ej katt bild men endå... :)
Här är en bild till dig majsan, och alla andra som tycker om kattlika hundar
Faraohunden är väldigt kattlik i sitt sätt, det är nog därför jag valde den rasen
// Alexandra
Bilden föreställer Michael som vi hade tills han var färdig vaccinerad för att gå till sitt hem i Scotland. Han har lyckats lägga sig OVANPÅ min äldsta tik, Saga. Som inte är känd för att vilja gosa! 

Jag gillar verkligen utseendet på de här hundarna, det måste som du säger, vara för att de är lite kattlika i ansiktet med den långa nosen och öronen. Hur är de för allergiker? Inte för att jag kan skaffa hund nu, men kanske sen… 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag tycker att de är döläckra..Jag hade en gång en afghantik som gick bort av ålderdom och de har ju också en sådan där lååång snok men inte så häftiga öron…Hur är de på sättet?

Jag älskar stora lurar! :) Är dock svagare för Podenco ibicencon än faraohunden.

Tycker och undrar exakt som Anne.S. SÅÅÅÅÅÅ snygga hundar!
Aaaatchi….
#3 har du någon bild på Pode…blablabal,,,,för svårt att uttala
De är inte allergifria, men de han kort tunn päls, så de hårar inte lika mycket som andra raser (de hårar dock!)
Har flera vänner som är allergiska men som klarar att bo över och vara med hundarna om de äter allergitabletter.
En av tjejerna som jag känner som har två Faraoner åxå, hon är allergisk, men klarar det bra så länge hon inte låter dem sova i hennes säng.. det är ju så otroligt olika på vad man reagerar på.
De har ytterst individuella personligheter.. och de lär sig snabbt både bra och dåliga saker. Faraon kan skratta och rodna och visar med hela sin kropp vad den vill.. läs gärna mer på kennelns hemsida www.kennelenigma.com som mina tjejer är från. Mina tjejer heter Saga och Enya och de kan du läsa om där 
Jag blev såld när jag kom till kenneln första gången.. de tar hem valpintressenter så att deras vuxna hundar får bejkansta sig och säga om de tycker om en eller inte.. lite läskigt men jag är glad jag blev godkänd!
här är en bild på Podenco Ibicenco. De är större och lite "extremare" än Faraohunden… Men åxå väldigt vackra urhundar..

Otroligt vackra hundar är det, fast har svårt för faraohhundar, det för mycket jakt i dem för min smak
jopp jakten är stor och ibland olidlig… men allt annat väger upp. det gäller för alla mediterranien raserna, Farao, podenco, podengon, cirnecon m.m jag låter mina tävla terränglöpning och sedan så cyklar jag och släpper dem i inhängnad så de kan rusa av sig.
Jag älskar *din* ras Alex! Har ju träffat Saga som är sååå mysig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Bytes: 3 Cornish bytes mot vacker Fara…..näha det GÅÅÅÅÅÅr ju bara inte….men de är urfina.
hehe vissa dagar…. RexPect… vissa dagar bortskänkes Faraoner.. speciellt när de når 7-9 mån ålder.. då tuggas det ALLT! 
härliga vackra hundar!
AlexH, alla valpar tuggar allt när de är i den åldern……i alla fall syrrans Rhodesian Ridgeback har gjort det…….
Dina hundar är för gulliga

Jag gillar ju öron-stora..Inte bara uppstående som Cornishens utan på hund även hängande..Min cocker har ju rejäla hängöron..
Men min grannes Pumi som jag är hundvakt åt-har helt otroliga öron som hon viker ner precis som en Cornish i vissa situatoner..bla när hon är glad samt även när hon visar undergivenhet..
Av denna ras kommer min nästa hund vara-har blivit helfrälst..de är så otroligt kattlika i sättet.Viga som en katt-hoppar upp och kryper upp i famnen som en katt-verkligen snurrar ihop sig som en katt.OCH de har lockig Cornishpäls som ej fäller-dock måste den klippas..
Detta är dock ingen nybörjar hund!!Den kräver en del av en som hundägare..Måste aktiveras och tränas..(måste iofs alla hundar!)Men HELT underbara är dom..Känner 2 stycken nära.
Dom liknar även utseendemässigt koalabjörnar-särskilt den silvergråa färgen som blir mörkare runt ansiktet..
#0 Har också beundrat faraohunden!!Så vackra-med Cornishöron rakt upp!
Men är lite skeptiskt till kort hårs hundar..kilar inte deras hår in sig i allt som typ Labrador och Dalmatiner??
Fina är dom iallafall!
AlexH, dina hundar verkar jättefina. Finns det många av den rasen i Sverige?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#14 Faraohunden är väl ingen första gångeshund heller, dock är det min första hund, Saga hade jag på foder och har fått enormt med stöd från kenneln..
Faraohundens hår, visst fastnar de. men inte som Golden eller labbens, de hårar inte så mycket så det blir mindre av håren från faraohundarna, samt att de hårar periodvis, och inte hela tiden som de flesta andra hundar..
#15 Rasen har funnits sedan tidigt 70tal i sverige och ligger ganska stabilt på ca 200-250 st i sverige.. det föds i snitt en 20-30 valpar om året och många exporteras för vi har så hög kvalitet på dem i Sverige. Det är alltså ingen stor ras, men den har blivit mer och mer känd då Flera Faraohundar har varit väldigt vinstrika inom Utställning de senaste åren.
För mig en underbar ras. Men som sagt den passar inte alla.

Ja min Cocker fäller ju hår..men de är så bra mjuka och långa- "plockvänliga"alltså..ha,ha-lägger sig i dammtussarna..
Är inte rabiat när det gäller hundhår som det kan låta -men tycker just Labbe,Basset och Dalmatinerhår tex (har vänner som har)är väldigt jobbiga..de kilar verkligen in sig i ALLT.Men även de raserna kan man ju minska hårandet om man borstar ofta..
Dom är mycket vackra Faraohundarna-har läst om dom förut när vi var inne på lite större hund,jag gillar ju även Dobermann…
samt "tusen" andra raser…många man skulle vilja ha någon gång..
AlexH är de lättskötta och är de lugna och hur skälliga är de?

#0 AlexH
Njöt av bilden här ett tag igen-de ser helt MAGISKA ut..underbar bild!
#19 Tackar.. har förgyllt hela helgen med en 11 veckor gammal Faraohundsvalp. ska lägga ut bilder på henne när jag har laddat ur min kamera.
Min Enya var i Norge i helgen och tog BIM (bäst i motsatt kön) CERT och CACIB så OM hon tar ett cert nu i norrköping nästa helg så blir hon Norsk och Svensk champion samtidigt!
Lillvalpen var för liten att följa med till Norge så hon fick bo hos oss!
#18 De är ur pälssynpunkt otroligt lättskötta. badas ett par gånger om året bara, samt att innan utställning så kan man dra sämskinnet över ryggen på dem - klart! så det är lätt skötsel. Hunden som sådan har ju enorm jaktlust och kan bli skällig i grupp. men det är individuellt. Min äldsta tik skäller nästan aldrig. bara om hon vill något så kommer ett "voff" min yngsta tik triggas av allt. och skäller gärna, dock ej inomhus. Jag gör mitt bästa för att bli av med skällandet utomhus. kommer jakt skallet igång låter de som kanariefåglar i falsett
Ser man dem inte kan man nästan tro att det är en kvinna som skriker *ler* har fått många blickar på mig då de tror att jag har slagit hunden när de bara hört skriet men inte sett hur upphetsad hunden varit över ett rådjur eller hare etc.
Inomhus är de otroligt lugna som vuxna. de sover gärna i soffan eller i sängen. Regnar de tute så vägrar de nästan att gå ut. kyla regn och rusk är inte kul! Dock är snö otroligt kul speciellt när det snöar! så när det är minusgrade så är det täcke på som gäller 
Trots jaktlusten och att det gör att jag inte kan ha tjejerna lösa så är jag för evigt fast vid denna ras! En gång Farao alltid farao!

Underbara hundar du har, AlexH! Har aldrig varit en hundmänniska, men skulle jag i fantasin skaffa en, så skulle det lätt kunna bli en faraohund! Riktigt fina!
#21 Tack för svaren!