Vad är en typisk "sköldpadda" ?
Har förstått att "en riktig sköldpadda i sitt sätt" måste innebära att de sköldpaddfärgade honorna har vissa typiska drag. Undrar då vad det är som är så utmärkade för just "paddorna"?

Vanligen brukar man mena att de har lite mer temprament än andra färger. En "typisk padda" kan t.ex. vara lite mer fräsig och slingrig på utställningar och vara mer bestämd i allmänhet. Sedan om detta stämmer, att paddor generellt är mer "bitchiga" än andra katter är väl en annan fråga… 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag tror att det har att göra med att paddor vanligtvis är honkatter och att honkatter oftas är lite knöligare än hankatter.En hankatt kan man (som med all mannfolk) lätt lura men en honkatt är tjejigare med allt vad det innebär.
Stolt ägare till tre La permer

…
#2 Haha!
Det finns en del rött i vissa sköldpaddor. Och tänk bara vilket humör rödhåriga kvinnor kan ha

#1 Tack för svar!…
#2 Helt underbart svarat…
#5 Så sant…^_^..hehe!

#5 Tur att man inte behöver känna sig träffad..inget rött hår här inte
!
Tur man är blond…äh….dum blondin….
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#8 Man måste tänka hur man skriver

#10 Förstår det…hon är mycket vacker…^_^…

Men….jag har tidigare haft två huskatter,varav den ena var en liten "padda"….och jag upplevde aldrig att hon var speciellt "bitchig". Är det månne extra påtagligt i just denna rasen…eller precis som hos oss….(och nu borde jag ju säga kvinnor men jag säger:)….människor? 

Bett som jag har är lite mer morrig, hon kallas i bland morrhoppa! Men Saga, som ju också är padda, är ju ljuset själv! Brsingamen är lite spralligare, men upplever inte att hon är "bitchig". Fast det får väl Jwen uppdatera sen, när hon väl kommit hem. 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#5 Men om man färgar håret rött är man väl inte bitchig va? Jag är jättesnäll fast jag har rött hår!
Vi har erfarenheter av paddor på katthemmet de brukar faktisk ha lite mer humör än andra..

Det kan nog stämma att paddorna är mer bitchiga än "vanliga" katter:) Vi hade en katt för nåt år sen som hette Maja och hon var en redig bitchig sak… Lisa, svartsköldpadda, som vi har nu är tjurig oftast till 95% men när hon väl vill gosa då är hon hemskt jobbigt gosig! Hennes dotter Sessan var en blåsköldpadda, långhårig och hon var också bitchig. Morrade ofta när man ville gosa med henne. Var aldrig en knä-katt direkt men jag älskade henne ändå…
Men sen så finns det faktiskt vissa katter som är mer gosiga än andra även inom färgen padda… En katt jag hade för flera år sedan hette Erika, hon var min lilla gosiga älskling!
Dessa katter är bondkatter, men paddor^^
Kramar//Carro
Men man ska ju vara lite "bitchig" för att kunna hävda sig, kanske därför som Uma ännu inte fått övertaget trots att hon är fertil och Elvira inte.