Seniorkatt + kattunge, foderfråga
Kommer ju att få hem en liten kissunge nu i juli & funderar på det här med fodret.
Har nu en kastrerad huskattdam på 8 år som är van vid fri tillgång på mat. Hon är smal & fin & äter nu JW adult foder.
Men hur gör man när lillkillen kommer? Han kommer ju behöva kattungemat. Tror ni att det är ok för damen att oxå äta det en period eller ska jag försöka fixa så att de bara kan äta sitt egna foder?
Tips tack!
Se tråden "Olika mat till olika katter…" under Hälsovård etc … där finns en superhärlig lösning som Rexmamma visade. En egen kattbar! :)
Vi har ju husisar och småtjejer och vi kör RC Silhouette (den heter väl Light numera) som fri tillgång och så får småtjejerna äta RC Kitten på morgonen och kvällen. Hade jag vetat om Rexmammas lösning hade jag gjort så direkt. Nu är det ju så att Phoebe är smalare än européerna (småtjejerna) så det skulle aldrig funka *asg* för hon skulle bli fet som en gödgris på ingen tid alls!!! :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Tackar :)
Funkar ju så länge kattungen föredrar sin egen mat iaf… annars blir det ju till att tänka ut nåt annat.

Måste bara fråga alla med erfarenhet av kattungefoder/uppfödare (glömt hur det var när Buffy var liten)
Jag har hört av en säker källa att det kan funka bättre än andra foder att få ner katt i vikt med det pga fetare foder och snabbare mättnadskänsla..(alltå ge enbart det-självklart går de upp om de äter både vanligt samt kattungefoder..
Vad tror ni andra om det??-det är ju "typ" GI-metoden på människor-men människor och katter har ju annorlunda ämnesomsättning..dessutom undrar jag över hur en vuxen katt klarar de extra vitaminerna mm som är i katttungefoder-(väl?)
#3 Är rädd för att en vuxen katt ökar i vikt av kattungematen för att den äter mer av den pga lättare att äta och godare smak. Typexemplet är min Mirre som växte som en galning av kattungematen som han snodde av kattungarna. Den egna maten orkade han inte med

#4 Ok…hm men Mirre åt både vanligt och kattunge ändå då väl?(även om han som du skriver inte orkade sin egen efter att ha ätit kattungefodret…han blev mätt alltså iallafall..)
Jag kan tänka mig honom framför mig-svullade på för att de andra inte skulle hinna komma och ta den
…de gör ju så där djuren..ha ha..
Men jag undrar hur det går om man ger en ensam katt -som ej har konkurrens om fodret- detta..Det ska ju ge en snabbare mättnadskänsla och kunnas ges mindre då.
Dessutom-ska det ju vara kolhydraterna de går upp av - inte fettet..
-snurrigt och bökigt detta.Tur att jag slipper detta med bantningsdiet för egen del..
#5 Ja det är en djungel av ämnen hit och tid och vad som är bäst osv. Det bästa är nog att prova sig fram