Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2121 ggr
LykkeLii
0

Tips på att pälsen ska komma fortare?

Decca började få fram sina fina vågor efter dräktigheten och mammarollen, men hon nyss fick tillbaka mjölken för någon liten tuttade så mycket på henne så rasade all päls igen så hon blev helt naken. Nu har vi kämpat så hon nu knappt blir tuttad alls på, händer någon gång. Nu är hon lite fjunig men mer mot naken än päls, men det går så sakta. Är det bästa receptet tålamod (som jag knappt har något av) eller kan man ge något annat? Ska vara hälsosamt!

Det skulle vara så roligt att få ställa henne igen, men då behöver hon ju pälsen.

Jag har märkt att dra en fuktig handduk och karda henne var tredje dag har faktiskt gett resultat. Jag upplever att hon blir så lätt småfet på kroppen när hon är naken. Men som sagt går sååååå sakta..

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Eine
1

Bvitaminer och rått kött…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kvasikatten
2

Dogmans VitaBe B-vitaminer för katt. Jag ger mina en tab varje dag och har ALDRIG haft problem med päls.
Kvasikarin

LykkeLii
1

Tack snälla!! Rått älgkött brukar hon få men då ökar jag med den och ska införskaffa b-vitaminer. Glad

BARFmycat
0

Fläskkött och äggula är extra rikt på B-vitamin, rått förstås!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AlexH
1

det tar tid… tyvärr.. Meda blev rakad på sidan av veterinär när de rengjorde ett sår.. det var den 4 aug 2011.. fortfarande slät på den rutan.. dock är det hår.. men inga vågor än.. det är nu 7 månader sedan… hon får barf, vanligt foder och vitaminer… men jag hoppas hoppas att nått händer nu.. för nu är det mönstring där igen inte bara ett grått fält.. så kanske att vågorna hiner komma till maj utställningen :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

#5 Meda Kysshar så bra kvaliteter så jag tror inte en domare slår ner på det fältet. Vore orättvist tycker jag.

MyTwiggs
0

Det verkar vara väldigt individuellt hur snabbt pälsen kommer tillbaka. Jag har testat olika trix, men för mina katter har det verkat följa samma mönster oavsett. Kisi ser riktigt ruggig ut ett tag, sen ramlar all ful päls plötsligt av och på bara tre veckor är hon kolsvart och rexad på hela ryggen igen, så för henne går det fort. Zoopan verkar lite segare, men hon har ännu inte tappat något av den gamla mammapälsen (hon fällde aldrig ur sig under digivning och dräktighet). Hennes päls är risig nu, men inte risigare än att hon fick goda vitsord på pälsen från sina domare på NERK, så jag antar att jag är överkritisk. Nappis som var från helt andra linjer fällda av sig allt under dräktigheten och drog på det i ett antal månader innan rexingen började synas till igen, sen tog det två veckor så var hon mer eller mindre överpälsad (vilket jag föredrar snarare än för tunnt pälsad, då det går att trimma CRX litegrann inför utställningar om så behövs)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MrsCecilia
0

Om man ser till Robban som hade tappat så gott som all päls och som bott hos oss sen augusti är det först nu man kan se att pälsen växer så det knakar. Om någon/ra månad/er är han nog fluffig igen!

Anki-Egerbrandt
0

Har någon provat Royal Canin Hair & Skin?

BARFmycat
3

Nu ska jag vara lite negativ här, men den enda skillnaden på RC Hair & Skin jämfört med deras övriga foder är att det har en förhöjd fett och protein halt, 22% och 33%, och så har de nästan tredubblat mängden B-vitaminer i det fodret, samt haft i två vegetabiliska oljor.

Kattens hälsa syns främst i pälsen. Har man ett riktigt bra foder så syns det direkt i pälsen, och genvägen till att få en katt med fin päls, det är att få en välmående katt på bra foder.

Jag tycker inte att man ska ge något foder med en torrsubstanshalt på under 40% protein och 18% fett. Hair & skin uppfyller inte det på proteinfronten. Ju högre fett och proteinhalt det är i ett foder, ju mindre utrymme finns det för kolhydratinnehåll (spannmål och stärkelse), som inte har någon gynnsam eller ens bevisad effekt för katten, snarare tvärtom.

Vill man verkligen få resultat med pälsen, och det säger jag inte bara för att jag skulle vara partisk, är att ge BARF. Det gör underverk med päls och hud!

Nu vet jag att det inte är möjligt för alla att BARF:a pga diverse saker, men kan man inte ge det får man åtminstone ge ett bra torrfoder (om man nu måste ha det, personligen ser jag ingen anledning) eller blötfoder. De enda torrfoder jag känner att jag kan rekommendera idag är Porta 21 Sensible, Carnia Lynx, Wild Cat Etosha och möjligtvis Four Friends Kitten även om jag inte är sp förtjust i att de har spannmål i det.

De bästa blötfodren jag känner till är Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fiskprodukter, och de skulle jag rekommendera alla dagar i veckan hellre än torrfoder oavsett vad det står på framsidan av påsen vad det har för påstådd effekt.

AlexH
0

#6 tack Eine! Kyss, dock vet jag att de domare som kommer nu i maj, är otroligt bra! och hårda :) men rättvisa.. så just nu så pratar jag med Medas päls och säger åt den att sätta fart :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

#9 Nej för jag är inte så förtjust i torrfoder med mycket spannmål i.

#11 Bra,prata på. Hon håller.Glad

Anki-Egerbrandt
0

#10, 12

Håller absolut med….ju närmare "naturlig" mat de bättre. Var bara nyfiken om någon provat och om det gett något resultat eller om det bara är "bluff"… :)

BARFmycat
3

De flesta fodermärken som påstår att deras foder har någon särskild effekt eller är till för något särskilt behov (hud, hårbollar, dräktig, kastrerad, fertil, växande, senior mm) bluffar.

Det är faktiskt olagligt att påstå att ett foder har en särskild effekt, om man inte kan styrka det med forskningsresultat.

Det finns inga särskilda djur i naturen som är till för katter som är växande, vuxna, dräktiga eller har problem med hårbollar, det är samma alltihopa med optimal näring!Tungan ute

Eine
2

#13,14. Det kallas skapade behov…jag tror inte det finns särskilt mycket forskning på torrfodren.Och när Årets Modell kommer ut så undrar jag mest hur foderfabrikanterna orkar hitta på nya namn och koncept. Eller så nya är väl inte koncepten ensObestämd Tänk när fodervarianten  *Alltid Vinnare * kommer ut……Flört

LykkeLii
1

Det verkar vara otroligt individuellt. Så jag får nog bara skaffa "is i magen" Flört samt ge henne mer blötfoder, rått kött och produkter som innehåller b-vitamin.

Det är ju egentligen dumt att skynda på något som kräver sin egen tid för att få ett bra resultat. Så med tålamod och tid hoppas jag att hon också får tillbaka de fina lockorna som era katter börjar få/fått Glad

Eine
1

#16 Den kommer förr eller senare.Särskilt som hon haft tidigare.

BARFmycat
1

Jag vet, det är bedrövligt, och jag blir så arg över det!

Och "kött på benen"Flört

Skynda långsamt i all ära, men det är ju heller inget fel i att ge fodermedel som kan ge extra hjälp!