Lämna katten ensam...
Hur känner ni inför att lämna er katt/katter ensamma över en natt??
Jag är kycklingmatte
och vill inte lämna Buffy ensam-särbon tycker "han klarar att vara själv en natt" så att vi slipper kånka med allt till båten(sand osv..)när det bara är för en natt..
Jag vill förutom att jag hatar att lämna honom över natten -dessutom att Buffy ska få ombyte och få segla förstås!!Han älskar ju sin flytväst..
Vad tycker ni om detta??
Hur länge lämnar ni katterna ensamma??( utan katt-hjälp alltså!)
(Jag kommer självklart ta med honom om vi nu kommer iväg i morrn alltså..Om det ej uppskattas av särbon så stannar jag hemma!
)
Skulle aldrig låta någon vara ensam mer än 36 timmar, alltså dag-natt-dag utan någon som helst tillsyn. Gör det inte ens när jag har fler katter

Hmm jag har svårt med det t.o.m-blir så stressad att jag ska hem om jag lämnat på kvällen-då vill jag hem mitt på dagen..
Men då kan de ligga där helt oberörda när jag stressat hem-men oftast står/stod de vid dörren-de hör när jag kommer i trappen- bara jag varit borta över dagen..
Har ej lämnat Buffy ensam någon gång ännu(på natten alltså..)efter det att Danne dött.
#3 Det är kanske där ditt problem kommer in. Buffy har väl aldrig varit ensam en längre tid. Du får kanske prova dig fram. Tror i och för sig inte att det är någon fara

36 timmar är också max för mig, fast det är för dem är 2. Tycker du får pröva dig fram och se hur Danne reagera på att bli lämnad ensam. Fast vi tar med katterna så snart det är möjligen och om du gärna vill ha med Danne och det är möjligt även om det kanske blir lite krångligt värför inte ta med honom då?
Särbon får väll leva med och respektera att du inte mår bra med att lämna ham hemma

Min huskatt kan jag lämna 2 dygn utan att någon tittar till henne, men då skär det lite i mitt hjärta & samvete allt! Hon verkar dock inte bry sig så mycket, utan hälsar lite lamt när man kommer hem & sen vill hon gå ut på tomten.
Visade hon tydligt att hon mådde dåligt av det skulle jag inte lämna henne så länge!
Om du inte mår bra av att lämna Buffy hemma ska du inte göra det! Du kommer ju knappast njuta av båttruren! Tycker Buffy dessutom om att hänga med finns det ju ytterligare ingen anledning att lämna honom hemma (min katt avskyr resor!!).
Mitt tips är väl att köpa en egen låda till båten om ni är där mycket, så slipper ni släpa med det varje gång ;) Är det bara en engångsgrej, så är det väl inte så himla jobbigt?! ;)

Jag är väl fjollig men jag lämnar inte mina katter ensama över en natt.Händer det något skulle jag aldrig förlåta mig.De gångerna katterna har blivit sjuka har det komit snabbt och kattena har behövt vård.Inte av vet men av mig.
Stolt ägare till tre La permer

När Ascanio kom, fick jag höra att man kan lämna katten ensam över en hälg. gjorde det två gånger, dock så att någon komm och kolla på dagarna och lekte med honom. Intressant nog det var just efter den andra gången som han hade slickat "hål" på pälsen. ……. Om det sedan berodde på att han hade ätit ekstra mycket torrfoder eller om stress? …. Efter det försöker jag få någon att övernatta här eller - som nästa vecka - tar katterna till en kennel/katteri. Jag jobbar hemma, så dom är tyvärr vana att jag är där nästan alltid…….. Dom är lite förvånade redan om jag och hundarna är borta flere timmar…..
jag har lämnat sture från fredag kväll till söndag förmiddag.. det funkar men han är ju överkelen när man kommer hem.. på långhelger och semester får han följa med.. så tex nu i sommar så följer han med till skåne och alla längre helger får han åxå komma med. vill inte den/de som jag ska till ha med min katt, då stannar jag hemma 

När vi bara hade Isis lämnade vi henne aldrig ensam över natt. Efter att vi skaffat flera katter kan vi lämna dem över natten och en bit av dagen efter, men inte mer än så. Om vi ska bort tar vi alltid med oss katterna, de kommer liksom med på köpet. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Vi lämnar katterna från fredagkväll till söndag mitt på dan de gånger vi inte kan ta med dem, men det stora barn som stannar kvar i stan får titta till dem på lördagen. Chinchin kräks i bilen och blir helt färdig redan ca 400 m från huset så för hennes det är det humanast att hon får stanna hemma men i sommar åker vi till stugan på semestern och stannar längre så då åker alla djuren med, även musen. ;)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

#5 Jag har haft en särskild låda i båten men vårt särboförhållande har varit lite från och till liksom
…så nu är inte lådan och flytvästen kvar där.Men om jag nu ska med ut i sommar så blir de placerade där igen.
#6 skönt att höra att fler än jag är "kycklingmatte"!
Tack för alla svar-bra att veta hur ni andra gör!
Ska nog försöka vänja honom vid att vara ensam en natt.
Han kommer ju få kattsällskap var det lider också.
Jag har aldrig lämnat mina katter, mer än över dagen då man är på jobbet. När vi har varit på semester och andra planerade resor så har alltid min mamma helt frivilligt ställt upp som kattvakt och bott här i lägenheten tillsammans med dem. Hon älskar att vara här vid katterna och särskilt hon och Findus har en speciell relation. Han gillar verkligen sin "mommo" 

12# Det där låter som den perfekta lösningen. Tyvärr när man bor ensam och har flyttat för ofta, är det inte så lätt att hitta någon pålitlig "hemvakt".
Jag lämnar mina på katthem om jag ska iväg, gillar inte att ha dem ensamma. (Det kan ju börja brinna eller något..oj..jag är hönsmamma jag med)
Sällan jag åker bort, oftast turas vi om att åka bort sambon och jag så vi slipper lämna bort pälsklingarna från hemmet.

Buffy gillar ju att segla, klart han ska med, det är ju din "son" precis som Näsan är min!
Imorgon ska Näsan följa med på brännboll med Felix98 klass de går i tvåan. Sen blir det picknick. Katterna gillar att hänga med lite ju! Ha en härlig söndag Buffy&co !!

Här lämnas inga ensamna vind för våg *ler* Näe skämt åsido, vi har turen att ha en jättebra granne (lägenheten under) som själv har tre katter och en hund. Så vid behov kattvaktar vi åt varandra, jättesmidigt, bara en trappa upp eller en trappa ner vilken tid som helst på dygnet. Skulle hon råka vara bortrest så tar nån av hennes döttrar vid. Vi är aldrig borta mer än max en natt båda två samtidigt. Man ska aldrig säga aldrig *ler*
Skönt att veta att nån verkligen går till katterna flera ggr per dygn och stannar och leker en stund eller bara håller sällskap, sitter på balkongen o läser tidning, kollar att de äter. Ja ha ha ha kollar att Alfpojken inte äter upp de andras mat.
Vi behöver aldrig be vänner o bekanta. Ibland har man tur.
#10: Komplettering …. kom ju på att jag inte skrev riktigt. Det stora barn som INTE följer med oss över helgen är ju kvar i stan och bor här såklart … *hrm* Alltså tittar till katterna som vanligt. Sen drar de ju ut med kompisar osv på dagen men de bor här på natten … Jag ÄR verkligen vimsig …
Förra sommaren när vi åkte på semester bodde min kära vän Natta (Fylgias) i vårt hus med alla djuren … helt outstanding!!!! TACK vännen!!!! Vi återgäldar genom att stora barnen bor hos henne när de behöver hjälp … :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Hmm det blev så denna gång att jag lämnade Buffy över natten
-dock åkte ut vi sent i går -det var så varmt och soligt att det gjorde inget att komma ut sent på sjön..sen åkte jag hem mitt på dagen..
Men-usch-inte njöt jag som jag hade gjort MED Buffy!!Han älskar ju att vara med..
Nästa gång-då ska han med-men denna gång blev lite improviserad..jag hade nästan tänkt strunta i det..det var ju Sthlm maraton med avspärrningar överallt osv….
Särbon har båten på Dalarö..jag fick åka värsta omvägen för att komma dit-nästan till Uppsala
och vända (nej- men nästan..)Det gick inte att åka rakt söderöver..
Hursomhelst-Buffy verkade faktiskt helt oberörd!Det var kändes skönt iallafall-men som sagt nästa gång ska han med!
Behöver lite mer planering innan bara-fixa lådan mm.
#15 Ja-visst han är ju som mitt barn,precis som hunden är det - och som Näsan och dina andra djur är som dina!
Men min särbo fattar inte riktigt det…(hur mycket jag än förklarat det för honom hur mycket dom betyder och alltid kommer göra..)
Han får finna sig i det…vi är ju särbos som sagt.
Och hoppas att du själv hade en skön helg Anna77!
Åh! Jag klarar knappt av att lämna min husis när jag går till jobbet. Hon ser så ynklig ut varje gång jag lämnar henne. Jag skulle aldrig klara av att lämna henne över en hel natt. Inte så att jag tror att något skulle hända, men… jag tror inte att JAG skulle klara mig en natt utan henne. 

Du led nog mer än Buffy, men jag kan heller inte koppla av när gänget inte är med på t ex landet.
Jag och Buffylina ser fram emot ett kort på Buffy i flytväst!
Har man två katter är det inga problem att låta de vara ensamma ett dygn
#6 Då innebär det att man inte få arbeta om man inte har arbetet hemma. Varför skulle det ske på natten det kan ju lika gärna hända på dagen.