Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2076 ggr
smurfan-13
0

Rått kött

Ni som ger era katter rått kött, vad för kött ger ni? Hur stora bitar? Hur fick ni katterna att börja äta det (mkt kräsen sak här hemma!)? Hur mycket får de per dag? osv… Berätta helt enkelt!

MonicaLagerquist
0

Mina äter allt kött .Gris hare rådjur älg lamm ko fågel av olika slag häst.

Jag ger i lagom stora bitar så stora att dom inte kan svälja dom hela utan måste tyugga/bita för att få i sig.Till mina kattungar börjar jag med finskuren kycklingfile vid tre veckor sen får dom kyckling vingar eller lammspjäll från ca fem sex veckor.

Mängden anpassas efter storlek och vikt på katten.Vissa dagar får dom säkert lite mer än andra men det skulle dom ju ha fått även om dom jagat själva.

Det var bara en av mina som trilskades i början han fick då kyckling insmort med leverpastej.Annars kan man krossa torrfoder eller jästex tabletter och strössla köttet med det.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Jag skär fingerlånga strimlor av rått fläskkött och nötkött.Kyckling-*korv*(rå BARF) får de en klick av när jag har.När jag lagar till kyckling brukar jag ge små råa smakbitar av det också.Bla vingspetsarna som  är mycket gnagvänligt.Vissa perioder får de rått kött varje dag andra perioder mer sällan. Är det väldigt varmt ute blir det mest torrfoder för hygienens och ev magarnas skull

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smurfan-13
0

#1 ger du enbart rått kött? Man kanske ska fråga hur det normalt ser ut på utfodringsbiten för er? ;)

Brukar ge mina hundar rå oxsvans ibland, vilket de älskar, men annars är jag mycket försiktig vilket kött de får rått.

MonicaLagerquist
0

Jag ger både kött med ben och hjärta lever. Sen får mina katter Mjau burkmat dom målen jag inte är hemma.

emiya
0

Idag fick mina katter lammkött. Fick lite dåligt samvete när jag läste era inlägg, det är inte ofta de mina får rått kött. De får oftast smaka när det är tillagat.

Är det verkligen bra med rått kycklingkött? och ben? Har hört att man inte ska ge det…….? Sen varnas det ju för trikiner i fläskkött……… Sannerligen förvirrande!

flis
0

Jag ger mina strimlat kött, men det är inte alla som äter det än. När jag var hos vet frågade jag om kött till katter. Då sa hon att man absolut inte fick ge kyckling med ben, helst skulle den också vara kokt. Det var stor salmonellarisk med rå kyckling, och benen kunde göra hål på mage och tarmar. Är det nån här som haft problem med det?

Buffy-co
0

Jag tycker också detta är förvirrande-tydligen klarar katter de bakterier som vi ej klarar typ tex Campolybacter (stavning??) som finns i all rå kyckling..Men jag blev försvånad att veterinären sa att salmonellarisken var stor om man gav kyckling- salmonella finns ju normalt ej hos SVENSK kyckling-däremot kryllar det av den i Danmark har jag hört-där kan man tex inte äta råa eller löskokta äggg heller pga salmonella..
(Kanske Smirik kan säga hur det är med detta-jag har bara läst om det..)
Så veterinären måste väl menat om man ej ger svensk kyckling-tex finns ju även fryst ifrån tex Thailand, även om dansk väl är vanligast efter svensk…

Själv köper jag enbart svenskt kött- en bra sak att slå slag för på Sveriges Nationaldag!!

Men..frågan var just detta-hur klarar katterna av dessa campolybacter(kyckling),trikiner (fläsk-fisk) osv..????

Själv har jag bara gett mina katter och hundar sånt kött rått som även vi människor klarar rått-dvs oxkött..

Benen däremot,där har jag hört att råa ben är mjuka seniga ju och därför ok-däremot kokta ben är farligt-särskilt kyckling och fläskkotlett typ..både för hund och katt..
MEN känner mig också mycket osäker runt detta..

Gittan
0

Jaha

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Mina katter kan få smaka lite på den råa köttfärsen innan jag gör den i ordning. Annars ger jag dem inget rått kött

MonicaLagerquist
0

campolybacter har katter i sin normala tarmflora.Det som är farligt med att ge kyckling till katter är om man själv har mycket dåligt imunförsvar typ lider av HIV eller har levkumi då kan man själv bli sjuk Fast största smittkällan för det är dålig sköljd sallad.Med vanlig kökshygien minimerar man risken.Tvätta händerna efter att du givit katten kött om du tagit i köttet.

Likaså är det med salmonella den risken är faksiskt större med torrfoder efterom att man oftare hittar det i torrfoder än i svensk kyckling.Trikiner har inte funnits i svenskt griskött sen tidigt 60.tal ger man katterna björn kött eller obesiktigat vildsvin ökar ju risken men hur många ger katterna björnkött?

Angående ben så är allt rått tillåtet Hur ofta ser ni vilda djur göra upp eld i skogen renska och koka fågeln innan dom äter?

smurfan-13
0

Fast det här med att vilda djur inte gör upp eld & tillagar sin mat håller inte tycker jag. Om de kunnat hade de kanske gjort det. Sen så kan det ju faktiskt vara så att de dör pga splittrat ben som punkterar deras tarm. För min del känns det inte värt risken! Även om jag vet många som gett sina hundar både fläsk & kycklingben under många år, så vet jag även hund som dött för att den fick ett splittrat ben som förstörde tarmen. Är det verkligen värt det?

MonicaLagerquist
0

Självklart gör alla som dom vill.Men jag har lite svårt att tro att en köttätare inte klarar av att äta kött och ben.

Buffy-co
0

#10 TACK snälla MonicaSkrattande-det var precis ett så informativt svar jag ville ha!
Jag har undrat länge över detta med rå kyckling!!Ska börja testa med det..
Förstår det du skriver om torrfoder,hmm det är det som är så dumt-själv köper jag enbart svenskt kött-men kan köpa katt och hundmat från andra sidan atlanten-inkonsekvent!
Men inget svenskt bra torrfoder finns vad jag vet?

#11 Jag tror att du tänker på kokta ben eller??
Man ska ju absolut inte ge en hund kokta kyckling el.fläskben..Detta med råa ben är en annan sak vad jag har förstått..de är sega innan kokning..MEN visst jag undrar om en hund kanske kan få flisor ifrån ett rått ben ändå..de är ju starkare i käftarna.
Skulle inte heller våga utan mer info om detta till HUND just..(har själv hund)

Eine
0

Gödkyckling som det oftast handlar om har mjuka ben.För de är inte särskilt gamla när de slaktas och benen har inte hunnit bli hårda som de är på en gammal tupp eller höna. Svenskt fläskkött är jag inte orolig för heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora