Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1894 ggr
Jess89
0

Katt och blommor

Vi har inte haft katt så länge, men börjar kännas tråkigt när hon äter på blommorna. Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att hon ska sluta äta på blommorna?

Katter kan ju vara väldigt envisa av sig…

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Wiveka]
0

Jag har inga blommor längreFlört utom stora hibiskusar…..typ träd

noir
0

var mer envis en katten och tillrätta visa. alla har oliak sätt men jag säger tsch! och petar till katten, inte hårt utan då katten hajjar till och sen plockar jag ner katten.

När Dobby bodde med oss lärde han sig att inte vaa på växterna dagtid och istället gick dit på natten… väldigt smart eftersom ingen sa till honom då…. Då la jag citron skivor i blomkrukan som torkade där. Men man får passa sig och hålla koll så inte citronen möglar. Min växt skulle inte ha så mycket vatten så mina citronskivor torkade och blev rätt fina.
Annars kan man smeta in växten i citronsaft.

Jess89
0

Har hört att citron ska hjälpa som noir skriver, men har inte gjort något åt det ännu! Både jag och sambon säger till katten och varje gång hoppar hon upp igen… envis kisse!

Tack för tipset noir! :) får testa det någon dag om hon inte ger sig.

Eine
0

Jag har bara doftpelargoner och orkidéer, samt i ett fönster som får vara i fred(!?) finns 2 benjaminfikusar  och någon kalla samt de där garderobsblommorna. Det har inte gått att uppfostra mina kissar så jag har anpassat sorter efter vad som fungerar för oss alla. Tidvis har jag haft sidenblommor,trots att jag inte är helt förtjust i dem. Vissa blommor kan man ju hänga i ampel högt, eller sätta krukor på bokhyllan om den står ljust.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

zoolatri
0

Jag har en massa olika hoyor och ett par-tre orchideer. Mina katter har aldrig ätit på blommorna, kanske gillar de inte de tjocka bladen?:)

Jess89
0

vi har bara gröna växter på grund av killens allergi och det ska tydligen var väldigt intressant. Dessväre inte lika kul när hon äter på dem.

MrsCecilia
0

Alla mina blommor blev slaktade när katterna flyttade in, det enda som de inte äter är orkideer..

[Lec72]
0

De enda växter (som jag har märkt) som är intressanta för mina katter är de växter som har långsmala blad, de gillar dom att tugga på.

De andra växterna kan man bara klättra i eller gräva ur :-)

cuba
0

Mjau är en mycket envis katt så jag önskar er all lycka till med uppfostringen. Just blommor har jag gett upp. Orkidéer bryr de sig inte om annars har jag inga blommor. Jag försöker se det på den ljusa sidan och inser att jag får mer tid till annat (blommor är dock inget intresse och det är nog inte bara katternas fel att jag inte har några).

Jess89
0

Mjau är väligt envis har vi märkt.. tyvärr har hon inte förstått sig på klödbrädan ännu trotts kattmynta. Men leksaker med katt mynta var intressant.

[Wideudde]
2

Jag får ha alla min blommor ifred, kan bero på att jag endast har plastblommor. Vi gav nämligen upp det ständiga tjatet med katterna om att det inte alls är så himla roligt att varken ha blommor eller spyfria mattor, så jag gav upp och åkte och handlade ett gäng snygga plastblommor, på växtriket har dom massa fina sådana.

ChristinaSwe
0

har också sen många år gett upp blommer förutom orkideer, de är lättskötta och katterna äter dem inte, men tyvärr tycker de om att leka med blommorna så man får ha självhäftande tejp under alla krukor annars så ligger de omkullvälta på golvet

Jess89
0

Krukorna står än så länge på plats men det är nog bara en tidsfråga!

[silkesnosen]
0

Jag har massor av växter, hmm….men mestadels bara kattvänliga. Jag har fräässst! när han har provat att äta på dem…men det går bra!

Angående "klösbrädan" Jag lyfte upp min och drog framtassarna mot den ch berättade hur duktig han var….då går han dit igen och jag ser till att ge honom massor av uppmärksamhet när han klöser där;P

Jess89
1

#14 tack för tipset ska se om det ger resultat :)