Dräktig katt som matvägrar?
Min Ragna har varit kinkig med maten sedan hon kom hem från sin parning. Hon är på dag 25 idag och har varit hemma i 2 veckor. Hos hanen åt hon bra, hon parades hemma hos Thomas och jag träffade henne där varje dag. När hon kom hem var hon lite grinig mot sina kompisar och verkade inte helt tillfreds med situationen. Fodervärden såg dock att hon åt men de märkte ganska omgående att hon inte åt "som vanligt" utan gick ifrån skålen ganska snart efter att maten serverats. Vi fick börja erbjuda henne annan, godare och mer omväxlande mat (mjukmat - har provat alla de sorter - Porta 21, Mjau, påsar med sås, olika pytteburkar… allt, kött i alla dess former, tonfisk, ersättning, vitaminpasta, ost, mejerivaror mm.) för att hon skulle äta när maten serverades. Sedan i onsdags äter hon dock inget alls själv utan vi hjälps åt att mata henne. Hon tar glatt emot Hills A/D när man matar med spruta, ersättning med spruta går också bra, inget bråk och inga protester så det är inte svårt att få i henne mat, men något är ju galet.
Självklart har hon varit hos veterinär. Hon hade trots matning blivit uttorkad och har varit inne på DjurAkuten sö-ti, dagtid, hon har fått komma hem på kvällen. Hon är snäll och låter sig matas där också. Veterinärerna kliar sig i huvudet då alla prover är fina, lever, njurar, hjärta, blodprov etc. Röntgen av buken ser bra ut. I går togs ett prov för att se om hon kunde ha bukspottkörtelinflammation men det såg fint ut och hon har inte några symptom som talar för att det skulle vara det som är problemet heller. Hon har ingen feber, ingen undertemp, hon kräks inte och hon är inte lös i magen, hon har inga symptom alls förutom att hon inte äter och dricker (vilket är illa nog!) och hon ligger mest stilla. Hon ser fin ut i mun och hals och verkar inte ha ont. Förhoppningen var väl att hon skulle komma igång efter att ha blivit uppvätskad, men icke. Vi alla vet ju att en uttorkad katt inte äter och en katt som inte äter blir uttorkad… Hon dricker inte heller.
Normalt sett är Ragna, liksom mina andra katter, en glupsk katt som äter allt.
I och med att hon är så pass dålig som hon är har jag hoppats på att hon inte är dräktig, men det är hon. Hon har fått röda tuttar och veterinären i måndags hittade fostersäckar och i alla fall ett litet hjärta med ultraljud. Veterinären ville mest se om hon kunde se något på UL så tidigt i dräktigheten, det var alltså inte så att jag tog inne henne för UL på dag 23.
Lägger tråden på avel, genetik och uppfödning… det är trots allt en dräktig katt jag oroar mig för.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller som har några tankar kring detta?
oj! vad jobbigt..
Meda har ätit lite mindre de sista dagarna, men kom igång nu imorse igen.. hon är ju dräktig och på dag 24-25 också.. Hon har mest sovit sedan i fredags.. men hon dricker dock och är inte uttorkad…
Jag tog hennes beteende som gravid beteende.. dvs kanske lite illamående, slö och trött m.m.. Fast det kanske är annorlunda? eftersom jag ser att hon dricker vatten.. och även om hon lämnat hälften av maten i flera dagar.. så har hon som sagt kommit igång nu igen och äta….
Hoppas det löser sig och att hon kommer igång! Hon kan ju ha riktigt jobbig gravid illa mående och då inte vilja äta..?
har ni prövat att ta tillbaka henne till Tomas? kanske hon lever upp där igen och äter? eller det kanske inte skulle funka?

#2 Thomas föreslog det.
Han är bäst på många sätt! ♥ Tro mig, jag har övervägt det men törs inte om det är så att hon är sjuk och smittar. Hon var väldigt harmonisk där och "förälskad".
Vi trodde alla först att hon var stressad av att flytta hem igen och kanske lite påverkad av dräktigheten, men nu har hon ju slutat äta helt (hon tar emot snällt vid matning) och hon dricker som sagt inte.
men stackars er….
har inga förslag dock, här har det alltid blivit mattjuvar när man varit dräktig…….
Om hon inte mår extremt illa,så tycker jag det verkar som att hon sörjer. Så gjorde en hona när hennes kompis måste flytta.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#4 och #5 Tack! Jag ser gärna på det här ur alla möjliga infallsvinklar, inga tankar eller funderingar är fel.
Jag tror oxå på det Eine sa..att hon "sörjer" har haft både hund och katt (dock inte dräktiga) som totalt vägrat äta och dricka när de kommit "bort" från flocken.
Vilket fall så hoppas jag innerligt att det löser sig och att hon snart mår bättre 
Stor KRAM
Du tror inte att hon mår illa pga dräktigheten?
Hoppas att det vänder snart och att hon börjar äta.Skönt att hon tar emot sprutmaten ändå.
Stolt ägare till tre La permer
Jeg tenker at enten sørger hun eller så er hun dårlig pga drektigheten. Har hun hatt kull før? Hvordan var hun eventuellt da? Er dette hennes første kull kan det hende hun er av dem som blir veldig dårlig av drektighet.
Hur mår Lillkatta i dag då?
Stackars lilla fröken! Mina honor har mer eller mindre varit väldigt dåliga på att äta när dem varit nyparade fram till vecka 4 ungefär, då brukar det vända. Däremot har dem inte matvägrat så pass att dem blivit uttorkade eller slöa utan dem mår bara illa och vill inte äta så mycket. Har faktiskt bara haft en hona som gluffsat i sig lika mycket som hon brukar i vanliga fall under just den tiden. Det kan ju va en blandning mellan saknad och illamående som gör att Ragna blivit så väldigt dålig på att äta. Hoppas verkligen för er allas skull att det vänder väldigt snart!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Hon mår kanske illa på grund av dräktigheten men hon kräks inte. Tack och lov! Veterinärerna hittar ju inga som helst fel på henne så min ända förhoppning är att hon blir mindre illamående (om det nu beror på det) och får upp matlusten igen.
Idag satte hon sig faktiskt upp och såg lite intresserad ut när det serverades mat till kompisarna. Hon åt också två torrfoderkulor självmant innan jag matade henne plus att hon tog en liten längre runda från sin liggplats på väg till nästa liggplats efter matning. Tänk om det håller på att vända!?
#12 Hoppas verkligen det vänder sig nu!! Är ju inge kul när ens älskling matvägrar och dessutom dräktig. Kram
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Usch så jobbigt!
När Peleus matvägrade så visade det sig att han hade ont. Han hade en urinvägsinfektion, men visade inga andra synliga symptlom, han låg bara och ville bli lämnad ifred. Har man kollat efter bakterier i urinen?
Phoebe matvägrade ett tag när hon hade 6-veckors kattungar. Hon las in någon dag och fick vätska och näring, men inga prover visade på något mer än att hon var uttorkad. Det blev tvångsmatning och så småningom började hon äta självmant igen…, men det var en pärs!
Jag håller tummarna för att det vänder nu!

#14 Alla prover är tagna, även urinprov, alla är fina. Hon verkar inte ha ont någonstans, men vissa är ju bättre på att maskera sådant. Hon har faktiskt rört lite mer på sig i kväll men dock inte ätit något mer självmant. Kan man våga hoppas på att hon äter i alla fall fyra torrfoderkulor själv i morgon?
Hoppas hon har fått i sig åtminstående 3 kulor nu på morgon , håller tummar och tår för att det vänder för din fina Ragna och hon kommer må bättre snart.

Jag tror att det håller på att vända!
I morse åt hon flera kulor, och hon var mer allert och nyfiken på vad som hände.
Hoppas det löser sig med lillfröken! Det låter positivt att hon ätit lite nu!

#18 Nu känner jag hopp! Hon petade i sig några torrisar vid 12-tiden också. Annars är det matning med A/D som gäller men nu ser jag ljuset i tunneln.
Hur går det? Har hon petat i sig nåt mer?
Så skönt att hon är lite piggare och petar i sig lite mat själv.
Stolt ägare till tre La permer

Vi fortsätter att göra framsteg! Med myrsteg, men ändå framsteg! Hon har även varit uppe och rört på sig lite grand nu på förmiddagen.
Jag har fått ett sådant bra stöd från en annan uppfödare som varit i samma situation och från er här också naturligtvis. Förmodligen mår lilla Ragna extremt illa av att att vara dräktig och det är därför hon inte velat/vill äta. Tack och lov har hon ju ändå fått behålla allt jag petat i henne.
Hur som helst så känner jag mig lugnare nu och det känns att vi har nått en punkt när det bara kommer att gå bättre nu. Om det föds någon/några bebisar om ca 4½ vecka återstår att se, det har ju varit en tuff resa så här långt. Ragna kommer i alla fall att bli bra, det känner jag!

Vad bra det är när man får råd och stöd från andra uppfödare!
TS - Jag vet hur mycket jobb och tid du lagt ner på lilla Ragna, och hur stor oron har varit. Skönt att det äntligen verkar gå åt rätt håll!
De är jättefina, båda blivande föräldrarna. ♥ Hoppas att allt går bra nu. Kämpa vidare!
låter fint!