Cornish luktar ost?!
Min sambo gör praktik nu och där berättade han för en dam att vi skaffat oss en cornish, när han sedan stötte på henne en veckan senare igen berättade hon att hon googlat på rasen och hon tyckte väl att de ser väldigt speciella ut. Sen hade även läst att de skulle lukta ost!? Jag skrattade jättemycket när han berättade detta. Dobby luktar inte ost, men han luktar faktiskt annorlunda jämfört med burmorna. Han har nån speciell tass-svettsdoft
men jag tycker inte att det luktar ost. Min tanke är ju inte att det skulle vara rasbundet utan att han helt enkelt inte är lika bra på att tvätta sig som de andra, tror inte han hinner med sin hygien med tanke på allt bus han hittar på stup i kvarten
Men både han och den ena burman luktar som popcorn när de svettas*hihi*
Finns det något belägg i det hon sa, att de skulle lukta ost? jag har aldrig stött på det när jag läste in mig på rasen innan vi blev med cornish iaf.
Haha, inget jag har märkt av. Jag har iof bara haft cornish rex katt i några månader.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Näpp ingen av mina rexar luktar ost och jag har haft Cornish i över tio år… Jag troor att det är en del katter (inte bara cornish alltså…) som luktar skumt om de får en överväxt av jästsvamp…
jag har dock hört andra säga "ostbåge" lukt om sina cornishar :P

Jag vet att det förr stod på wikipedia att CRX har ostdoft om sina tassar och det är ju inte världens mest tillförlitliga källa och det kanske har spritt sig därifrån?
Nog luktar min Robban annorlunda än mina andra katter. Han luktar en blandning mellan prutt, kattmat och anal (hahah)
#5 Om han luktar både prutt och rumpa så skulle jag tro att herrn har lite problem med sina analsäckar, vissa katter får lite inflammation i baken och luktar rumpa helt enkelt. Stella här hemma har haft lite problem med detta men det har löst sig med kortison "suppar" - och nej det va INTE helt enkelt att "suppa" en katt :P
www.kickemcattery.se
#7 Nja, det är inte så farligt. Han har inte så mycket hår (typ inget) och älskar att köra upp sin hårlösa bak i ansiktet på oss.
www.mytwiggs.com
#8 Oavsett om dom har hår eller inte så ska det inte lukta rumpa ;) Håll koll så han inte får besvär :)
www.kickemcattery.se

Jag tror stenhårt på ostbåge-genen.
Cornishar luktar annorlunda om tassarna än andra raser, det är min erfarenhet, vissa mer vissa mindre. Jag har två ostbågskatter hemma som luktar när de svettas om tassarna när vi klipper klorna. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Intressant att de överlag verkar lukta annorluna jämfört med andra katter! Jag har faktiskt tänkt på det, så jag får väl skylla Dobbys speciella tass-doft på ostbåge-genen då
Jag tycker mina CRX luktar ljuvligt!! Framförallt när de sover. Kan lukta på dem i timmar och kan ju inte säga att jag skulle göra det med ost :P
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
#13 Jag håller med! Robban luktar underbart! (de håriga katterna luktar mer..damm;)
Jeg har også lest på nett at noen cornisher kan lukte mildt ost. Dette stemmer på min ene crx, den lukter litt ostepops. Men jeg syns ikke dette er noen vond lukt :) Min andre crx lukter ikke ost i det hele tatt.

Haha! Det finns så mycket konstiga saker som sägs. Minns att det kom fram en dam till mig och min gamla afghanhund och sa att Afghaner luktar kryddigt. Skumt. De luktar bara hund.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
jag luktar alltid på mina sphynxar och de luktar gott varma och skinniga,världens gosigaste doft.
#16 Afghaner sägs ju lukta viol uppepå huvudet 
Hos mina crxar är det ganska olika, en del luktar gott andra ingenting men oftast tycker jag att de har olika fläckar på kroppen som luktar godare. Sen ostbågslukt… jag vet inte om det luktar gott eller inte, beror kanske på om man gillar ostbågar eller inte, iofs gillar jag både ostbågar som man äter och ostbågar med vågig päls 
ostbågar…nja kanske, vi är mer inne på jordnötter, speciellt om de är lite svettiga om tassarna. Jag har aldrig kännt någon dålig lukt.
-- Eternity is a very long time --

#18 Jag har aldrig upplevt det. Ingen av dem jag sniffat på luktar något annat än välskött och fräsch hund. Haha! Men lite kul att det finns så mycket skumma myter!
Med Vänliga hälsningar
Mina cornishar luktar bebis ;)

#21 Mmmm myspys! Världens mysigaste doft! 
Med Vänliga hälsningar