Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 414 ggr
jwen
0

Allmänt hälsotillstånd?

Hej. En fråga angående vanlig värme och feber. Jag tycker att Gefjun är så otroligt varm, speciellt huvudet, men hon har ett tempo i 110 och verkar inte vara "sjuk".

Jag kan tänka mig att de är extra varma pga mer förbränning än katter med mer hår. Men om de får feber, får de någon annan symptom då? Hur varma ska de vara?

Jag är förmodligen hönsmamma nu, men när man är ovan (har haft perser och bondkatt innan) så blir man lite orolig.

Buffy-co
0

Vet bara att de känns så varma pga pälsen ofta är tunnare än vanliga katter-tex så var min gamla Danne mycket varmare än min Buffy.Danne hade mer vanlig fin,vågig,sammets Cornishrex-päls..Buffy har mycket tjockare päls- som en "vanlig" katt, och han känns inte alls så varm..Pälsen isolerar ju värmen..

Men deras temp har jag inte i huvudet just nu-alltså vad en katt ska ha i temp(orkar inte slå upp nu i natten..)
Men det kanske någon annan kan svara på,..

Hon har säkert ingen feber och är säkert inte sjuk på något sätt..Om de får feber blir de allmänt påverkade,slöa osv precis som vi människor!
Det är ju bra att du har koll-det ska man ju ha,men du behöver nog inte orora dig alls-hon är ju pigg och är full med energiSkrattande

Du vet Cornishar är ju alltså riktiga kaminer..sköna att ha i sängen när man fryser!!

Leffe
0

Du känner mycket värme bl a pga att ingen päls är mellan huden på rexen och dig. Håller den i gång i 110 är den frisk. I bland kan man känna på nosen om den är fuktig och kall eller torr och varm

jwen
0

Tack! Det är förmodligen bara jag som är nojjig.

Ibland kommer hon upp och lägger sig vid halsen på mig precis efter ett antal race i lägenheten, så det kan förmodligen också få upp värmen, för ibland är hon mindre varm. Det är nog det som jag har reagerat på. För slö är hon definitivt inte, snarare tvärtom

motvind
0

Nu tror jag inte att din katt har feber, men FYI så är normal kattemperatur runt 38,5 grader, så de är lite varmare än människor. Ibland blir jag orolig för att min huskatts tramdynor och öron känns så varma - men precis som de andra skrivit så märks det tydligt på katter när de får feber och om de håller igång så är det ingen fara. Glad

chikan
0

Hugin har tvärtom, väldigt ofta jättekalla öron och och kall svans, fast resten av katten är varm.

Buffy-co
0

#5 Ja,,,just öronen brukar ju vara kallaGlad-Danne älskade när man gnuggade dom varma-han gillade om man tog i lite..
Dom blev dock rejält varma (och röda)om han låg under varmt täcke eller på elementent osv.
Buffy har inte lika kalla jätteöron..men dom är inte lika fladdermustunna och stora heller tyvärr..Kanske beror det på storleken..Fundersam

Jag antar att de har sämre cirkulation i öronen helt enkelt..?
Det är ju mest brosk….

Svansen har jag inte märkt att den varit så kall…lite kanske.