Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 437 ggr
PiaW
0

Vad ska jag smörja kattens öron med??

Imorgon tänkte jag på min enda lediga dag den här veckan ta med mig katten ut och lägga mig och sola. Men nu är ju inte Didi van solen så jag antar att det vore bra att smörja in hennes öron med något solskydd, men vad?? Ska jag köpa särskilt till henne, eller kan hon använda samma som jag?

La_Joz
0

Bra fråga!! Jag har själv funderat på samma sak. Mina katter älskar att ligga på balkongen i solen, men man blir ju lite orolig för dem.

Hur gör ni andra? Smörjer ni era katters öron om de är i solen, eller klarar de sig utan att bränna dem?

AbigailGabble
0

Peter, som ju är något av en engelsk ros i hyn, smörjer vi in med vanlig solskyddskräm för barn - sån med hög spf, ni vet. Det funkar fint, men doften blir lite märklig på en katt… Skrattande

Lullan1
1

Jag har också hört att vissa rexar kan vara känsliga för solen, just öronen där det inte finns så mycket hår.

Vanlig solskyddsfaktor för barn precis som #2 skriver, borde funka alldeles utmärkt!

Hoppas ni får en härlig dag ute!

chikan
0

Herregud, det har jag inte ens tänkt på. Fuffens hänger hela dagarna på balkongen, men han ligger mest under en bänk i skuggan och sover. Han är klok den där katten. Ligger inte och pressar som Matte… Oskyldig

smirik
0

Vi har också användt vanligt solskydd, fast blev tipsat att använda en utan parfum och färg och sånt grejor som kanske inte är så bra att få i en kattmage om dem skulle sklicka i sig något av cremen

kissan78
0

Helosan sol ska visst va bra att använda, den används på kor och hästar och vet att en del sphynxägare använder det så då bör det funka fint på rexarna med. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

RacerDonnans
0

Jag använder Forever living produkts aloevera solkydd. Det är den mest "slick" vänliga kräm jag hittat. Den är även "barnvänlig" så vi använder den hela familjen både två och fyrbenta. Det är bara en av mina fyrbenta dock som jag använder den på då de andra ligger mest i skuggan.
Eftersom jag säljer dessa produkter har jag provat nästan alla produkter i vårt sortiment som går att använda på katter. Min ena katt står vid kylskåpet och skall ha sin dagliga dos av juicen och en av de andra älskar att bli sprayad (duschad med sprayflaska) med aloevera. Hon slickar på sprayflaskan efteråt.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

PiaW
0

Tack så mycket för hjälpen allihop. Jag köpte en för barn. Parfymfri för barn med känslig hy och solskyddsfaktor 30 Cool     

Nu bär det ut i solen. Tar med mig en handuk att fukta till Didi om det skulle bli för varmt för henneGlad