Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 323 ggr
La_Joz
0

Vattenkammad cornish

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suttit på balkongen en stund nu och kammat katterna. Vattenkammat!!

Mistie fullkomligt älskar att bli vattenkammad! Jag har en skål med vatten och en babyborste, doppar borsten i vattnet och kammar sedan. Mistie tycker det är såå skönt! På huvudet, under hakan, på ryggen, på benen.. 

Kan tänka mig att det är svalkande i den här värmen som är nu!

Lullan1
0

Så gulligt och vilken bra idé! Den måste jag prova med en gång!

chikan
0

Vad sött! Mina brukar inte gilla när jag försöker blöta ner dem (tänker att det vore skönt i värmen). Jag har provat att blöta ner öronen och deras varma skallar. Men de blir bara förnärmade (särskilt Hugin). Däremot älskar de att bli borstade. Så det kanske är en bra idé. Ska prova det faktiskt! Min sambo påstår att det är djurplågeri att blöta ner dem när de inte vill och att de inte alls kyls av när pälsen blir blöt. Men det tror jag inte på! Han menar att det inte hjälper om inte huden blir blöt också.

LinusCRX
0

Det måste jag testa. Antar att man få med sig ganska mycket löshår också på en gång…

Lullan1
0

Nu har jag provat, katterna låg allihopa på balkongen halft avdurade, så jag tog dit en skål med iskallt vatten och borstade över dem. Tog faktiskt vatten i handen och blötte ner deras huvuden och varma öron och tassar.

Det kanske är att gå till överdrift, men jag upplevde iallafall att katterna blev piggare efteråt. Glad

LinusCRX
0

Linud tyckte det var skönt att bli vattenkammad! Tack för tipset!

emiya
0

Vilken bra idé! Min hane Gorm var lite misstänksam först - "vad är det nu för dumheter matte hittar på?" Mina bägge damer gillade det dock!

smirik
0

Super gulligt, hon ser ut att njuta av det "big time" Glad

La_Joz
0

Ja, hon njutar allt!! Kul att det var uppskattat hos era katter!

chikan: Jag kan tänka mig att det kan stämma att vattnet inte hjälper mot värmen om det inte blöter ner hela pälsen, men så länge katterna njuter utav det så… Och om Mistie frivilligt springer fram till mig när jag tar fram vatten och borste, så kan det väl knappast vara djurplågeri? Hm… Glad

chikan
0

#8 Näe, dessutom sa han det nog halvt på skämt också. Han tycker att jag "jullijullar" för mycket med katterna. Haha!

La_Joz
0

#9 Hm… Min sambo tycker samma sak! Så fort Isa jamar så springar jag dit för att kolla vad det är. Men jag försvarar mig med att förklara hur viktigt det är att Isa vet om att vi kommer när hon ropar. Tänk om det händer något nån gång! Då vet hon att hon kan ropa och vi kommer! Flört

AbigailGabble
0

Nu har jag testat på Peter, och även han verkar tycka att det är helt okej. Dessutom ett lysande sätt att se till att han får i sig lite vatten, han slickar genast upp det, vilket han annars är dålig på. Att få i sig vatten, alltså. :-)

Buffy-co
0

Kul att läsa-men är lite förvånad..Mina katter har alltid ÄÄÄLSKAT attt ligga i värmen och i solgasset på antingen balkong eller golv..Har aldrig sett dom lida av värmen som en hund kan göra.

De kan ju själv reglera om de vill gå in i skuggan eller ej..Så tanken på vatten för svalkning just har aldrig funnits-däremot håller jag ju på så här med hunden när man är ute och det är varmt..alltid vattten med och svalka med våta handdukar mm..
En hund måste ju gå med en ibland i solen trots att de ju söker sig till skuggan naturligt…och då behöver man ju tänka på detta.
Men kul att era Cornishar gillade det!
Buffy gillar ju att kardas-har ibland haft i lite vatten för att det ska "ta" mer..märker ingen skillnad på honom med el. utan vått dock…Glad

Anna77
0

kul bild, bra ide' ska prova sen!

vanessa
0

Åh, vad sött. Ska prova det på mina långhåriga huskatter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.