Katt sökes!
Då jag och mamma alltid har haft djur hemma så vill vi nu ha en katt då vi inte har tid för en hund, och jag är allergisk så vi båda har kommit överens om en rex katt. Vi bor i södertälje utanför stockholm.
Är det någon som har en katt för omplacering eller söker fodervärd?
Har ni varit och hälsat på hos någon som har rexkatter så att du har kännt efter så att du inte är allergisk mot dom också?
Rexkatt är tyvärr ingen garanti för att man inte ska reagera allergiskt på den.
Den kräver dessutom både sällskap och tid, så det är kanske ingen bra idé om man inte har tid för en hund.
#1: aa, e just något som finns i pälsen på andra katter. Samma med vissa hundar, vissa raser funkar jätte bra andra inte.
#2: Men nu e de så att en hund behöver man gå ut med dagligen och inte en katt, ingen av oss är hemma mellan 9-2 på dagarna och då kan man inte ha hund direkt..

#3 De enda allergi fria katter som finna är porslinskatter om man diskar dem regelbundet.Tyvärr.
Stolt ägare till tre La permer

Kolla upp ordentligt så att ni inte är allergiska mot just rexar. Har flera vänner som känner av våra. Precis som Monica skriver så är det bara porslinskatter som är helt allergisäkra.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Rexkatter är inte mindre allergena än andra katter. De marknadsförs ofta som allergikatter, tyvärr. Har vänner som tom reagerar mer mot våra cornishar än vanliga huskatter.
#6 Gissar att du själv inte är allergisk när du skriver så 
Jag själv är ett av många exempel på att rexkatter oftare än andra katter fungerar för allergiker. Jag lever med Cornishar och klarar inga andra raser jag träffat. Däremot funkar det inte för alla kattallergiker, där håller jag med dig. Jag reagerar inte allergiskt på katters saliv, dvs får inga utslag när jag blir slickad av vare sig rexar eller andra katter. Däremot blir jag nysig, får svårt att andas och ögonen rinner när jag klappar "vanliga" katter. Tror att det är stöv, hudavlagringar jag reagerar på, har grunnat på om det flyger om kring mindre sånt runt korthåriga rexar som jag har.
Det är ett faktum - så reagerer jag - och jag vet att jag inte är ensam…
Nu finns det ju iofs riktiga "pälsmonster" till Cornishar och det är ju möjligt att de är mer allergiframkallande?
Däremot vet jag inte hur gammal du är. Men jag kan säga att om jag var mamma till ett kattallergiskt barn (= omyndigt) skulle jag inte köpa någon katt överhuvudtaget och absolut inte som "hundsubstitut". Det är inte schysst mot barnet eller katten.
Du kan ringa mig och komma och "allergitesta" dig. Bor i Södertälje själv !
Jag har fyra Cornish och ett par timmar hos mig utlöser garanterat allergin om den finns. Min dotter är allergisk och hon klarar högst en timme här - med tabletter…..
Har haft många här på "allergitest". Ibland går det bra men lika ofta reageras det.
0855019912 0702028843
Om numret tas bort av admin kan du hitta mig i eniro
Karin Dahl Barrstigen 6

#7 Kul att det fungerar för dig. Jag är själv inte allergisk mot katt, men tro det eller ej, jag reagerar ibland på cornisharna. ;) Vi har haft så många på provanosabesök och det har alltid slutat på ett enda sätt, i stor besvikelse. Den senaste kattallergikern var på besök i torsdags. Resultatet, hon reagerade på katterna. Vi har vänner som är kattallergiker och de kan inte ens komma på besök hos oss. Vi har därför valt att inte sälja till allergiker, för jag tror inte att rexarna fungerar bättre för allergiker än någon annan ras. Det är min åsikt och mitt ställningstagande. Jag vet att andra gör annorlunda och det respekterar jag. Det de flesta kattallergiker reagerar på är just proteinet i saliven och urinet, vilket finns hos alla katter oberoende av ras. Är du däremot allergisk mot något annat tex kvalster eller damm. Visst då kanske det fungerar bättre. Jag har en kompis som är allergisk och har två cornishar, hon behandlar sig varje dag och har dessutom utvecklat astma pga cornisharna. Hur gammal jag är? Jag är 31 och föder upp cornish rex. Jag ville bara med mitt inlägg upplysa om att cornish rex inte är en allergikatt, tycker det Monica skrev om porslinskatter var klockrent ;) Nu blev mitt ilägg helt OT, sorry TS.
#9 Mitt inlägg blev otydligt - frågan om ålder var riktad till TS map frågan.
Jag är kattallergisk, ej kvalster eller dammallergisk. Testad och klar 
TS. Åk till Karin och testa. För det går bra ibland,och ibland inte. Jag har sålt till allergiker med 2 veckors Öppet Köp och sedan hjälper jag till med omplacering i den mån jag kan och vid behov. Med reservation: Jag säljer helst inte till familj med allergiska barn.Om någon vuxen i familjen är allergisk, brukar jag också be dem tänka över om de känner någon som kan ta katten i värsta fall. Som vuxen kan man ju själv bestämma om man vill medicinera periodvis.Ett barn däremot kan känna skuldkänslor för att kissen måste flytta och kanske inte berättar hur dåligt h*n mår. Testa som sagt hos Karin som bor nära.Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora