Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettför-ev-allergiker
Läst 2552 ggr
zeretki
0

Fråga

Hej!

Undrar om någon här kan svara på en fundering jag har. Är Cornish Rex en kattras som inte fäller eller fäller lite hår?

Jag är inte allergisk mot katter men är mer känslig för just hår och dammpartiklar. Jag har hund som inte fäller och det funkar bra.

Funderar på att skaffa en omplaceringskatt så småningom men måste ta reda på lite mer. Jag vill inte råka ut för att jag sen inte tål katten. :( Det vore inte rättvist mot katten.

Nån som har nån idé? Jag vet inget om kattraser. Vi har endast haft vanlig bonnkatt i familjen. :)

kissan78
0

Vissa cornishar fäller mer än andra, tycker det är individuellt. Om det är pälsen du inte tål kanske sphynx vore något?! Dem fäller ju inte ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

zeretki
0

Sphynx? Det vet jag inte vad det är för kattras. Ska kolla upp! :)

Fäller en CR mindre än en vanlig bonnkatt då? Det är nog mest mängden hår och damm jag reagerar på, med nysningar och så.

AlexH
0

den fäller mindre än en vanlig bond/huskatt eller även andra raser eftersom CRX inte har underullen. dock fäller pälsen ur sig ett par gånger om året och då är det bara att bada och borsta som gäller i ett par dagar (badningen gör jag en gång) tills det mesta är urfällt. det funkar för mig i alla fall..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Wiveka]
0

En CRX fäller mer eller mindre. MEN definitivt mindre än en vanlig korthårskatt eftersom en CRX bara har underull.

Du kan ju gärna besöka någon av oss som bor nära dig, titta under "För ev allergiker". Där finns "provnosare".

AnnaS
0

#3 Cornish Rexen har BARA underull!

AlexH
0

Jag skrev fel Generad mena ju de ju! Skrattande sorry

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Lullan1
0

Det är väldigt olika hur de fäller. Jag har 3 crx och 1 av dem fäller kopiöst mycket (för att vara rex). De andra 2 fäller mindre, nästan inget alls.

Det bästa du kan göra är att leta upp en uppfödare i närheten av dig så du kan få komma dit och hälsa på och "provnosa".

Lycka till!

zeretki
0

Ja, jag ska definitivt nosa noga innan jag bestämmer mig. Det gjorde jag med hunden. :)

Sen tror jag att det mest blir problem med just sånt som att klippa och borsta. Det märker jag med hunden att det inte är några problem egentligen MEN när jag klipper honom själv och massor av partiklar kommer i näsan så nyser jag.

Det är ju inga seriösa allergiproblem kanske men jag vill vara försiktig ändå. Därför vill jag veta innan jag köper en katt. :)

Leffe
0

#8. Du gör helt rätt som kollar innan du skaffar katten.

ChatNu
0

Jag tycker det är jättebra att du kollar upp innan..jag själv är allergisk & klara CRX väldigt bra. Dock inte när kattungarna var mindre..då fick jag besvär.

Jag har ju sphynxer (nakenkatt) och de går bättre..men jag får klåda av dem ibland..så även om de är lämpliga oxå för allergiker så är de inte perfekt.
man är ju så olika i allergierna..vissa tål inte det sk. mjället & vissa som jag har svårt med avsöndring & kiss.
Så när våra sphynxer sover på min bara hud..och man blir svettig..så kan jag få kliande nässelutslag.

Testa dig fram & lycka till !!
//Maria

zeretki
0

#10 Precis. Jag har aldrig fått klåda av något djur utom myggor. Jag är inte säker på om jag verkligen är allergisk mot katt eller om det är en form av damm/partikel allergi… Men vi får se hur jag reagerar på en CR. :)

Buffy-co
0

Tycker att du ska börja med att göra en riktig ordentlig allergiutredning så du vet vad det är du är allergisk mot!Vet att det kan ta tid att få en sån men-bra att veta-även om de ej säger allt om hur man mår ändå..
Jag är konstaterat allergisk mot både katt och hund-hund har jag aldrig känt av men vanliga katter.Tål dock Cornish ypperligt bra-känner ingenting alls,och har haft Cornish i 10 år..
(Jag har en grundmedicinering mot allergi..men har ej blivit sämre av varken hund el.Cornishar)
Cornish rex hårar ju inte alls på samma sätt som andra katter-dessa hår ligger ju som mattor på allting-tex lakanen..
I allafall har de huskatter som mina kompisar haft hårat kopiöst och håret sätter sig på ALLT och flyger runt-det har inte mina Cornishars hår gjort.
Jag tycker att Cornish "LUDDAR" när de fäller..Syns bara på svarta sammetsbrallor typ..Inte alls dessa jobbiga hårstrån som söker sig in i allting alltså..
Ofta är det ju inte själva håret man är allergisk mot, utan jag har hört att det är proteinet i saliven..Men det finns ju flera olika allergier…

Min bror tål inte mina katter alls-känner av dom direkt…men vad det är??det vet vi inte..

Lycka till!! En Cornish är värt att vänta på,de är underbara..så undersök saken och "Nosa"ordentligt hemma hos någon..Glad

zeretki
0

#12 Jag gjorde ett allergitest när jag var tonåring men det visade inget speciellt angående katt el. hund.

Jag litar inte på sånt och flera läkare har sagt till mig att testerna ibland kan vara påverkade av hur kroppen mår just då. Så tyvärr, jag får ta reda på själv vad jag tål och inte. :)

Jag har märkt av allergi mot vissa djur, alltså inte ALLA hundar och katter. Symptomen är nysningar, lite förkylningssymptom osv. Men det kan också vara annat man reagerar på än just djuret, att det finns mycket partiklar i luften, dvs en slags dammallergi helt enkelt.

Har en kompis som är allergisk mot hund o katt och han reagerar på saliven oavsett vilken individ det är. :) Alltså har vi inte samma allergi.

Men tack för tipset ändå! :)

Eine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rexarna fäller absolut, men olika mycket och olika tider på året.Man får jobba lite mer med pälsen under fällningstider, men det är ett enkelt jobb. Du kan vara känslig mot hudepitelet också, som alla raser *dammar* med. Så en katt utan päls är absolut ingen garanti för att du ska tolerera en sådan mer. Prova dig fram lite. Annars kan jag av hela mitt hjärta rekommendera en Cornish! Mysigare katt får du leta efter!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

Jag förstår..när man inte fått något utslag på test är det ju inte mycket mer du kan göra än prova dig fram.
Jag menade mest att OM det ger ett utslag så vet man "någonting"..sen får man ju ändå gå efter hur man mår och vad man reagerar på.Allt syns inte på testerna.

Jag har en mycket förstående och intelligent allergiläkare..
Hon vet att djuren är mitt allt då jag inte kunde få barn-och hon säger "man måste ju leva också!!" när jag sagt att jag ALDRIG kommer göra mig av med djuren.(sittandes i försvarsställning..)Jag måste ha djur för att orka leva utan barn.
Hon tycker inte det är något problem alls!!-OM jag skulle bli sämre så får jag medicinera mer mot det.Men jag har snarare blivit bättre i min allergi-jag känner inte av pollen längre-är en gammal pollenallergiker..
Men peppar peppar-jag har ju inte känt någonting av de Cornishar jag haft iallafall-får hoppas att så även blir fallet med den kommande.Men det tror jag säkert då jag som sagt ej ens känner av vanliga katter vid besök hos sådana…Kan kela och så med dom utan problem-men skulle inte köpa en sådan.

#14 Men håll med om att håret inte beter sig som "vanligt" katthår??-det flyger ju överallt och ligger som mattor.Tycker på så sätt att det skulle vara jobbigt med sådan katt även utan allergi.Hmm har inte märkt av när de fäller-bara sett det förr på Danne att han blev kal ibland..
Men luddet hamnar väl i mina andra dammtussar som ligger överallt i hörnenOskyldig-bara att plocka bort!(Min cocker har mjukt långt hår som också bildar plockvänliga tussar-håret kilar inte in sig i käder osv.)
Jag kardar dock ur Buffys päls regelbundet nuförtiden -då han älskar det,dessutom blir hans för tjocka päls blir snyggare då..

Jag lånade ut ett sofföverdrag till en kompis med huskatt-det går knappt att få bort håret trots flera tvättar..