Hittat vet. som kastrerar tidigt!
Apropå tidig kastrering som jag är för, så gäller det att hitta veterinärer med modern och positiv inställning som vill göra det. Många veterinärer är nog som en del (i mitt tycke icke påläst )kattfolk:Spiksäkra på att katten mår bäst av att kastreras vid 6 månader…Var fanken står det i för forskarrapport/undersökning?Jag tänker vid första bästa behov av det, anlita de veterinärer som jag vet kan hjälpa mig.Talade med en vän i dag och blev alldeles chockad över hur folk beter sig mot uppfödare som tagit samma ståndpunkt som jag. Hur kan man ställa sig och skälla ut och hota folk som vill ta eget ansvar, för den egna uppfödningen?Jag ska inte gå in på detta vidare, blir bara så för----d när besserwissers ska tala om hur det ska vara fast de i själva verket inte har någon grund att stå på. Mer än gamla myter och ingrodda *tyck* Det är märkligt, minst sagt! Tur att jag inte bryr mig ett dugg om vad de anser om mig och mina åsikter, tråkigt bara för nya uppfödare som drabbas! Men ni, om ni finns här, har mitt fulla stöd!Kastrera era ungar när ni bestämmer er för det, det har ni all rätt att göra!!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag kan inte annat än att hålla med dig Eine..Jag vet två veterinärer som kastrerar tidigt och de blir fler och fler…

Hei Eine,
som en ny kattmänniska vill jag säga att jag är av samma åsikt - såtillvida att det tydligen skulle vara bra att sterilisera katter som unga.
I Finnland är det åtminstone Touhstones-katterie, som har denna politik. Hon har skrivit en jättebra artikkel om sina första tidigtkastrerade - tyvärr på finska.
Men här är en sajt, som berättar lite om en undersökning:

Varför tycker jag att det skulle vara bra? Jag ville ha katter till sällskap - inte till avel. Och vad jag har läst säger, att katter (spec. honor) kryar sig snabbare när dom blir steriliserad tidigt. Och helt egoistiskt: Då behöver jag inte se mina småttingar efter operationen. Risken (som finnsi varje operation) ligger då hos uppfödaren;-) Och som tredje: Om kattorna är redan sterila när dom kommer till mig, finns det ingen frestelse att dock ta ungar - för naturligtvis är min hane/hona den sötaste i hela världen:-)

Jag har bestämt mig för att kastrera hanar som inte ska säljas till avel innan flytt men är dock ännu inte betsämt mig om huruvida jag ska kastrera honor..Min anledning och mitt skäl till detta är att alla ska inte gå i avel och säljer man en fertil katt så kan den fortfarande gå i avel oavsett restrictioner…Sedan är det en perfekt sällskap och utställningskatt man får..
Det är ju skönt att vi blir fler som ser de uppenbara fördelarna för djuren med prepubertal kastrering . Jag har läst artikeln på Touchstones hemsida. Hon berättar så fint om alltihop och är en av dem som inspirerat mig att ta ställning i frågan. Så också veterinären Susan Little förstås, hennes kunskaper och erfarenheter är mycket stora på området och hon lämnar inga tvivel om vad som är bäst för djuren. Jag blir bara lite trött på trams om att de ska vara 6 månader innan man tar till kniven. Herregud, då har många honor redan löpt och är dräktiga och hannarna börjat strila och para. DÅ är det för sent.Kram till er alla själsfränder!
Jag hade ju önskat att Musli hade varit kastrerad när vi fick henne till oss, nu blev det inte så av speciella skäl. När jag började ringa runt till veterinärer själv för att höra om jag kunde boka kastrering så insåg jag att detta med tidig kastrering är mer laddat än jag trodde. Inte lätt att hitta någon som ville! Och som du sa Eine, så får man en liten föreläsning i örat. Idag kommer dock lilla Musli att ligga på operationsbordet, men så har hon också hunnit fylla sina 6 månader…
Jag kastrerade Fuffens innan han var fem månader fyllda. Inte ett knyst från veterinären om detta. Men så fick jag ju också tipset om veterinär från Eine!
Jag kan inte förstå vad det skulle göra för skada. När det gäller människor så är det otillåtet innan man fyllt 25 år, men det har vad jag förstår enbart psykologiska orsaker…?

Alla måste ju få tycka vad de vill om tidig kastrering, utan att man nästan går till handgripligheter. Eftersom jag är narkossköterska själv, med gedigen utbildning och jobbat i årtionden så ser jag vissa "skäl" med andra ögon ..kanske..Att söva unga katter, el kattungar om man nu vill se det så kräver stor skicklighet och det är som med barn( de är inte små vuxna utan barn och en del skillnader finns i anatomi och fysiologi) de är inte små katter utan inte helt färdig utvecklade och mycket känsliga för narkos. Det krävs mycket små instrument för ingreppet och anatomin (strukturer) är mkt mkt små och det krävs vana vid detta av den opererande veterinären. Det är inget man lär sig i en handvändning.
På hankatter är ju ingreppet mycket "mindre" behöver inte göra nåt buksnitt och det görs i lokalbedövning(som hos tandläkare) samt en ganska lätt narkos. På honor måste man ju göra ett snitt och gå in i bukhåla (som på människor) och ingreppet blir ju då lite mer avancerat samt narkosen lite "tyngre" och längre.
Sen får alla tycka vad de vill, men det kanske förklarar en del ovilja hos vissa veterinärer och med all rätt, man ska gå till dem som som har vana av detta. Diskussionen om hormoner hit o dit o alla andra åsikter som finns säger jag inget om..här..blir långrandigt. Men man ska vara medveten om att det är riskfyllt, ja mer riskfyllt att söva kattungar än vuxna katter och katter är allmänt känsliga för narkos. så overdoseringar är inte alltid lätt att hantera. Phuuuu…
Hoppas jag kan gett lite klarhet i en del av oviljan att utföra tidig kastrering….
Som jag ser det överväger riskerna med en tidig kastrering fördelarna. Framför allt som jag har svårt att se några fördelar alls …… ?
Jag vill absolut inte starta något krig här, men jag vill ändå påpeka att alla uppfödare inte har samma åsikter som dom som har framförts ovan.
Det finns risker med allt. Efter att ha förlorat 4 av mina äldsta honor i juvertumörer, kastrerar jag hellre tidigt än utsätter sällskapshonor för samma öde. Klart vi har olika åsikter och det får vi ju ha.

..säger som rexmamma vill inte starta el medverka i nåt krig, men sen kastrering alltså vid sex månader el strax därefter är mig veterligen inte korrelaterat till juvertumörer el livmoderinflammationer el cancer heller. Ni får rätta mig om jag har fel men det är väl ofta p-piller som är orsaken till juvertumörer.
Jag kan inte heller (är inte uppfödare utan bara intresserad o ägare av katter) se nån fördel för katten med den väldigt tidiga kastreringen. Sen kan jag se att man som uppfödare inte vill att katter ska avlas till höger o vänster som jag kan förstå samt tycka är ett ofog. Och tyvärr gäller ju inga skrivna avtal med köparen om "avelsförbud" el hur jag nu ska uttrycka saken.
Har nån av er läst forskning eller artiklar om komplikationer vid tidig kastrering och beaktat vad som framkommer där. Det är ju alltid bra att ha ungefär lika mycket underlag från båda "fronter" så kan man lättare bilda sig en någorlunda objektiv åsikt.
Det här är en intressant "viktig" diskussion som inte bör föda aggressivitet från nåt av hållen , ty då stirrar man sig lätt blind på sin egen "fullkomlighet" Vore mycket intressant med ett diskussionsforum där tex veterinärer med tunga argument , tung erfarenhet samt olika åsikter debatterade.
Det är när honan kastreras efter könsmognaden som risken för juvertumörer skjuter blixtsnabbt i höjden.Det är orsakat av kattens eget hormonsystem, enligt SL.Jag har inte sett en enda negativ rapport om tidig kastrering.Och inte någon positiv rapport om 6-månadersgräns, ingen rapport där över huvud taget.Tyvärr vet de flesta veterinärer inget om fördelarna, utan kör som vanligt!Så den diskussionen får vi föra själva. Det är bara forskning och erfarenhet som kan ge svaret.
Fast eg var det inte om man ska eller inte ska, som gjorde mig arg. Det var en *gammal* uppfödares utskällning och hot, mot en ny oerfaren uppfödare med goda och genomtänkta avsikter, som gjorde mig så väldigt upprörd.Ingen här alltså.

Dom flesta honkatter är väl inte könsmogna före 6 månader? Varenda honkatt som avlas på löper alltså jättestor risk att få juvertumörer?Jag har fått den uppfattningen, rätta mej om jag har fel, att kastrering till stor del beror på att uppfödare vill ha full kontroll över vilka av deras katter som går vidare till avel. Jag anser för egen räkning att om jag köper en felfri katt då är det upp till mej att bestämma när och om den ska kastreras. Är själv inte uppfödare men har 5 katter som jag kastrerat vid 5-6 månaders ålder pga jag ville det.Mina 2 honkatter jag hade tidigare blev 16 år utan att vara kastrerade och utan att ha ätit p-piller. Dom hade aldrig några problem med juvren. Jag skulle nog vilja ha lite mer kött på benen om att det är för kattens bästa man kastrerar tidigt.

Jag tycker det är bra att man kan prata om detta.
Jag tillhör väl dem som kastrerar lite senare helst & jag brukar inte lägga mig i vad andra gör.
Problemet är att jag blir påhoppad för mina åsikter i denna frågan av ..hårdförda uppfödare som tycker tidig kastrering är den enda vägen. Tycker man får känna efter själv..
Enligt de vettar jag pratat med så är de inte motståndare till tidig kastrering. Men de anser att narkosen är svår när de är så små.
Och alla veterinärer klara inte denna hårfina gräns.
Att det inte finns studier på att en tidig kastrering kan orsaka skador..tycker jag är märkligt. Jag kan inte tänka mig att det inte uppstått något fall..där en kattunge skadats eller dött.
I så fall hade jag förespråkat det direkt..finns även dödsfall & skador på äldre katter vid kastrering.
Och en sak är bevisat tycker jag att en fullvuxen katt har lättare att rida ut ev. komplikation en kattungar.
Ni vet ju säkert att det räcker för en kattunge att få 2 dagars diaree´för att det skall vara livshotande.
Min hona här hemma fick en varbörld i sitt kastrerings sår & hon var 1, 5 år gammal när vi gjorde detta.
Hade hon fått denna stora böld som kattunge vid 12 veckor så undrar jag om hon klarat sig så bra.
Jag tycker inte att man kan välja en rätt väg utan alla får ta sina beslut & göra risktagande efter eget samvete.
//maria
Ooo böld, har du läst Robinson-Buba och Hermi…Hon hade böld hon och var bara 2 veckor…Det gick bra, inga problem.

#16 Ja det var väl tur att det gick bra..men det är väl inte alltid att det går bra. Våra vettar är duktiga idag på att hjälpa våra djur & om en böld uppstår spontant av annan anledning så gör man ju allt för att det ska gå bra.
Men om det uppstår via ett ingrepp som kanske inte är nödvändigt så tidigt enligt mig…då är det ju väldigt tråkigt.
Inget ont om dina åsikter..men det är detta man råkar ut för varje gång för att man tycker annorlunda. Att man har svar på allt man råkar ifrågasätta.
Men jag respekterar dina beslut & tycker att du gör rätt. Du har forskat i detta & känner dig nöjd. Då kan man ju inte klaga.
Men jag känner tvärtom & har som tur valet att göra som jag vill.
Och jag kan säkert ändra mig..allt jag tycker är inte hugget i sten.
Jag ville bara bidra med min tankar oavsett jag tänker fel eller rätt..då jag har läst dina argument som jag oxå tycker verkar vara genomtänkt.
Maria
Jag var helt emot kastrering tidigare, så jag har verkligen ändrat ståndpunkt.

#18 Det är det jag menar..man kan faktiskt ändra åsikt om man kan motivera sig själv.
Själv är jag kluven & var detta innan jag upplevde en insident med en kompis kattunge som var 14 veckor.
Han sövdes för att plocka ut ett grässtrå (tror det var det)som kilat fast sig i näshålan & han fixade inte narkosen. Och det var inget annat fysiskt fel på denna kattungen.
Men han dog..kanske är det denna händelsen som gör att jag fortfarande är tveksam till tidig kastrering.
//Maria
En jättebra, saklig diskussion med mycket information för en oinsatt som jag!
Tack!

..jag har läst SL rapport om tidig kastrering, jag har ändock inte ändrat uppfattning och de står ju för min känsla o åsikt. Som jag samt flera med mig nämnt så kvarstår risken med narkos, samt varför kastrerar uppfödare egentligen tidigt (de som gör) är det för att undvika diverse parningar, ett skäligt argument kan jag tycka på ett sätt, vore dock bättre att kunna "undgå" det på nåt annat sätt. De som gör det enbart för att ha sin linje i uppfödning, jag kan förstå det, men nånstans har jag svårt att tro att det bara är för klattens bästa. Dessutom om det nu är så "bra" som SL anser är det ju lite lustigt att det inte slagit igenom mer. Hav tålamod ni diskussionssugna ska på nåt sätt försöka finna skriven rapport el forskning publicerad av nån med samma tunga bakgrund som SL på kattfronten, men som är emot tidig kastrering
Vill bara nämna i förbifarten att jag som har lång tid inom den tekniska avancerade vården, intensivvård samt narkos har ju under årens lopp bytt arbetsplats några ggr och det som är sanning på ena stället i form av t.ex narkos el behandling är på ett annat sjukhus nästintill kardinalfel. Men nu ska jag leta artiklar. Inte för att tvinga nån till att tycka som jag, utan leta efter sakliga argumnet av de som är utbildade inom området. Phuu..

Jag tycker med att det är viktigt att man pratar om saken både för och mot. Narkos är alltid en risiko för ett djur. Och säkert pratar A-M. H sant, att man måste veta (som en vet.) vad man gör, när man opererar småttingar. MEN mina egna erfarenheter kommer nog från hund (och häst:-). Och jag har nog gärna kastrerat hanar - men honor bara en gång. Och det gick inte så bra det heller. Och om det är som t.ex. i den undersökningen som jag satte dit upp, att unga honor tycks igentligen stå ut bättre än äldre, skulle jag - som kattköpare - vara bara glad att få en hona färdig kastrerat. Både från hund och hästkretsar vet man t.ex. att om hanar har blivit vuxna när man kastrerar, då _kann_ det vara, att dom har det svårt "psykiskt".
Jag tycker katten bör vara fertil eller vuxen innan kastrering. Anledning till attjag tycker så kan ha med det att göra att jag ännu inte haft någon anledning att tänka på annat sätt. Kommer fortsätta att tänka så tills ev den dagen kommer då jag måste ändra mig. Men i dagsläget tycker jag katten bör vara äödre
Bra att vi pratar om det. Jag märker att jag går i försvarsställning direkt, och det beror på alla påhopp vi får, vi som är övertygade om att katterna mår bättre om de kastreras innan könsmognaden. Här på forum är dock inte tonen fientlig, och ni kan ju se varför jag började tråden? Det var just ett mycket fult påhopp på en ung uppfödare från en som tydligen tycker hon får vara både oförskämd och hotfull.Det räcker absolut för att jag ska bli riktigt arg. Detta skedde inför andra människor!
Kram på er oavsett vilken åsikt ni har, för vi skiljer på sak och person.
Och trevlig Pingst!

Hm.. känner att detta egentligen inte är en diskussion jag vill lägga mig i eftersom jag inte har några faktiska erfarenheter att gå på inom ämnet, men jag kan ju inte låta bli att tycka ändå förstås. 
Personligen väljer jag att inte kastrera mina katter förrän de tidigast är runt 10 månader, och det är också vad jag rekommenderar mina kattungeköpare (även om det i slutänden naturligtvis ändå står dem fritt). Den "magiska" 6-månadersspärren kan alltså slänga sig i väggen.
Anledningen till detta är främst magkänslan faktiskt, men den baserar sig å andra sidan på ett av de tyngst vägande argumenten, enligt mig, som är narkosen. Jag vill att katten ska vara mer utvecklad för att ges större möjlighet att fysiskt klara av ett ingrepp som, främst för honkatter, faktiskt är av signifikant storlek.
Sedan vill jag heller inte strypa hormontillförseln för tidigt eftersom det i alla fall på människor får som effekt att barnets tillväxt blir påverkad. Jag ser inte varför samma sak inte skulle gälla för katten som ju faktiskt är ett däggdjur precis som människan.
Jag tror att det är med juvertumörer mycket som med bröstcancer (ni får slå mig ni som tycker annorlunda), att det ofta faktiskt inte spelar någon roll vad man gör eller undviker eftersom det ligger vilande i generna och bryter ut oavsett. Som A-M.H skriver ovan så tror jag att det mycket oftare är p-pillren som är boven i dramat och inte hormonerna i sig. Det är också anledningen till varför jag väljer att inte ta fler än två kullar på någon av mina honor eftersom jag inte vill att de ska behöva gå på p-piller under en lång tidsperiod.
Det är min åsikt i frågan, men jag dömer inte dem som inte tycker som jag. Alla har sina övertygelser och jag är glad att man här kan uttrycka sin åsikt utan att bli påhoppad.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.