Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 445 ggr
Buffy-co
0

Minileopard..var går gränsen?

Blev smått chockad när jag läste detta-det har inte med Cornish rex att göra, men med katter…
En "minileopard" för 150 000kr…

Jag känner att här har gränsen överskridits många gånger om..hur vacker katten än är (för den ser ju urläcker ut denna "minileopard")
Får dock en obehagkänsla, det känns att pengar ligger i luften och styr..Penga mun
Men visst, det finns andra djur som är dyra-tex hästar..

Vad tycker ni??Finns det en gräns inom kattaveln som man bör hålla sig inom?Eller ska man köra på och låta efterfrågan styra aveln..
Var ska det sluta?Vid tama "lejon"?
Hur mår dessa djur egentligen????
Jag är rädd att just tanken om djurens bästa kommer i andra hand vid sån här typ av avel…Hur mycket avlar man på mentaliteten tex. när man(i detta fall) vill få fram en mini-leopard?

För mig känns det lite "sjukt" att man går till dessa ytterligheter - samtidigt som många hemlösa katter lider världen över..

HÄR  !! är länken…

(Därifrån kan ni även gå vidare till en länk till företaget som skapat denna katt…de ska tydligen skapa en ny dvärghund också snart..)

Vad tycker ni andra,som sagt??Fundersam

Gittan
0

Människan har alltid hållt på så här . Så fort det blir pengar iblansat. Det är ju bl a därför många djur snart är utrotade. Att avla fram en katt som är stor och ser ut som vilda kattdjur har man också hållt på med. Ocicat är väl ett exempel på när man försöker avla fram en stor katt. När det gäller höga priser så har alltid de första exemplaren varit jättehöga. Håller med om att det är tokigt att göra sådan här avel, men människan drömmer ju alltid att få fram vildheten i tamt form. Däremot förstår jag inte resonemanget att man inte kan hålla på med sådan avel pga av alla hemlösa katter. Då ska vi lägga av med all avel av katt så länge det finns hemlösa katter.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

chikan
0

Tycker att den ser ut som en bengal med uppnäsa! När det gäller avel har jag inte så mycket att säga egentligen. Och det är inte så konstigt att priset blir högt i en marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan styr. Alternativet är att ha planekonomi. Eller anarki kanske?

Eine
0

Alla vill ha våra pengar, och det företaget får ju in en del från folk.Så länge djuret mår bra ser jag inget hinder.Detta är ju bara en korsning av olika raser, inget provrörsexperiment…?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

RexPect
0

Jag tycker det mest skrämmande är att man manipulerar med ett vilt djur för att det skall anpassas till oss människor. När hundar och katter har  "flyttat in" till oss människor har detta skett naturligt och under ett långt tidsförlopp. (ska du inte leka Charles Darwin och göra ett långt utlägg om evolutionen…)

Men hur vet man att denna katts instinkt att döda byte minimerats till flug och råttjakt som hos våra huskatter? Det kan mkt väl ligga dolt i generna och sen ploppa upp flera generationer fram.  Hoppas verkligen inte på att se en rubrik när en sån här katt attackerat ett spädbarn eller slitit familjens chihuahua i stycken.

Ja det var bara vad jag tycker, i det här fallet är det ju inte det fysiska som ska ifrågasättas (som många gör med t e x Persernas   nos som hamnat i ögonhöjd) utan hur man har balaserat psyket på ett kattdjur som är turboframavlat av ettt rovdjur.

OBS! Jag är helt oinsatt i diskutionerna runt Perser och andra katter som har ifrågasatts i vissa TV program, det var bara ett exempel…. Och jag håller med Buffy-mamma, min första tanke igår var Wow vilken snygging…..

kissan78
0

Det där är visst bara bluff! Det ska visst vara Savannah katter som dem försöker prångla på människor… Tragiskt!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Buffy-co
0

Ja..Generad-det var lite pinsamt..Jag trodde att en tidning gjorde lite bättre research(stavn?orkar ej kolla)
Det stod i inlägg efter artikeln att det tydligen är bluff..om desom skrev det nu har rätt..

Ja,ja själva principen är ju intressant att diskutera ändå..just var går gränsen-eller finns ingen sådan?
När det gäller människor är jag för alla typer av forskning som gynnar sjuka människor - tex stamcellsforskning osv - men inte plågsamma djurförsök.

#1 Håller med om allt! (..och jag älskar ju Ocicat-efter Cornish och om jag tålde dom..de har inga problem heller vad jag vet utan är sociala och trevliga.Bengal har en kompis till mig-den är dock inte så social men det kan väl vara olika individer..har dock hört att de har mycket "vilt" i sig..)

Det känns bara "för mycket" med dessa summor-men nu verkar det ju vara fejk som sagt..

kissan78
0

Det värsta med hela 'historien' just i det här fallet är ju att det är flera personer som gått på blufen och betalat sånna hiskeliga summor för att få ett så speciellt kattdjur.

#6 Håller absolut med att principen är intressant att diskutera! Som du skriver så är det absolut med bra med forskning som gynnar sjuka människor, och sjuka djur med för den delen men när det börjas göras nya raser i labb, då har det enl min åsikt gått för långt.
Sen varför vill man absolut ha vilda djur tama, försvinner inte tjusningen med dem djuren då. Tycker ju att tjusningen är att vilda djur är just vilda. Visst som liten drömde jag om att ha en svart panter i min ägo men det känns just som det en dröm, varför förverkliga det?
Det här är bara massa tankar, tycker det här är ett väldigt intressant ämne att diskutera som sagt. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Buffy-co
0

#7 Håller med!
När jag var liten sa alltid pappa att "en sån där skulle man ha ligga här framför tv:n.." när vi tittade på djurfilmer med lejon på savannen!
Han menade dock bara att den var så helt underbar-inte att det skulle vara en realitet att kunna genomföra det.
Det är ju just det där vilda som är så häftigt som du skriver-
det gäller ju många djur!

RexPect
0

#8  hmm… det är väl som när man ser Brad Pitt på TV, TANKEN på att ha honom sittades i soffan är betydligt mer tilltalande än om han satt där på riktigt…

Njaa….tappade inte tråden……..

Eine
0

Ha, tänkte som du lite, man kan ju TITTA på alla vackra män utan att behöva ta dem med hem…som med konstverk eller så..?Fast om Sean Connery..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

#9 #10 Skrattande!!!

Leffe
0

Har för mig att Cornish Rexen inte var världens snällaste katt från början. I början kunde man besöka en utställning i Sverige (det var inte så många Cornishar då på utställningarna). Så om man då frågade i entrén var Cornisharna satt någostans sa entrevakten "Det är bara att lyssna så hör du var de är"