Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1556 ggr
trimmus
2012-07-04 10:45
0

Temperamentsproblem, cornish rex

Hej. Jag och min man har en Cornish Rex och en Orientalisk korthår. De är båda 8 år gamla, kastrerade innekatter, och har varit hos oss sedan de var ca 4 mån gamla. Temperamentet hos dessa två har alltid varit olika, säkert beroende på specifika rasegenskaper. Rexen är dominant, pratig, aktiv och krävande, medan orientalen är mer timid och blyg. Större delen av deras tid tillsammans har de dock kommit bra överens. Tyvärr har rexen problem med aggressiva tendenser - om han blir irriterad över något så går han till attack mot sin "bror", och att tillrättavisa honom är som att hälla vatten på en gås. Han får en psykotisk blick och fortsätter bara att attackera brorsan, som skriker och fräser. Vi hittar små ärr på orientalen, men inget stort. Rexen förorsakar mer och mer stress hos hela familjen, humöret verkar bli värre med åren. Nu är vi gravida och min man jobbar mycket borta. Det är en mardröm att vara ensam med rexen. Eftersom han har för vana att periodvis hoppa och kliva på oss människor under natten så har jag, p.g.av graviditeten försökt att stänga honom ute från sorummet under natten. Blir då väckt flera gånger av att han skriker och krafsar på närmsta stängda dörr, något som han kan göra utan uppehåll i timmar. Han tål INTE att bli utestängd från något och beter sig som en störd hund. Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Någon med liknande upplevelser? Tips?

AnneAlva
2012-07-04 11:49
3

Vad tråkigt att ni har problem. Rynkar på näsan

Jag tycker att det låter som om han är understimulerad och att det är därför han ställer till ofog. Kan det vara så att ni har mindre tid för honom nu än ni hade när ni först skaffade katterna? Rexar behöver generellt mycket aktivitet och kan utveckla beteendestörningar om de går och är understimulerade under lång tid.

Att du är gravid kan vara ytterligare en bidragande orsak till hans intensifierade beteende just nu. Han märker självklart av att det är något som är annorlunda och dessutom beter ni er annorlunda, han får inte göra som han har gjort tidigare och vara i sovrummet etc.

Du skriver att familjen blir mer och mer stressad och att du känner att det är en mardröm att vara ensam med honom. Det är något katterna definitivt också känner av och det gör problemet värre eftersom han gissningsvis blir stressad av det. Om den energi han får hela tiden är negativ så kommer han bli en mycket olycklig katt om han inte redan är det.

Mitt råd är att se över er situation, kan ni ge honom mer av det han behöver? Positiv uppmärksamhet, aktivitet, lek och gos. Om inte så tror jag att det är bäst för både er och honom att han får komma till ett hem där får mer tid och aktivitet, kanske som ensamkatt om han har tendenser att visa aggression mot andra katter.

Jag hoppas att er situation löser sig och att han ska bli en snäll och go kisse igen!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

trimmus
2012-07-04 12:12
0

AnneAlva, tack för din kommentar. Du har säkert rätt, han har alltid krävt mycket tid och tålamod, något som vi har allt mindre av. Vi funderar på omplacering, men oroar oss över hur han skulle behandlas av nya ägare som kanske inte har vårt tålamod. Det måste vara någon med stor rexvana i så fall.

Han har dessutom en del mindre problem som potentiellt kan kan komma att störa nya ägare, en känslig mage och en vana att bajsa utanför lådan. Det är inget nytt, utan har pågått i flera år och blivit något som vi accepterar och lever med. (Han är regelbundet kollad av veterinär och vi håller mycket god lådhygien.)

Emellan utbrotten är det en väldigt gosig och social katt med stor personlighet och en härlig energi. Vi skulle sakna honom mycket trots allt.

Arcadia
2012-07-04 19:09
3

Måste säga att jag aldrig här Orientaler rent generellt beskrivas som "timida och blyga" inte ens i jämförelse med Cornish rex. Jag tror inte att era problem är kopplat till rasspecifika olikheter mellan katterna. Däermot verkar det som att katterna inte trivs tillsammans av det du skriver. Alla katter är individer oavsett ras och alla älskar inte alla. Att Cornishen bajsar utanför lådan är absolut ett tecken på att han inte trivs hos er. Vad det beror på vet jag inte. Kan vara att han är understimulerad och/eller inte gillar sin "kattkompis".

Precis som AnneAlva skriver känner katter säkert av den negativa energi ditt inlägg ger uttryck av. Det blir en negativ spiral som är svår att bryta.

Jag tycker det är tråkigt med omplaceringar pga av bebis - men i ert fall tror jag att det är bästa lösningen.

mjau74
2012-07-04 22:04
0

Jeg har hatt både orientaler/siamesere og nå har jeg cornish rex.  Vil si at temperamentet på desse rasene er veldig likt. Men så klart er det ulikheter mellom individene. Håper det løser seg for dere og kattene :)