur :)
Har hört endel föreläsare som förespråkar att deras foder är det enda och det bästa! :P Då gäller det att inte ta allt så bokstavligt. Men de är lätt att dessa säljare påverkar djurägare och får dem att tro allt möjligt bara för att de är bra på att sälja :)
Man lever som man lär. Får man då lära sig att torrfoder är det bästa någonsin av sin veterinär så tror man ju på det tills man faktiskt får lära sig att vidga sina vyer lite och läser på mer själv.
Och som du skrev så är dyrast inte alltid bäst.
Ser att jag nu har utfodrat mina katter med blötmat i nästan en månad. Skillnaden jag ser är att de är piggare, de busar nästan jämt efter varje måltid. Det vill jag minnas att de inte gjorde innan, inte lika ofta iaf. Sen har ju kattsandskostnaden ökat lite, jäklarns vad de kissar :) Men det är de värt, bra att skölja ur blåsorna! ;)
Så jag fortsätter med mjaus blötmat ett tag till.