Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 906 ggr
jwen
0

Färger på bebisar?

Hej.

Såg i en annan tråd att om man är ute efter någon speciell färg eller teckning på sina bebisar, så skulle mamma och pappa ha viss färg etc. Har inga funderingar på att avla (för tillfället), men tycker att det är väldigt intressant och vill gärna lära mig mer.

Det skulle vara väldigt kul om ni som är duktiga på detta kunde skriva lite om vilka olika kombinationer det kan bli när man avlar på t ex röd och lila, eller hur man ser om föräldrarna har maskgenen, tonkanes etc.

AnnaS
0

Oj, det är superspännande med genetik Skrattande

Katter kan egentligen bara ha två olika färger, svart och röd. Sedan har katter olika lager kan man säga som ger det extra. Det finns mönster, vitt, smoke, choklad, dilution (utspädning av färg) och de olika maskfärgerna.

Färgen sitter på X-kromosomen vilket gör att hanar bara kan ha en grundfärg, svart eller röd eftersom de bara har en X-kromosom. Honor har två X-kromosomer och kan då ha två grundfärger samtidigt och det heter sköldpadda.

Om man t ex har en röd hane så vet man inte om den t ex bär på ett osynligt lager med dilution, choklad och/eller maskfärg. Dessa lager måste komma från båda föräldrarna för att synas.

Om nu sedan honan är lila så har hon först grundfärgen svart, sedan har hon fått två lager med chokladfärg och sedan också två lager dilution som späder ut färgen till lila. Man vet inte heller om hon bär på ett lager maskfärg eftersom det måste komma från båda föräldrarna för att synas.

Om man parar med en hane som "bara" är röd och en hona som är lila så blir kattungarnas färger så här:
Hanar: svarta
Honor: svartsköldpaddor

Om hanen bör på dilution också:
Hanar: svart och blå
Honor: svartsköldpaddor och blåsköldpaddor

Om hanen också bär på choklad:
Hanar: svart, choklad, blå och lila
Honor: svartsköldpaddor, blåsköldpaddor, chokladsköldpaddor och lilasköldpaddor

Om hanen bara bär på choklad och inte dilution:
Hanar: svart och choklad
Honor: svartsköldpaddor och chokladsköldpaddor

Om båda föräldrarna bär på maskanlag så kan det bli alla dessa färger som maskfärg också

Linda357
0

AnnaS: vilken tur att du finns här, när jag kommer igång med avel, vilket är min förhoppning så lär jag nog ha många frågor om färg, är jätte nervös att jag inte ska klara se vad dom är för färg, det ska ju bli rätt i stammtavlan Flört

jwen
0

Oj, det är nästan en hel vetenskap. Vilken koll du har, AnnaS. Jag håller med Linda357, det är jättebra att veta var man kan hämta informationen när den behövs Glad

Men det är ett jätteintressant ämne. Och mycket olika saker att tänka på. Finns det böcker som skrivits om detta eller är det genom egen avel och "experiment" som ni lärt er?

Buffy-co
0

Vad jättekul att läsa Anna-Tack!!

Jag är också intresserad av att lära mig-har du tips på någon bra bok i detta ämne?Den jag tänkt köpa är ju slut på förlaget.(uppfödarbok..minns just nu ej förf.namnet)
Jag tycker själv det är lättare att läsa för att lära sig något i en bok än på nätet-vet ju att det finns mycket info där annars..

smirik
0

Det finns med jämna mellanrum färggenetik kurs i olika kattklubbar, det bara att kolla upp och dem är super bra Glad

AnnaS
0

Burmaalliansen har ett bra färgschema som jag brukar använda när jag är osäker.
Det innehåller alla färger som Cornish Rexen kan få. Sedan får man lägga till de anlag som också kan bli som t ex mönster, vitt, smoke och maskat. När det gäller mönster, vitt och smoke/silver så måste någon av föräldrarna ha detta synligt för att kattungarna ska få det. Det är ett dominant anlag. Maskat är recessivt, båda föräldrarna måste bära på det för att det ska synas på kattungarna.

Buffy-co
0

Vilken kul länk..
Ja det verkar mycket intressant och kul med genetik!!
Men en hel vetenskap!

#5 ja detta ska jag undersöka…

Lullan1
0

Tack för ditt utförliga svar AnnaS! Skrattande

Fritz
0

#6 Då har jag en fråga om maskat…. Min Majsan är parad nu och hennes mamma är chokladpaddemaskad och sedan finns det på hanens sida men inte förrän i 4 ledet, kan då ungarna bli maskade? Vilka färger är stört chans att få (honan f 09 och hanen är blå)?

A-M.H
0

Superintressant  Anna, jag ska inte avla, men det är intressant ändå. Jag är ju "sjuk" på lila så det är ju kul att försöka lista ut vilka kullar som kan innnehålla en liten lila "baby"Mouth At Side

chikan
0

Jag tycker också att det är jätteintressant med genetik, trots att jag inte har några som helst planer på uppfödning. biologi öht är intressant i min värld och genetik och hjärnan särskilt. Tack Anna.S för intressant information!

Kmedist
0

Genetik är mycket intressant (och jag vet mycket om det, har studerat genetik på universitet som tredje ämne..), men tyvärr min svenska är inte så bra att jag kunde hjälpa er…  Men jag är säkert att AnnaS gör det mycket bra!

Det finns också program som heter "Phenotype Predictor for Cats" pä internet (programmet är fri och på engelska…)

Denna kommentar har tagits bort.
Fritz
0

#12 Här är adressen till det programmet http://www.tenset.co.uk.