Tidig kastrering av katter?
Jag har funderat mycket på det där med tidig kastrering av katter som ändå bara ska vara till sällskap.
Hur är det med alla gamla fördomar om att honkatten måste ha löpt minst en gång (gärna också haft en kull) och dessutom vara över 1 år. Finns det någon sanning?
Vad är riskerna respektive fördelarna med tidig kastrering?

Jag trodde på det där om att honorna måste ha löpt minst en gång alt haft en kull, så jag väntade med att sterilisera min hona. Men när hon väl började löpa så slutade det inte, hon löpte i 2veckor oavbrutet och sen hade uppehåll på några dagar. Sen började allt om igen. Under löptiden var hon extremt kelig och det rann från vaginan och det var skitäckligt då hon buffade upp rumpan mot allt och alla.
Hon löpte nästan oavbrutet på det viset i några månader, sen gav jag upp och kastrerade henne. Passade på att fråga veterinären om det påståendet att honkatter skulle må bättre att få en kull innan de steriliseras. Hon sa att det var rent skitsnack, Det bästa är ju att kastrera så tidigt som möjligt så stackaren slipper plågas med alla hormonstormarna under löpperioderna.
MIn lugnade ner sig också efter kastreringen…lite grann…hon var fortfarande full i fan men jag tror hon är född sådan. Hon lugnade ner sig mer när jag sålde henne, det visade sig att hon mådde bäst av att vara ensamkatt.
läs här om tidig kastrering http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
jag kommer att kastrera ungar då dom är 12 veckor eller tidigare innan leverans
Tack Leonis för länken! Ska genast läsa!

Jag kan väl säga att jag håller på att ändra uppfattning om tidig kastration..På hankattungar som endast ska till sällskap tycker jag att det är helt ok men är fortfarande mycket tvivlande till att kastrera små honkattungar då det är ett stort ingrepp även på vuxen katt…
Jag tror dock inte att det finns några nackdelar med tidig kastration av hanar..
Jag tänker lite på om det inte blir krångligt för en liten busig kattunge att hålla sig i stillhet? Fast å andra sidan kanske de läker lite fortare?

Det finns två "läger" om ni förstår mig rätt de, som är för tidig kastrering alltså vid 12 veckors ålder, sen de som kastrerar vid 6 mån eller senare. Alla veterinärer kastrerar INTE före 6 mån. Det är mycket små organ, kräver skicklighet och VANA. Samt en del veterinärer anser inte att det är "okey".
Sen går ju meningarna isär vad är okey, 12 veckor då är kattungen "väldigt ung". Risker vid sövning, hormoner, immunförsvar osv. Läs båda sidors argument och bilda dig en egen uppfattning. Personligen tycker jag inte om tidig kastrering, men det betyder ju inte att att min uppfattnig är "rätt" men jag skulle inte välja att göra det , eller köpa en kattunge som är kastrerad vid leverans.( Om jag inte "kär" hmm…you know what I mean)
Sen anser jag att katter som inte ska gå i avel ska kastreras. Många kastrerar sina hundar nu förtiden.I USA har man gjort det i evigheter. Har inte varit så "poppis" här i Sverige att göra det, men det verkar börja slå väl ut och hundägare som jag pratat med säger att det blivit en enorm skillnad bara till det positiva hållet.
Phuu..långt inlägg blev det.
Oh så glad jag blir att vi tar upp detta, är för tidig kastrering, efter alla fina artiklar och rapporter jag läst i ämnet. Allt är positivt för katterna, av båda kön. Jag har däremot aldrig under alla år läst en endaste rapport/undersökning om varför 6 månadersgränsen ska vara så magisk att många anammar den och tar det till sig som en sanning? Huskatter kan ha en kull när de är 6 månader, är t ex det bättre än kastrera tidigt?Honor som blir kastrerade före könsmognaden löper en minimal risk att få juvertumörer!Har skrivit på ett annat ställe att det är över 91 % färre som får tumörer!
På min hemsida på Länkar har jag många länkar om tidig kastrering.Kika där om ni söker info. http://www.djaknenscattery.com
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
bra info om detta!!
#6 och #7 Tack för era utmärkta motiverade svar, nu finns det endel att läsa så jag (och fler med mig) kan bilda en egen uppfattning!
Finns det några fler som har erfarenhet av tidig kastrering?
Jag har aldrig gjort det , men kommer att göra det utan att tveka när det blir aktuellt.

Jag skulle aldrig köpa en kattunge som är kastrerad.Anser att det är upp till mej som köpare att avgöra om och när kastrering ska ske. Om man som uppfödare kastrerar tidigt, gör man det då för kattens eller för sin egen skull?

Hm.. Intressant ämne!
Jag ska iväg med Mistie nästa vecka för kastrering. Hon är nu 5,5 år, och har hos tidigare ägarinnan fått p-piller. Hon flyttade hit för snart 2 månader sedan, och nu har jag äntligen fått en tid för kastrering som passar!!
Lilla Isa har bott här i snart 3 veckor, och på söndag fyller hon 4 månader!! Jag har inte ens tänkt tanken på att kastera henne redan nu. Har ju alltid hört att man ska vänta tills efter första löpet, men nu får jag nog kolla upp det här… Ska passa på att prata med veterinären när vi är där med Mistie…
Jag har också hört det där med att dom skulle både löpa och ha en kull först, och trodde på det. Men sen när jag började fördjupa mig i ämnet, så kom jag underfund med att ju senare man kastrerar och ju flera kullar senare, så ökar risken för bl.a cancer.
På kliniken som jag kastrerade min katt så görs det mellan 6-10 månader ålder på honor. Fick nästan bannor eftersom hon var minst 8-9 månader. Men å andra sidan så ville jag att hon skulle ha vuxit nästan färdigt först. (Hon såg ut som hade mask ett tag för hon var mager och eländig, men hennes ben hade sådan fart att växa att inte musklerna riktigt hängde med.)
#6 Där håller jag med. Ska inte kattorna användas till avel så ska dom kastreras. Visserligen går jag och funderar här på hur Vimsan skulle blivit som mamma, nu får jag ju aldrig veta det. Vi bestämde före vi hämtade henne hos "GammelHusse" att hon skulle kastreras.
Tycker det låter fel att ta bort delar av katten innan den har växt färdigt.
Jag gör det enbart för katternas hälsas skull.Inte för pengarna. Kattungarna kommer att kosta exakt lika mycket oavsett! (Det kostar nästan 1000 kr att kastrera en hona.)Och de slutar inte växa för att man kastrerar dem tidigt.Många veterinärer är faktiskt okunninga i ämnet och kör i gamla väl inkörda hjulspår. Fråga efter forskning på området som stödjer deras teorier!
#11 Jag skulle gärna köpa en kattunge som redan var kastrerad, det hade varit skönt att slippa den biten. Jag är ingen uppfödare och har heller inga planer på att bli, så för min del är det självklart att kastrera och det hade underlättat för mig att köpa en kastrerad katt, helt klart.
Jag tror att uppfödare som kastrerar sina kattungar gör det för att bevara och vidareutveckla rasen. Det är ju bara att se på Blocket hur många kattungar som dyker upp där ex. -mamma Cornish Rex och pappa Norsk skogskatt/perser.
Hade jag varit uppfödare hade jag nog övervägt saken och kastrerat mina kattungar som inte ska gå i avel.
Felet med forskningsresultat är att det är med dem som med statistik, man får det svar man vill ha. Se bara en sådant sak som rökning förut en forsakare sa att det var farligt och en annan med samma resultat sa att det var ofarligt.
Så man ska nog ta dessa forskningsresultat med en nypa salt!
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Statistik kan man vända lite hur man vill, och kanske ljuga lite.. Men nog tror jag på en forskare/veterinär och kattuppfödare mer än på folks tyck och alla myter om katter!Susan Little har forskat i många år och hon älskar katter, det står helt klart.Så är det någon jag tror på så är det den forskning hon gjort!
Hur man än diskuterar så är det ändå uppfödare i samverkan med veterinär som beslutar och genomför kastreringen även om jag tycker katten ska vara färdigväxt, men jag är ingen uppfödare.