Veterinärsdag imorn...
Imorn blir en jobbig dag!
Båda katterna ska till veterinären. Misite ska in på provtagning och eventuellt röntgen pga hennes tarmproblem (blod i avföringen).
Isa ska kastreras! Usch! Det gör ont i mitt hjärta att kastrera den lilla sötnosen! Det är jobbigt att höra alla på utställningarna som tipsar om avelshanar och vilka drag som skulle passa bra med henne. Själv står jag där och nickar och ler, men tänker tyst inom mig "om det ändå vore så enkelt". Nej, imorn ska det ske. Hennes mamma bär tydligen på vitiligo, och den pigmentförändringen är onödig att sprida vidare. Isa har inte visat några tecken på pigmentförändringar, men det kan väl dyka upp senare om jag inte har fel. Ja, ja… That´s life! Jag har kastrerat tre katter innan, men det har aldrig känts så tungt som nu. Tur att det är sambon ska ska lämna och jag hämta, annars hade jag nog vänt i dörren…
Vilken härlig bild! Jag tycker också att det är synd att det inte går att avla på Isa, hennes päls och uttryck är verkligen fantastiska. Och så verkar hon ju ha en härlig personlighet också. Lite svårt att bedöma för mig med tanke på att hon mest sov när jag träffade henne! Hihi. Mistie är lite lik Sir Väs i Robin Hood, då när han ligger och myser i sin vagga! Lycka till imorgon. Hoppas att de lyckas klura ut vad det är för fel med Mistie och att det inte är något allt för allvarligt.
Vad jobbigt, men skönt ändå att få det gjort. Hoppas att det går bra för dina älsklingar. Jag förstår ditt kval ang Isa, men det är nog bäst att kastrera henne och du är väldigt ansvarsfull, tycker jag.
Lycka till med missarna i morgon!
Psst… säger som chikan, Mistie liknar på pricken Sir Väs *fniss*
Alla rosor till dig! Det är otroligt ansvarsfullt av dig att göra detta trots att hon är ursnygg! Det finns folk som säkert skulle lockas av att para, när man får en snygg tjej som hon..
Skulle du framgent vilja hålla på med avel så dyker säkert den rätta honkatten upp för dig då .
Sedan får du ut i utställningsvärlden och göra fröken till Premier! (till att börja med)
Kram och lycka till imorgon och hoppas att man finner felet på Mistie!

Åh, en kändiskatt till då!? Får nog leta fram nåt kort på Sir Väs och lägga in på kändistråden!
Jo, det är klart att det ska bli skönt att få det gjort, men det känns så oerhört tungt. Hon är verkligen min lilla älskling, och det kommer hon ju fortsätta vara efteråt också. Jag får se det positivt: Jag slipper behöva göra mig av med en massa gulliga kattungar då jag inte kan ta kull på henne! 

Lycka till lilla Isa.

Ja vissa kasreringar känns tyngre än andra, När Crille skulle kastreras så kändes det lite jobbigt men för dom andra har det kännts helt rätt.Håller tummarna för dina katter imorgon.Vi har ett vet besök inbokat nästa vecka. Det känns också lite pirrigt.
Stolt ägare till tre La permer

Isa och Mistie tackar för lyckönskningarna (lyckligt ovetandes om vad som väntar imorgon…)! 
Jag har sagt att det bara ska ut och åka buss. De brukar ju tycka att det är kul, så vi får väl hoppas att det är lika kul imorgon. Nu ska jag ge dem den sista maten för dagen, sedan blir det inget förrän imorgonkväll när vi kommer hem från veterinären.
Isa ligger här brevid mig och sover så sött i sin puff. Vilken tur att jag aldrig slängde "prov-puffen"!

Attans! Nu blev jag påmind om att det var något jag lovade tidigare… nämligen att sy en puff! Får se om det blir av i veckan. Men det är ju så fantastiskt väder så jag vill bara vara ute dygnet runt, inte sitta vid en symaskin.
Lycka till idag, Isa och La Joz!! Jag tycker oxå det är väldigt ansvarsfullt av dig att kastrera henne.
Utställningar kan du ju fortsätta med ändå och bli riktigt biten ;) och under tiden kan du ju kolla in alla uppfödare och deras katter och verkligen lära dig massor … Vill du i framtiden ha en avelshona så har du lärt dig mycket under tiden och kan samtidigt vänta på den rätta. :)
Kramar till er alla och hoppas oxå de hittar nåt fel på Mistie så de kan behandla henne så hon blir bra igen! :)
PS. Har lovat mig själv att sy en puff kom jag på nu … *harkel*
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Idag gäller det! Isa och Misitie sitter just nu på bussen med min sambo på väg till djurkliniken. Efter jobbet får vi se om det är en eller två katter jag hämtar hem. Om Mistie behöver röntgas så får hon också stanna kvar över dagen.
Ansvarsfullt vet jag inte om det egentligen är rätta ordet. Jag kastrerar alltid mina katter. Tycker det är mer en skyldighet man har för katternas bästa om de bara ska vara till sällskap. Men ja, det är ju många som struntar i det, så jag antar att det är ansvarsfullt…
Hade det inte varit för vitiligon så hade Fritz behållit henne, och då hade hon inte varit min, bara min! Man måste alltid försöka se allt positivt! Om jag ska hålla på med uppfödning så ligger det väldigt långt fram i tiden. Just nu vill jag bara ha mina missar att krama och gosa med! Och givetvis visa upp på utställningar!
Rapport om hur det har gått kommer ikväll!
#11: Ähum, jag tänkte mest på att du kastrerar henne pga vitiligon då … att du alltid kastrerar dina katter visste jag inte :) men självklart kastrerar man ju de katter som inte ska gå i avel!! :)
Tänker på er idag och hoppas att allt går bra!!! *kram*
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Lycka till i dag, hoppas det går bra för båda, tänker på er

God kväll!
Smärtfri dag idag! I alla fall för mig!
Mistie fick lämna blodprov, fick ett finger upp i rumpan, samt fick analsäckarna tömda. Tydligen var hon hur snäll som helst och sa inte ett pip. Min sambo fick hålla henne hela tiden. Misite är en frisk och pigg katt enligt veterinären. Hon har antagligen nån kronisk tarminfektion och känslig mage, så nu ska hon gå på nån kur under två veckor. Hon ska äta nåt foder som hon kräks mindre av, så vi får väl testa oss fram. JW har fungerat bäst hittills, så det blir nog det.
Isa är nu en kastrerad liten flicka! Det hade gått bra, och hon är pigg och kry! Jag klagade lite på tratten vi fick till Mistie, så till Isa fick vi en mindre variant. Det funkar hur bra som helst.
Tack alla för era lyckönskningar!
#11 Jag hoppas verkligen inte att du trodde att jag tog illa upp för att jag inte vill kalla det ansvarsfullt! Det var lite svårt att förklara vad jag menade… Kanske skulle klämt in en glad smiley efteråt. Självklart är det ansvarsfullt! Det är min skyldighet att kastrera henne då det står så i kontraktet, och så vill vi ju inte föra vidare vitiligo om det är möjligt att undvika det! Jag tror att jag reagerar på ordet ansvarsfull bara för att jag brukar använda det när jag förklarar för mina kusiner att det är viktigt att kastrera sina huskatter. (De tar kull efter kull bara för att kattungar är söta, sen kan ni ju gissa vad som händer med dem som inte får nåt hem). Det har liksom fått en lite negativ klang i mina öron i samband med katt. Jag tycker att det är ett måste att kasterera katter som inte ska gå i avel. Nej, nu blev jag långrandig… Ja, du förstår säkert hur jag menar! 

Hihi, fina lilla Isa! Vad skönt att höra att det gick bra, och att det inte var något värre med Mistie, även om det så klart inte är roligt att hon förmodligen har en kronisk sjukdom. Men om det bara blir bättre med rätt typ av foder så är det ju betydligt bättre än att behöva operera för något annat.

#18 Visst är det bättre att bara kunna ge rätt sorts foder, än att behöva operera för något. Nu verkar det tyvärr inte vara riktigt så enkelt… Mistie kommer fortsätta att spy regelbundet, och kommer antagligen också fortsätta ha problem med magen, oavsett foder. Jag hade nästan önskat att de skulle hitta något fel, som enkelt gick att lösa, och sedan skulle hon må bra för resten av sitt liv. Men det känns ju alltid skönt att betala drygt 1600kr för att få veta att vår katt mår prima trotsa alla problem!
Jag hoppas bara att Mistie inte lider på något sätt…
Men vad jobbigt! Spydde hon regelbundet hos de förra ägarna också? Jättejobbigt att behöva torka spya… Hon kaninte vara allergisk mot någonting annat? Typ matskålar eller nåt. Fast det skulle väl en veterinär veta förstås. Tur att hon inte lider av det i alla fall! Bara matte och husse som måste torka.

#20 Allergisk mot matskålar? 
Jag har pratat med veterinären om fiskallergi, men de verkar låtsas som om de inte hör mig varenda gång. Hon blev mycket bättre när jag gav henne JW utan fisk, men hon klarade sig också utan att spy när hon fick specialfodret som innehåller fisk. Hon är väl bara lite fin i kanten antar jag. Men jag ska inte ge dem specialfodret länge till. Varje gång jag kommer hem så får jag ta ett djupt andetag utanför dörren, springa in i v-rummet och öppna balkongen. Ta ett nytt andetag och springa in i köket och öppna fönstret. Sen får man bara hoppas att fislukten ska vädras ut fort. Fy f*n va det stinker om dem!! 
Vad skönt att det gått bra för katterna idag! Isa är ju supersöt i sin nya look!

Just nu har jag tagit av tratten. Hon springer omkring och jagar flugor och hoppar upp på höga hyllor. Jag börjar undra om hon verkligen blivit kastrerad idag?! Men jo, när jag tittar på hennes mage så finns där allt ett sår. Hm… Hon fattar nog inte själv att hon ska ta det lite lugnt. Det är ju när man är sjuk som man får passa på att åma sig lite. Få lite uppassning så att säga!
#21 Jag vet att katter kan bli allergiska mot olika sorters plaster, så det var nog så jag tänkte med matskålar. Varför inte köra på JW istället för specialfodret då ett tag? Det kan väl Isa äta också utan att det hämmar hennes utveckling? Usch vad struligt. Stackars lillMistie. Fast det var ju förstås inte så synd om henne, eftersom hon inte lider av det… Men stackars ändå! #23 Näe, de verkar inte ha något vett de däringa kattungarna. Fuffens höll också på och skulle promt hoppa upp i soffan fast han knappt kunde gå rakt efter narkosen!

#24 Jaha! Plastallergi! Jag har keramik, så nåt sånt tror jag inte det kan vara. Jag har inspekterat Isa ett bra tag nu när hon har tvättat sig. hon har tvättat överallt förutom på såret. Duktig flicka! Nu ligger hon i mitt knä och kollar på mig med en blick som säger: "Gosa med mig! GOSA MED MIG!!". Jag ska springa ner till tvättstugan, sedan blir det gos med katterna!

Vad skönt att det gick bra med kastreringen! Tråkigt att Mistie har det så besvärligt med magen, hoppas att hon blir bättre! Tänker mycket på er - vi måste ses snart!

#26 Göteborg ligger inte långt ifrån Stenungsund!
Du vet att ni är hjärtligt välkomna hit och hälsa på! Vi ska ut till Tjörn först till midsommar.

Är ni hemma nu på lördag? Vi funderar på att ta oss en tur "söderut", d v s till stan……….

#28 Ja, det är vi! I alla fall fram till 17! Ni är som sagt hjärtligt välkomna! Vi kan väl höras av om det blir aktuellt!

#29 Slår en signal i slutet på veckan!