Varför kastrering?
För några år sedan gjordes en undersökning om vad kattägare har för erfarenheter av kastrering och det här är några av svaren:
- Hans urin luktar inte mera och han sltade kissa på soffan
- Just det att kattne fick det lugnare och blev ännu mera tillgiven till oss. Han har inte blivit fet utan han är i mycket bra kondition
- Du slipper få hemmet förstört och katten slipper otillfredsställda instinkter
- Mycket trevligare i temperamentet, blev vackrare (bättre päls och ögonfärg)
- Ett måste om man inte ska avla på katten, den lider av att ständigt sukta efter att få para sig
- Bra att inte kunna sätta fler katter till världen än de som planeras noga
- Man slipper använda p-piller eller få kattungar hela tiden
- Ingen skillnad på katternas personlighet men man slapp den starka lukten av deras urin och att de skvätte där de inte skulle
- Cosmos skvätte omkring sig och hade ett fruktansvärt temprament man märkte att han inte hade balans i sin kropp före kastreringen, efter var allt som bortblåst. Vi hade fått tillbaka vår goda, glada, busiga ungkatt igen
Ska inte katten användas i aveln tror jag att det är skönast och lugnast fö katten att bli kastrerad.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Ja, det tror jag med Gittan!

Jag tycker att de flesta anser att det är en självklarhet att kastrera sin katt, vilket är toppen.
Men jag som även har låtit kastrera alla mina hundar, av samma anledning som katten - att de inte ska gå i avel, kan möta så enormt mycket motstånd. Många har ideer att det rör sig om att jag inte kan hantera mina hundar annars, att man ska komma åt "problemet" med lydnad, att det är fel mot hunden att utföra ett sånt "stort" ingrepp på den om den är frisk osv…
Vad tror ni detta beror på?
Det är bara inrotade tyck och fördomar som gör att folk lyfter på ögonbrynen när man kastrerar hundar. Jättebra att du tänker på hundarnas sinnesfrid. För det stressar djur att vara fertila. Jag som är för tidig kastrering av katt har läst på mycket om det. +91% färre juvertumörer på honor som kastreras före puberteten. Jag har förlorat 3 honor på grund av att de fick juvertumörer, och ska jag någonsin ha en hona till sällskap ska hon kastreras vid 11-12 veckor!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag tycker det är bara fördelar att kastrera om nu inte katten går i avel..
Även om hanen inte uppvisar synlig stress, så ser man tydligt efter kastrering att hanen blir en ännu mer harmonisk katt.
Vill passa på att fråga om ni sett samma fenomen på era hanar efter kastrering..
Min hane blev lite löjlig om man nu kan säga så..
Han har gått från att vara högsta hönset & ha värsta självförtroendet..en katt som aldrig har varit rädd för någon eller något..
Detta händer bara ibland , men innan kastering hände det inte alls..han kan få för sig att han ser saker & blir så att säga rädd för spöken..
Ibland för skuggor & ibland en filt tex i soffan som han uppfattar som något farligt..
Jag kastade ut frågan till några i min omgivning & då de tänkte efter så stämde detta på deras hanar..
Får för mig själv att deras identitet i katteriet har förändrats på ett sånt sätt att huvudet säger att de är störst bäst & vackrast men hormonellt så finns det en tveksamhet..
Vad har ni för erfarenheter av detta ?
Det känns inte alls som om det är ett problem utan mest en fundering. Min katt mår alldeles utmärkt annars & bättre en som fertil…men detta lilla har kommit.
//Maria
Ps: Mina hundar är oxå kastrerade
#4 Vet du om alla veterinärer kastrerar honkatter så tidigt, eller måste man vända sig till någon specialklinik?
Hmmm… Känner att jag har tusen frågor, startar en ny tråd om tidig kastrering!
Klart den ska kastreras om den inte ska användas i aveln!